• Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
  • default color

1 aug. tot 24 aug. 2012

1 tot 4 augustus Whitehorse

We verplaatsen ons naar de parkeerplaats van de Walmart, waar ook een Mac Donalds zit, om de site bij te werken. Op de camping hebben ze een blok van down- en uploaden van films en foto's, zodat we geen foto's naar de site kunnen uploaden en bij de Mac. kan dat wel.

Als we de volgende dag wegrijden, maakt de auto een luid piepend geluid, het stuur wil bijna niet om en we besluiten, voor we de wildernis inrijden, om even langs de garage te gaan. Het blijken de snaren te zijn, maar die zijn hier in Whitehorse niet voorradig en moeten uit Edmonton worden overgevlogen. Heel vervelend maar het is niet anders, vandaag is het donderdag en zaterdag zijn de snaren hier en worden dan dezelfde dag gemonteerd. Vervelen doen we ons niet, want op vrijdag zetten we de auto in de was en na veel boenwerk ziet onze Tierelier er wel weer heel mooi glimmend uit.

Voordat er zaterdag wat wordt gedaan is het al tegen de middag, maar goed eigenlijk wisten we dat al, naar ervaring van de vorige keer. Maar als de monteur dan eindelijk wakker is en zin heeft om iets te doen is de klus heel snel geklaard. Meteen verlaten we Whitehorse en rijden vandaag nog 238 km.

4 en 5 augustus Teslin Lake N 60 02.365 W 132 15.956

Voordat we wegrijden moeten de snaren, die gister zijn aangebracht, nog gespannen worden. Paul, inmiddels al behoorlijk bedreven met dit soort dingen, doet dat in een half uurtje. Maar als hij de auto start is daar het sis-geluid weer, wat inhoud dat we weer lucht verliezen en wel zoveel dat de ketels niet meer worden gevuld. Hierdoor werken de remmen niet meer en kunnen we niet gaan rijden, daar staan we dan, op zondagochtend in de wildernis. Whitehorse ligt 238 km terug, terwijl Watson Lake meer dan 200 km voor ons ligt. We kunnen niet rijden en eventuele hulp is voor vandaag uitgesloten, we zullen moeten wachten tot morgen. Dit zijn van die dagen waar we beide niet echt vrolijk van worden.

DSC08762 [800x600]DSC08798 [800x600] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 augustus Good Hope Lake N 59 18.315 W 129 39.930 (304 km)

We hebben besloten dat Paul gaat liften naar het dorpje Teslin, wat 30 km terug ligt, daar is vast een telefoon en kunnen we hulp gaan zoeken. Zelf blijf ik bij de auto om de boel te bewaken, wat eigenlijk niet nodig is, want er is hier gewoon niemand, heel soms rijdt er een auto voorbij, maar dat is dan ook alles. Na ruim een kwartier wachten wordt Paul meegenomen door de eerste auto die voorbij komt. Al na 2 uur is hij terug met twee mannen die meteen onder de auto kruipen en de boosdoener (luchtdrukregelaar) eruit halen en hem meenemen naar de garage om hem daar schoon te maken. Volgens de monteur lekt de luchtcompressor olie en komt in het systeem waar de luchtdruk gecontroleerd wordt, daardoor beweegt de afsluiting niet goed en blijft deze openstaan en de lucht loopt weg zonder de tanks te vullen. Het probleem is de compressor, daar zal een nieuwe voor moeten komen, anders komt het probleem over een maand of zo weer terug, maar die is hier niet te verkrijgen, daarvoor moeten we in een grotere stad zijn. De mannen komen al snel terug en zetten alles weer netjes in elkaar. De luchtdrukregelaar is weer schoon en lekt geen lucht meer, wij kunnen weer rijden, wat we dan ook meteen doen.

DSC08749 [800x600]DSC08748 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De weg van Whitehorse naar Watsonlake, nog steeds een probleem

7 en 8 augustus Wolf Glacier N 56 06.344 W129 39.930 (496 km)

We rijden de zelfde weg als begin juni, alleen nu in tegengestelde richting. De reden hiervan is, dat we beren op zalm willen zien vissen. Hyder is daarvoor de aangewezen plek, de zalmen zwemmen nu terug naar hun geboortegrond, waar ze eitjes leggen, om daarna te sterven. Ook hebben we op de heenweg meerdere beren langs de kant van de weg gezien en hopen dat het nu ook zo is.

