• Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
  • default color

25 dec. tot 17 jan. 2013

Dinsdag 25 t/m 28 december Thonotosassa N 28 35.229 W 81 24.961 (178 km)

Kerst wordt hier in Amerika groots gevierd, zelfs op de camping staan de mooi versierde en echte kerstbomen voor de campers, of caravans. Overal zijn er lichtjes aangebracht en hangen of liggen de verlichte slingers op diverse plaatsen gedrapeerd. Op eerste kerstdag vertrekken er alweer heel veel kampeerders, hier in Amerika wordt er morgen, op tweede kerstdag gewoon gewerkt. Zo liggen erbij de afvalbakken de mooiste kerstbomen, achter gelaten door vertrekkende kampeerders. Het is jammer dat we geen verlichting en kerstversiering hebben anders hadden we zo een heel mooi gratis boompje gehad. Zo doen wij het maar met ons inimini kerstboompje, een kerstslinger en als klap op de vuurpijl afschuwelijk lelijke placemats. Ach het is kerst en we willen ondanks de warmte toch de kerstsfeer een beetje in huis hebben.

DSC00992 [800x600]DSC00926 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Turkse gier                                                                                                 een beetje peddelen

We blijven hier tot zaterdag staan, er is hier een kanotocht die we beide graag willen doen en dat is vrijdag, dus we hebben een paar dagen waar we het wat rustiger aan kunnen doen.

We halen de fietsen eruit, fietsen wat en lopen een stuk langs de rivier. Dit Staatspark is zeker een bezoek waard, er is een heel groot zwembad, dat weliswaar in de winter gesloten is, dus een frisse duik zit ervoor ons niet in. Je kan kano's, fietsen en golfkarretjes huren, wat wel wat toeristisch aandoet. Er zijn diverse wandendelingen uitgezet, er zijn zelf gieren die op een paar meter afstand rondhuppen. Als we op een middag rustig zitten te lezen horen we geritsel in de bosjes en er komt zomaar een Armadillo aangewandeld.

De kanotocht valt erg tegen, inplaats van de beloofde 2 uur wordt het krap 1,5 uur, het is een beetje peddelen maar er wordt wel veel uitgelegd over diverse soorten bomen, planten en bloemen die hier groeien. Helaas zien we geen krokodil of alligator, al met al een beetje saai, maar we waren natuurlijk bij de vorige kanotocht behoorlijk verwend.

DSC00957 [800x600]DSC00932 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ondanks zijn lelijkheid toch mooi de Armadillo

29 december t/m 2 januari Orlando N 28 35.229 W 81 16.777 (283 km)

Al vanaf de kerst doet de auto niet zoals we willen, hij heeft als het ware geen kracht, we komen vaak niet boven de 60 km uit, bij bruggen en heuvels is het al helemaal of hij niet vooruit te branden is. Ondertussen hebben we al de dieselfilter en de luchtfilters vervangen maar niets heeft enige verbetering gebracht. We besluiten daarom naar Orlando te rijden en de garage waar we eerder zijn geweest te raadplegen. Helaas is de garage gesloten op zaterdag en zullen we moeten wachten tot maandag. We rijden naar Apopka de staatscamping waar we al eerder hebben gestaan, maar helaas het is helemaal vol. Ergens op een industrieterrein, vinden we een rustige plaats waar we ongestoord de nacht kunnen doorbrengen.

Op maandag melden we ons om acht uur bij d garage, er wordt naar de diesel gekeken maar is zo niets te vinden alles ziet er uit zoals het moet. Helaas hebben ze vandaag geen tijd om ons verder te helpen en zullen we geduld moeten hebben tot woensdag.

We zijn nu heel blij met onze e-books en de vele boeken die erop staan, we lezen heel wat af nu we steeds zo lang moeten wachten.

Op nieuwjaarsdag rijden we nog naar het staatspark en nemen we een dagkaart, zodat we kunnen lozen en nog wat kunnen wandelen, zo komen we ook de tijd door. 's Avonds parkeren we in de woonwijk op nog geen 100 meter van de garage, wat wel zo prettig is. Helaas wordt er om 11 uur op de deur geklopt en ons verzocht te vertrekken, maar als we hebben uitgelegd dat we problemen hebben met de auto en morgen bij de garage moeten zijn, mogen we blijven staan en worden we de hele nacht bewaakt door de beveiliging.

