23 augustus tot 12 september 2012

23 augustus tot 3 september rijdend van west naar oost Canada.

We rijden een paar dagen over highway 16, er is in dit stuk niet erg veel te beleven. Het is net of we in Nederland rijden, het is allemaal erg vlak en de wolken in de lucht maken het plaatje compleet. Een dag waait het zo hard, en met het windje in de rug en rijden wel heel erg zuinig, bijna 1 op 6. We rijden door de provincies Alberta, Saskatoon en Manitoba, tot dan is er niet echt heel veel te beleven. Er zijn veel boerderijen, die graan verbouwen, de oogst is nu in volle gang, overal zijn de boeren druk in de weer met heel grote machines om het graan te oogsten. De weg is merendeel 2 baans, wat toch wel prettiger rijden is als een vierbaans. Een vierbaansweg wordt al gauw saai en je moet oppassen dat je aandacht niet verslapt. Terwijl het op een tweebaansweg veel meer opletten is, vrachtauto's willen je graag inhalen en doen dat ook overal, als er maar een klein gaatje is zitten ze al naast je. Het is dan de bedoeling dat je ruimte geeft, als dat kan, wij houden altijd gas in zodat hij er sneller voorbij is. De maximum snelheid is hier 90 km, maar er wordt zeker door vrachtwagens harder gereden, voor hen telt echt tijd is geld, dus opschieten. Wij houden het op 80 km, een mooie snelheid met de truck en hij rijdt dan ook een stuk goedkoper. De weg is zeker rustig te noemen, alleen als we in de buurt van steden komen wordt het even wat drukker, maar als we maar even het stadje uit zijn, wordt het meteen stiller op de weg.

Paul zijn verjaardag vieren we gewoon met zijn tweeën, we stoppen wat eerder dan gebruikelijk en gaan uit eten bij Boston Pizza, waar het eten gewoon goed is. Paul wil iedereen bedanken die hem heeft gefeliciteerd via mail, of skype, altijd leuk, ook al zitten we nog zo ver weg, om dan toch post te krijgen op je verjaardag.

Vanaf Winnipeg verlaten we highway 16 en daarmee ook de graanschuur van Canada. We nemen highway 17 richting Thunder Bay, eenmaal op deze weg verlaten we de provincie Manitoba, om vervolgens Ontario in te rijden. De weg is nu wat afwisselender, we rijden langs vele meren en door heuvels met mooie uitzichten. In Kanora staan we op een camping, ons drinkwater is bijna op en er zijn maar weinig loosplaatsen langs de kant van de weg. Als er al loosplaatsen zijn, zijn ze niet voorzien van drinkwater, dus zijn we genoodzaakt om op een camping te gaan staan. De camping ligt aan een mooi meer, maar wij zien er weinig van, alle mooie plekjes zijn al ingenomen door mensen die langer blijven dan 1 nacht.

De volgende dag gaat het weer verder richting Thunder Bay, wat aan het Lake Superior ligt, wat een enorm groot meer blijkt te zijn. We vervolgen onze weg over highway 11, wat zeker geen verkeerde keus is. De weg is stil en we rijden door afwisselende landschappen, mooie meren en hier en daar wat heuvels.

In een paar dagen tijd hebben we twee tijdslijnen overschreden, wat inhoud dat we de klok 2 uur naar voren hebben moeten verschuiven. We hebben het idee dat we daar niet zo veel last van hebben, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. De volgende ochtend worden we pas om half tien wakker en dat is zelfs voor ons wel een beetje laat.

In Ontario worden alle verkeersborden en -geboden al in twee talen aangegeven, Engels en Frans, hoe dichter we in de buurt van Quebec komen hoe meer je merkt dat we in het Franssprekende gedeelte van Canada komen. Eenmaal in Quebec staat alles alleen in het Frans aangegeven, nergens is meer een woord Engels te bekennen. Gelukkig spreken de inwoners, anders dan in Frankrijk, hier wel een woordje Engels, zodat wij ons toch verstaanbaar kunnen maken.

Na 12 dagen rijden, komen we dan eindelijk in Montreal aan, onze Tierelier heeft zich keurig gedragen en we zijn blij dat we er zijn, we hebben nu nog 10 dagen de tijd om even bij te komen, wat dingen rondom de camper te doen en gewoon maar een beetje te genieten.

3 september tot 12 september Montreal.

Zoals gezegd verblijven we op een camping, we doen het rustig aan, maken de auto van binnen en buiten schoon. Huren een auto en rijden daarmee naar het centrum van Montreal. Nu zijn we absoluut geen stadsmensen, geef ons maar gewoon de rustige en mooie natuur, maar soms moeten we toch een stad bezoeken, zo dus ook Montreal. Maar ook deze stad heeft voor ons, niets nieuws onder de zon, er zijn weer heel veel bekende winkelketens, die je overal in de wereld tegen komt, wij zijn daar echt geen fan van. Na een paar uur houden we het voor gezien en rijden weer terug naar de camping. Onderweg krijgen we nog een verschrikkelijke stortbui over ons heen, de snelheid op de highway is er al snel uit, je ziet bijna geen hand voor ogen. Daarbij zijn er behoorlijk harde windstoten, je moet goed opletten dat je niet van de weg wordt geblazen. Dit alles duurt misschien 10 minuten en klaart het al meteen weer op. Als we op de camping komen komt het zonnetje er alweer voorzichtig bij.

Op 12 september parkeren we de auto in de tuin van Jean en Chantal, motorrijders die we op de Demster highway hebben leren kennen. Het huis is een grote villa met een grote tuin eromheen, hier staat onze Tierelier veilig in de tijd dat wij in Nederland zijn. Omdat het nog vroeg is bezoeken we nog wat winkelcentra en zijn eigenlijk al vroeg op het vliegveld, waar we de huurauto inleveren en een paar uur moeten wachten voor het vliegtuig vertrekt.

De vlucht is zeer aangenaam te noemen en voor we het weten staan we op Schiphol en worden we opgewacht door onze kinderen en kleinkinderen. Onze kleinkinderen hadden we niet verwacht op Schiphol, maar ze hadden toch een paar uur vrij gekregen van school om ons op te halen, wat voor ons een grote verassing was.

Een van onze overnachtingsplekjes

Lang parkeren

Nu genieten we van een welverdiende vakantie, de site wordt in deze tijd niet bijgehouden.

Op 14 oktober vliegen we weer terug en daarna kun je weer genieten van onze avonturen.