De opbrengst, van beren langs de weg, is een beetje magertjes, we zien er twee, als we aan komen rijden nemen ze meteen de berenpoten de bosjes in.

Hyder ligt in het zuidelijkste puntje van Alaska, het is een dorpje van niks, maar ze hebben er wel een mooi platform gebouwd, waar je veilig, op slechts een paar meter afstand, naar de vissende beren kan kijken. Er zwemmen honderden zalmen in de rivier en proberen allemaal tegen de stroom op te zwemmen, wat op zich al een prachtig gezicht is om te zien. We staan de hele dag op het platform, maar er komt geen beer een visje vangen. Waarschijnlijk is dit te wijten aan de wegwerkzaamheden, er rijden veel vrachtwagens die grint komen leveren, wat natuurlijk veel lawaai met zich meebrengt. Alle beren hebben zich vast verscholen diep in de bossen en heuvels die hier zijn, wachtend totdat het wat rustiger wordt. Wat ook inderdaad gebeurd, rond zeven uur komt een beer de rivier af lopen. Hij loopt helemaal langs het platform, wat toch al gauw honderd metes lang is, het is geweldig om zo'n mooi beest van zo dichtbij te zien. Blijkbaar heeft hij geen honger, soms ruikt hij aan een zalm die dood aan de kant ligt, maar toont geen interesse om hem op te peuzelen. Soms blijft hij doodstil staan, en loert naar de vissen, waardoor de zalmen naar alle kanten schieten om maar niet gevangen te worden. Maar hij doet geen aanstalten om ook maar iets te vangen. Even later verdwijnt hij, door onder de brug door te lopen, naar de andere kant van de weg, waar wij niet mogen komen. Na nog een kwartiertje komt er een grizzly van de zelfde kant af lopen, deze grote jongen heeft wel honger en vangt al snel een vis, helaas neemt hij die mee naar een plek waar wij hem niet kunnen zien, zodat we niet kunnen aanschouwen hoe hij die lekkernij verorbert. Het wordt al donker als we het platform verlaten en komen langs de weg nog een moeder met een jong tegen en net voor we Hyder inrijden loopt er nog één beer vlak voor onze auto langs. Onze dag kan niet meer stuk, het was een heel bijzondere ervaring, het is jammer dat we een beetje moeten opschieten, over 5 weken gaat het vliegtuig, anders waren we zeker nog een dag blijven kijken.

We rijden zonder problemen Canada weer in en parkeren weer vlak langs de gletsjer, waar het even later behoorlijk begint te stormen en te regenen, het lijkt hier wel winter zo koud!!

DSC08883 [800x600]DSC08877 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 augustus Burns Lake N 54 12.748 W 125 39.601 (449 km)

Een echte rijdag vandaag, we komen steeds meer in de bewoonde wereld terecht, de weg wordt weer wat drukker en er zijn meer dorpjes waar we langs rijden. Ook het weer is een stuk aangenamer, de zon schijnt en het is behaaglijk warm.

DSC08976 (Kopie)

10 augustus Prince George N 53 51.880 W 122 47.053 (233 km)

Omdat gister het piepende geluid van de snaren weer is teruggekeerd, gaat Paul, voordat we wegrijden, maar kijken wat er aan de hand is. Het blijkt dat 1 snaar helemaal omgedraaid is, wat niet de bedoeling is natuurlijk. Paul draait de snaar weer om, maar kan deze verder niet stellen, de aandrukriemschijf staat niet in lijn met de andere riemschijven, hierdoor kunnen de snaren niet op de zelfde spanning worden gezet. Een snaar blijft altijd te los zitten, waardoor deze kan omdraaien, wat ook gebeurd is. We besluiten om zo snel als mogelijk naar een garage in Prince George te rijden, zodat ze ons nog voor het weekend kunnen helpen, anders moeten we weer wachten tot maandag.