De volgende dag melden we ons om 8 uur bij de garage we krijgen een plaatsje toegewezen en de monteurs gaan meteen aan de gang. Al gauw blijkt dat de turbo olie lekt en deze wordt eruit gesloopt en weggebracht. Zo staan we de hele dag bij de garage, er is internet dus echt vervelen doen wij ons niet. Om 5 uur is er weer activiteit bij de auto, er is een nieuwe turbo gearriveerd en deze wordt meteen geplaatst, om 7 uur rijden we de garage uit. Het advies is om de komende dagen veel km te rijden zodat de motor goed warm wordt en de verstuivers waar olie is opgekomen zo goed schoon te branden.

P1130401 [800x600]P1130399 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 vuurwerk zelfs in de supermarkt gewoon te koop

Donderdag 3 januari St Augustine N 29 52.456 W 81 16.777 (283 km)

We rijden via de highway 4 weer richting de kust waar we uiteindelijk weer terecht komen op de A1A, de mooie weg langs de kust. Helaas hebben we niet het idee dat de reparatie van gister veel heeft geholpen. Op de high way reden we op een gegeven moment niet harder dan 45 km terwijl daar een minimum snelheid van 80 km was, niet echt handig dus. In St Augustine nemen we weer dezelfde camping waar we al eerder hebben gestaan. Als we ons toegewezen plaats oprijden komen er een stel fietsers aan, het blijken Jan en Loes te zijn, we hebben hen in de Everglades ontmoet en nu, zo wil het toeval staan ze ook hier op de camping.

We zetten meteen een pot thee en ondanks dat het buiten koud en guur is wordt het binnen meteen gezellig. Natuurlijk wordt er gebrainstormd wat er nu met onze auto aan de hand is. Jan denkt dat het de diesel is, deze is in Amerika behoorlijk schraal en heeft eigenlijk een toevoegsel nodig, nou hebben wij dat nog nooit gedaan en besluiten dat morgen meteen bij de diesel te gooien, we gaan ervan uit dat dan ons probleem opgelost is. 's Avonds komen Jan en Loes nog even langs, dit is de laatste keer dat we ze zien, hun auto gaat 10 januari op de boot terug naar Nederland. Voor hun zit het er dan alweer op.

DSC01087 (Kopie)

 Vrijdag 4 januari en zaterdag 5 januari Orange City N 28 56.744 W 81 20.140 ( 146 km)

Als eerste rijden we naar de walmarkt waar de toevoegsel voor de diesel kopen, maar helaas de auto blijft sputteren, het heeft niets geholpen. Ook nadat we de tank weer hebben volgegooid met diesel brengt dat geen verbetering, nee het wordt volgens ons alleen maar slechter. We moeten dus weer terug naar de garage in Orlando en het is vandaag vrijdag dus het wordt pas maandag dat we daar terecht kunnen. We besluiten om het weekend op een camping te gaan staan er het beste maar van te maken.

DSC01042 [800x600]DSC01073 [800x600]

Het Blue Spring SP ligt direct aan de rivier en daar zwemmen Manatees, (zeekoe). Deze enorm grote beesten houden niet van koud water en komen hier overwinteren. Het water heeft dankzij de bron, een constante temperatuur van 22 graden wat perfect voor de Manatees is om de winter door te komen. De Manatee kan 20 minuten onder water blijven en dan komen ze heel even naar boven, alleen hun neus komt dan even boven het wateroppervlak, voor de broodnodige zuurstof en dan zakken ze weer langzaam naar de bodem. Vroeger werd er op deze beesten gejaagd en werden ze zelfs voor consumptie gebruikt, maar dat is nu ten strengste verboden. Helaas hebben ze er nieuwe vijand bij in de vorm van motorboten, de zeekoe is vreselijk traag en kan daardoor heel slecht snel wegzwemmen als er een motorboot komt aangescheurd. Het resultaat is dan ook vaak dat de zeekoe wordt aangevaren en gewond of zelfs dood achterblijft. We zien dan ook veel zeekoeien met verwondingen op hun rug veroorzaakt door de schroeven van motorboten. In de zomer kan je in de spring een verfrissende duik nemen, maar nu in de winter is het afgesloten om de zeekoeien hun rust te gunnen.