Tegen de middag rijden we de stad in en zoeken meteen een garage op, de monteur is een onvriendelijke man en heeft er duidelijk niet veel zin in, hij heeft pas tijd voor ons op maandag, maar bij zo'n druiloor brengen wij onze Tierelier niet ter reparatie. Wel wist hij ons te vertellen dat we, zonder probleem, ook op één snaar kunnen rijden. Paul trekt meteen zijn overall aan en verwijderd de snaar die niet strak te stellen is. Hierna rijden we naar de Walmarkt en besluiten daar de nacht door te brengen en ondertussen na te denken wat ons te doen staat.

P1120822 [800x600]P1120823 [800x600] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 augustus Geikie N 52 51.789 W 118 13.434 (381 km)

We besluiten om toch te kijken of er nog andere garages zijn die ook vandaag, zaterdag open zijn. Sinds kort hebben we een nieuwe app in de vorm van navigatie (Igo), hier kunnen we niet alleen de weg in de stad heel makkelijk vinden, maar ook kunnen we zoeken op winkels, hotels, restaurants en op garages. Zo vinden we al snel een garage die open is en de monteur is een vriendelijke man die bereid is om te kijken wat er aan de hand is. Al geeft hij meteen aan dat hij pas eind van de week tijd heeft voor ons, maar kijken kan hij altijd. Het blijkt dat er een nieuwe luchtcompressor moet komen, maar die is hier in Prince George niet te verkrijgen, we moeten echt naar een grote stad. Hij geeft ons een adres in Calgary, het is een garage die een contract heeft met Mercedes, deze garage zal ons zeker verder kunnen helpen. Er blijft ons niets anders over om daar naar toe te rijden, we starten de motor en weg zijn we.

DSC09077 (Kopie)

12 tot 15 augustus Calgary N 51 00.853 W 114 00.055 (443 km)

We rijden vandaag door de Rocky Mountains, een prachtig natuur gebied waar je niet zomaar, zoals wij, doorheen scheurt. Maar goed het is niet anders, een garage dat is nu wat we willen en de Rockies komen wel als we weer terug rijden.

Laat in de middag parkeren we voor de garage, zodat we morgen de eerste zijn.

De garage is open van 7 uur tot 24 uur en alleen op zondag gesloten. De volgende dag mogen we al snel de garage inrijden, de snaren worden eruit gehaald en alles nagekeken, als alles weer in elkaar gezet is, wordt de motor gestart en heeft het allemaal niets geholpen. Het piepende geluid is nog even nadrukkelijk aanwezig als ervoor. Vooralsnog is er nu niets aan te doen, één snaar wordt weer verwijderd en wij mogen de garage verlaten en wachten op de parkeerplaats. Men gaat naar een oplossing zoeken, we zullen weer wat geduld moeten hebben. Er moeten nieuwe onderdelen komen en die zijn niet in Canada of heel Noord Amerika te verkrijgen en moeten dus uit Duitsland komen. Met het drama van de achteras nog in onze gedachten, zijn we daar niet blij mee. Maar wie weet hebben ze hier een handig mannetje en kan hij de boel repareren, we wachten het maar af, morgen horen we meer.

De volgende dag gebeurd er niet veel, we besluiten om de fietsen eruit te halen en boodschappen te gaan doen in een nabijgelegen winkelcentrum. Als we terug komen, is er nieuws, er zijn ergens onderdelen te verkrijgen op 10 km km rijden van hier. We kunnen ze maar het beste zelf halen want dat is veel goedkoper. Als we ze hebben kunnen we terug komen en ze eronder laten zetten. We betalen een forse de rekening en rijden naar het adres. Het blijkt een Mercedes garage voor personenauto's te zijn, we kijken elkaar aan en begrijpen meteen waar we aan toe zijn, hier kunnen we onderdelen bestellen in Duitsland, ze hebben ze echt niet op voorraad. Het blijkt zo te zijn, de onderdelen moeten worden besteld en dat is een langdurige en zeer dure aangelegenheid. Ook kan men ons niet garanderen of we de juiste onderdelen krijgen, het is geheel voor ons eigen risico. Dit klinkt ons allemaal wel erg bekend in de oren, waar hebben we dat al eerder meegemaakt?

We hebben dus 2 mogelijkheden:

We bestellen hier onderdelen en zijn wel een paar weken in en rond Calgary, met het risico dat we de verkeerde onderdelen toegestuurd krijgen. Daarbij vliegen we vanaf Montreal naar Nederland, dus moeten we ook een extra vlucht boeken, kortom een zeer prijzige aangelegenheid, met geen zekerheid of alles wel in orde komt.

of

We rijden gewoon verder, met het risico dat de ene snaar breekt, maar we hebben nog een reserve en Paul kan die erop zetten en het niet op druk komen van de ketels, kan Paul nu ook verhelpen door de luchtregelaar schoon te maken. We kunnen de onderdelen dan gewoon in Nederland bestellen, ze meenemen naar Canada en ze er dan in Montreal eronder laten zetten. We kiezen voor deze optie bedanken de man achter de balie en vertrekken richting Walmarkt waar we de nacht doorbrengen, morgen gaan we naar de Rocky Mountains en weer genieten van al het moois wat daar is.

15 augustus Two Jack Lake N 51 13.881 W 115 30.616 (163 km)

In een rustig tempo rijden we over de 1A, een zeer stille weg naar de Rockies, we willen hiervoor ruim de tijd nemen, enkele wandelingen maken en daarna in 2 weken doorrijden naar Montreal. We rijden door Canmore, wat een leuk plaatsje blijkt te zijn, er lopen heel veel toeristen, wat logisch is, het is hier momenteel hoogseizoen en dat is aan de hoeveelheid mensen duidelijk te merken.

Omdat we in een National Park zijn, moeten we op een camping, we kiezen voor Two Jack Lake, omdat die mooi aan een meer ligt, maar die is vol, zodat we naar de volgende moeten, deze ligt er eigenlijk pal naast. We zien het meer niet, door de vele bomen die in het bos staan, de plaats is daardoor ook een beetje somber. Maar veder is het er heerlijk rustig.

DSC08969 [800x600]DSC08959 [800x600] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

door de vele bomen zien we het bos niet...                                              Bowriver

16 augustus Lake Louise N 51 24.94 W 116 10.387 (93 km)

We rijden naar Banff, doen daar boodschappen en lopen daarna door het stadje, waar nog meer toeristen lopen dan in Canmore. Maar Banff heeft dan ook veel te bieden, een prachtige omgeving, met veel hotels, campings en een winkelstraat met heel veel souvenierswinkels. Wij vinden dit voor een uurtje leuk maar houden het dan voor gezien en rijden dan richting Lake Louise. Net voor we Lake Louise inrijden zien we een beer in de bosjes, al gauw staan er meerdere auto's voor hem om hem te bewonderen. Het doet de beer niets en hij eet in alle rust verder.

Lake Louise ligt ingeklemd tussen meerdere bergketens, door bebouwing, wegen en spoorbaan, moeten de beren die hier leven, vaak door gebieden waar zich veel mensen begeven. Zo kwamen ze ook regelmatig op de camping, om toch de veiligheid van de kampeerders te garanderen, heeft men het tentgedeelte voorzien van hekken met stroomdraad. Hier kunnen de kampeerders zonder problemen rustig rond hun tent zitten. De camper- en caravanbezitters wordt aangeraden om, zodra het donker is niet meer naar buiten te gaan. Is dit toch noodzakelijk, dan is het advies om dan met zijn tweeën te gaan en wat lawaai te maken, zodat de beer weet dat je eraan komt en zich terug kan trekken.

DSC08984 (Kopie)

 

 

 

 

 

 

 

Castelmountains

17 augustus Monarch N 51 25.247 W 116 26.671 (34 km)

Lake Louise, is een prachtig meer, we zijn er al 2 keer eerder geweest, maar het is en blijft mooi. Dicht bij de parkeerplaats is het een drukte van belang, men verdringt elkaar om een foto van het meer, met op de achtergrond de gletsjer, te kunnen maken, echt hoogseizoen. Maar als we een half uurtje hebben gelopen wordt het stiller en stiller en is het gewoon weer genieten geblazen. We maken een wandeling van 20 km met een hoogteverschil van 540 meter naar de Gletsjer. Onderweg zien we veel rotsklimmers aan de bergwanden hangen, je moet wel veel moed hebben om dit te durven, niets voor mij, maar voor Paul, als hij nog wat jonger was, zou dat zeker een uitdaging zijn.