DSC01137 [800x600]DSC01099 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 6 t/m dinsdag 8 januari Orlando N 29 52 456 W 81 16.777 (57 km)

Voor dat we het park verlaten doen we het nog rustig aan, we zijn niet zo heel ver van Orlando en weten nu precies waar we de nacht kunnen doorbrengen. We maken nog een wandeling langs de rivier maar de zeekoeien zijn zeker de rivier op om eten te zoeken, ze komen pas weer terug als ze genoeg hebben gehad en dan in het ondiepere gedeelte een uiltje te knappen. Het zou je maar gebeuren dat je elke 20 minuten wakker moet worden en naar de oppervlakte moet zwemmen om een beetje lucht te happen, we zijn blij dat wij geen zeekoeien zijn.

We parkeren weer voor de nacht op ons zo bekende plaatsje op het industrieterrein.

Om acht uur melden we ons de volgende dag weer bij de garage en daar blijven ze erbij dat het waarschijnlijk de verstuivers zijn die niet goed functioneren. Ook zou het de brandstofpomp kunnen zijn, maar dat is helemaal een dure grap, we besluiten om alles stap voor stap te controleren. De verstuivers worden eruit gehaald en weggebracht voor te testen, tegen het eind van de middag krijgen we te horen dat alle verstuivers druppelen ipv verstuiven. Er worden in Duitsland 6 nieuwe verstuivers besteld en wij worden het garageterrein afgesleept, zodat we gewoon in de camper kunnen overnachten. Want op het terrein mogen we niet blijven staan, maar wel precies voor de hekken.

Voor ons is het weer wachten geblazen, we doden de tijd met internetten, lezen en we lopen naar het centrum waar maar weinig te beleven is.

DSC01113 [800x600]DSC01111 [800x600] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wat kan het nou zijn?

Woensdag 9 januari Chiefland N 29 29.275 W 82 58.555 (238 km)

Vandaag om acht uur wordt er al op de deur geklopt, de verstuivers zijn binnen en ze gaan ze plaatsen. Maar eerst moeten we de garage weer ingesleept worden, wat wel een merkwaardige gebeurtenis is, zo zonder motor in beweging.

Na een paar uurtjes werk zit alles weer op zijn plaats en na een zeer korte proefrit wordt alles in orde bevonden. Nu kunnen we, na betaling van een forse rekening, eindelijk weer gaan rijden.

De eerste 50/60 km denken we dat alles in orde is, maar daarna gaat het weer mis, weer geen power, al rijdt hij wel iets beter dan vorige week. Steeds meer krijgen we het idee dat het aan de brandstoftoevoer ligt en zeker niet aan de brandstofpomp, zoals de garage steeds beweerd. We besluiten daarom ook om niet meer naar de garage in Orlando terug te rijden, we hebben een beetje het idee dat we hier worden uitgemolken of ze hebben zelf, net als wij, ook geen idee waar het probleem ligt en doen maar wat.

DSC01088 (Kopie)

Donderdag 10 en vrijdag 11 januari Tallahassee N 30 31.170 W 84 21.894 ( 226 km)

We rijden door tot de eerste grote stad, hier zoeken we een freigthliner garage op. We worden keurig geholpen, alleen vandaag is er geen tijd we zullen moeten wachten tot morgen. We kunnen gewoon voor de garage blijven staan en krijgen stroom en internet.

Op vrijdag gaan ze aan de gang, wij worden verzocht om in de wachtkamer plaats te nemen. Zo begint het wachten weer eens en pas tegen 3 uur wordt Paul geroepen dat de auto klaar is en dat ze een proefrit willen maken. Terwijl ik achter blijf, rijdt Paul met een monteur een behoorlijk lange tijd over een snelweg en het lijkt er inderdaad op dat alles weer functioneert zoals het hoort. Het blijkt dat ze de leidingen hebben nagekeken en het dieselvoorfilter hebben vervangen, deze bleek erg vervuild. Wat wel erg vreemd is want dat had de vorige garage al nagekeken en goedgekeurd.

Omdat het al vrij laat is om nog te gaan rijden besluiten we de nacht door te brengen bij de garage en morgen weer verder te rijden.