P1120841 [800x600]P1120815 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kijk hem hangen in de touwen                                                                  geen last van hoogtevrees meer

Eenmaal bij de gletsjer, worden we beloond met een lawine van sneeuw, wat met een razende vaart langs de rotsen naar beneden komt zetten en een prachtige sneeuwwaterval veroorzaakt. Onze dag kan niet meer stuk, dit krijg je niet vaak in je leven te zien, echt geweldig.

Moe maar voldaan keren we pas om 5 uur terug bij de camper, de camping waar we heen willen is vol, dus we moeten opzoek naar een ander. We rijden daarvoor de Highway 1 op en vinden al gauw een plaatsje voor de nacht.

DSC09022 [800x600]DSC08992 [800x600] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lake Louise

18 augustus Mosquio Creek N 51 37.795 W 116 19.802 (108 km)

Omdat we nu dicht bij te Takakkaw Falls zijn, besluiten we een klein stukje door te rijden en deze waterval te aanschouwen. Het is weer eens een mooie waterval, het water komt van hoog uit de bergen, met een razende vaart naar beneden gestort, altijd mooi om naar te kijken.

Het weer is al een paar dagen echt schitterend, de zon schijnt volop en de temperatuur is zeer aangenaam. We besluiten hiervan te gaan genieten en zoeken vroeg een camping op om lekker buiten te zitten en gewoon te genieten.

DSC09091 [800x600]DSC09055 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takakkawfalls

19 augustus Waterfowl Lake N 51 50.560 W 116 37.427 (37 km)

Tijd om vandaag de benen wat te bewegen. We maken een wandeling van 10 km, naar de Bowwaterval. Het is een mooie tocht dwars door rotsformaties en langs snelstromende rivieren. De Bowfall is breed en komt van hoog naar benden zetten, alweer zo'n mooie waterval en zeker de wandeling waard.

DSC09124 [800x600]DSC09094 [800x600] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 augustus Honeymoon Lake N 52 33.405 W 117 40.798 (125 km)

We rijden het gekkenhuis van de Columbia Icefield snel voorbij, het hele parkeerterrein staat vol met auto's, campers en caravans. Hier kan je met bussen, die speciaal uitgerust zijn met heel grote wielen, naar de gletsjer rijden. Je mag dan even over de gletsjer lopen en gaat dan na 10 minuten alweer terug. Wij hebben dat al eens eerder gedaan en vonden dat niet spectaculair en het geld zeker niet waard.

P1120904 [800x600]P1120932 [800x600] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sunwaptafalls

Wel bezoeken we het Sunwaptafalls, ook deze watervallen zijn een bezoek zeker waard, je hoeft er bijna niet voor te lopen, ze ligt op nog geen 100 meter van de parkeerplaats.

DSC09167 [800x600]DSC09147 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sunwaptafalls 

Op de camping van het Honeymoon Lake zijn er kinderen in het meer aan het zwemmen. Het weer is nog steeds heerlijk, zodat wij ook een duik in het verfrissende water nemen.

21 augustus Hinton 53 23.031 W 117 37.389 (128 km)

Na een bezoek, aan alweer een mooie waterval, de Athabascafalls, rijden we via de 93a naar Jasper.

Jasper is een klein dorp, wat 's zomers overspoeld wordt door toeristen, ach het is leuk om even door het centrum te lopen, maar na een uurtje ben jer wel uitgekeken. We starten de motor en we verlaten het mooie National Park, wat voor ons, zelfs na 3 bezoeken, een bijzondere indruk achterliet. Morgen beginnen we aan onze lange reis naar Montreal, wat nog 4000 km ten oosten van ons ligt.

DSC09211 [800x600]DSC09209 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Athabascafalls 

22 augustus Edmonton N 53 34.808 W 113 34.916 (286 km)

Niet zo heel veel gereden vandaag, nadat we eerst boodschappen hebben gedaan is het alweer 11 uur voordat we vertrekken. De weg wordt al snel 4 baans en is zeker goed te doen, pas 50 km voor Edmonton begint het drukker te worden. We parkeren voor de nacht op het parkeerterrein van een casino, waar meerdere campers staan.

DSC09225 [800x600]DSC09222 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Athabascafalls