DSC01170 [800x600]DSC01184 [800x600]

Zaterdag 12 en zondag 13 januari St. George Island. N 29 43.323 W 8444.816 (169 km)

Hoe langer we rijden hoe meer vertrouwen we krijgen dat de auto het weer gewoon doet. Alle heuvels en bruggen neemt hij weer als vanouds en we hebben ook bij een snelheid van 80 km gewoon nog power over om eventueel nog harder te rijden.

Het wordt dus weer tijd om de kust op te zoeken en alle ellende achter ons te laten en weer gewoon te gaan genieten.

We komen uit op het schiereiland St George, wat erg langgerekt is, maar schitterend gelegen. We halen de fietsen er uit en fietsen vlak langs de kust naar het dorp. Omdat het zondag is is hier bijna alles gesloten, gelukkig vinden we een terrasje waar we wat kunnen drinken en eten. Paul besteld oesters met knoflook, kaas en tomaten, we hebben alle twee nog nooit oesters gegeten en nu moest het er maar van komen. Ze smaken best wel lekker, al overheerst de knoflook en de tomaten een beetje, de volgende keer proberen we ze eens naturel dan kunnen we een beter oordeel vormen wat betreft de smaak.

DSC01173 [800x600]DSC01177 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

hoge smalle villa's direct aan zee                                                                 gezellig terrasje

Maandag 14 januari Grayton Beach N 30 19.715 W 86 09.224 (212 km)

We rijden verder langs de Golf van Mexico, het zand van de stranden wordt witter, toch is het ondanks de schitterende omgeving geen toeristisch gebied. De dorpjes waar we doorheen rijden doen vaak een beetje desolaat aan, veel verval van woningen en verlaten stranden. Wat op zich erg jammer is, van deze streek zou zeker veel van te maken zijn, de stranden zijn even mooi, of zelf mooier dan Key West en daar is gewoon massa toerisme. Waarom hier dan niet vraag je je dan af, natuurlijk vinden wij het helemaal niet erg, wij vinden deze rustige gebieden, waar alles nog “normaal” is veel leuker.

DSC01210 [800x600]DSC01219 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

het slechte weer is in aantocht donkere luchten boven de Golf van Mexico

Dinsdag 15 januari Gulf Breeze N 30 19.237 W 87 16.232 (116 km)

In eerste instantie rijden we over de drukke highway 98, waar echt helemaal niets aan is. Maar we vinden een mooi alternatief door via een brug naar het schiereiland Santa Rosa te rijden. Het is een geweldige weg, we rijden bijna over het strand, de golf van Mexico is nog geen 10 meter van ons verwijderd. In het begin is wat bebouwing, waar je echt niet zou willen wonen met dat vele zand om je heen. Algauw rijden we een natuurgebied in, waar dus alleen maar zand is met aan twee kanten water op slechts een paar meter afstand. We maken en strandwandeling en komen een merkwaardige kwal tegen, het Portugese oorlogsschip, het beest ziet eruit als een soort luchtballon met hele lange tentakels en is doorzichtig blauw. Het blijkt dat hij heel groot kan worden in het water, met veel soortgenoten drijft en als je hem lek prikt en het blauwe vocht komt in je ogen dan ben je tijdelijk blind. Niet echt een aardig beestje dus, maar hij ziet er wel heel mooi uit.

DSC01198 [800x600]DSC01214

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

portugese oorlogsschip

Woensdag 16 januari Pensacola N 30 23 710 W 87 16.712 (59 km)

Het is vannacht gaan regenen en de temperatuur is een behoorlijk stuk gedaald, een mooie dag om een museum te bezoeken. Als eerste bezoeken we het Fort Pickens, waar we zien hoe dik de muren en hoe het afweergeschut werkte.

P1130411P1130413

Daarna bezoeken we het National Museum of Naval Aviation, dit museum staat geheel in het teken van de oorlogsvliegtuigen vanaf het begin van de vorige eeuw. Hier staan en hangen tientallen gevechtsvliegtuigen, allemaal door liefhebbers opgeknapt. Het leuke is dat je gewoon overal kan lopen, geen hekken of verbodsborden, je mag zelfs in sommige straaljagers plaatsnemen als je wilt. Natuurlijk zijn er niet de meest recente straaljagers te bewonderen, want die worden nog gebruikt. Ook zijn er vliegdekschepen op schaal te zien je krijgt een goed beeld hoe groot die schepen zijn. Ach al met al een leerzame dag en nu maar hopen dat het morgen wat beter weer is.

P1130422P1130426