9 juni tot 3 juli 2013

Zondag 9 juni Lee Vining N 37 57.549 W 119 07.570

Gister zijn Hans en Marjolijn gearriveerd, ze staan pal naast ons, het is meteen weer gezellig. 's Avonds zijn we in het dorp wezen eten, natuurlijk waren het weer uitzonderlijk grote porties, eigenlijk veel te veel voor ons snel verzadigde Nederlanders.

Vandaag hebben we het Mono Lake bezocht, het is een bijzonder meer dat uit zoutwater bestaat, in het meer bevinden zich tufstenen torens, die gevormd worden wanneer calciumrijke zoetwaterbronnen opborrelen in het water van het meer wat verzadigd is met alkaline en carbonaat. Het resultaat is prachtige bouwwerken die eruit zien als kathedralen, de één nog mooier en groter dan de ander, het is een fascinerend schouwspel.

Het Mono Lake

Verder doen we weinig vandaag, we kletsen natuurlijk honderd uit, met de daarbij behorende diverse drankjes. Kortom het is wederom een gezellige dag.

de mooiste vormen                                                                                        zwemmen verboden in de hotspring

Maandag 10 juni Mammoth Lake N 37 37.675 W 118 50.574 (50 km)

We hebben besloten om samen een auto te huren en daarmee het Yosemite NP te bezoeken. Helaas is het enige verhuurbedrijf helemaal in Mammoth Lake gevestigd, wat 50 km voorbij de afslag naar het Yosemite NP ligt. Zo hebben we al 100 km gereden en zijn weer bijna terug in Lee Vining, voordat we daadwerkelijk richting het Yosemite NP rijden. De weg gaat direct stijl omhoog, waardoor we een prachtig uitzicht hebben, de pas gaat door tot een hoogte van 3.000 meter, om vervolgens weer rustig te dalen. De rondweg door de Yosemite vallei is verschrikkelijk druk, maar ondanks dat blijft het bijzonder. Helaas is het erg koud vandaag en we hebben geen vesten of jassen meegenomen, zodat een lange, of zelfs een korte wandeling er niet inzit. De hele dag genieten we van dit mooie park en laat in de middag gaan we nog op zoek naar een geschikte camping. We rijden langs en zelfs door verschillende “Campgrounds” en allemaal vinden we ze prima. In Mammoth Lake halen we snel een pizza en rijden daarna terug naar het verhuurbedrijf op het vliegveld om daar de auto weer in te leveren. Als we met onze campers, willen wegrijden komt Marjolijn met het voorstel om op het vliegveld te overnachten, het is al zo laat en hier staan we ook heerlijk rustig zo is de redenatie. Uiteraard gaan wij daarmee akkoord, we hebben vandaag wel genoeg gereden, de motor wordt meteen weer afgezet, eten en drinken tevoorschijn gehaald en zo genieten we weer van onze welverdiende rust.

De Tioga Pass Yosemite NP

Dinsdag 11 juni Yosemite NP N 37 52.215 W 119 38.817 (133 km)

Na drie heel gezellige dagen nemen we afscheid van Hans en Marjolijn, het was weer een bijzonder moment van onze reis om vrienden te ontmoeten en samen een paar dagen op te trekken. We kijken er met veel plezier op terug.

Na de steeds weer terugkerende boodschappen te hebben gedaan, rijden wij het Yosemite NP weer in. Het gaat allemaal wel wat trager als gister, maar we hebben daardoor wel heel veel tijd om de mooie uitzichten vanuit de hoge Tierelier te bekijken. Laat in de middag zoeken we een staatscamping op in het Yosemite NP en brengen daar de nacht door.

wij passen er net niet in, wel heerlijk veel ruimte zelfs een aparte slaapkamer!!

Woensdag 12 juni Manteca N 37 46.597 W 121 17.994 (197 km)

We verlaten het Yosemite NP en rijden richting San Francisco, daar zijn Flip en Els de boel aan het verkennen en wij gaan elkaar ergens onderweg tegenkomen. We rijden tot Manteca en spreken 's avonds Flip en Els om een plaats af te spreken. Het wordt Tahoe City, ergens daar in het dorp gaan we elkaar morgen tegenkomen.

Op onze overnachtingsplaats merken we dat rechter voorband behoorlijk zacht is, wat wel een beetje vreemd is, omdat we pas 2 weken nieuwe voorbanden hebben. Vandaag kunnen we er niets meer aan doen dus dat is de eerste klus die morgen gedaan moet worden.

Donderdag 13 t/m zondag 16 juni Tahoe City N 39 10.221 W 120 08.573 (282 km)

Bij een benzinepomp kunnen we niet terecht om onze voorband op te laten oppompen, omdat de luchtdruk daar niet voldoende is om onze grote banden vol te krijgen. We moeten dus op zoek naar een bandenboer die ook vrachtwagenbanden verkoopt. Na enig zoeken vinden we er één, we worden meteen geholpen even later is alles weer prima in orde en kunnen we onze weg vervolgen. Nu maar hopen dat dit eenmalig is geweest, het is namelijk mogelijk dat de band niet helemaal tegen de velg zat, zodat er wat lucht kon ontsnappen.

We rijden een mooie route met prachtige uitzichten, rond een uur of vier komen we in Tahoe City aan, als we ergens een parkeerplaats oprijden komt Flip al zwaaiend ons tegemoet. Zij waren nog geen 10 minuten geleden aangekomen, perfecte timing dus. Gezamenlijk rijden we naar de info om een hotel voor Flip en Els te zoeken. We worden keurig geholpen, er wordt zelfs naar het hotel gebeld en er wordt meteen gevraagd of wij op de parkeerplaats in onze Tierelier kunnen overnachten. Dat blijkt geen probleem te zijn en zo staan we aan de rand van een golfterrein heerlijk rustig op nog geen 20 meter van Flip en Els.

De volgende dag maken we een rondje om het Lake Tahoe, eigenlijk willen we in S Lake Tahoe, met de kabelbaan naar boven, in veel folders wordt dat als topattractie vermeld. Maar als wij de prijzen zien, laten wij onze beurt voorbijgaan, $38,-- pp vinden wij toch wel erg veel geld voor een kort tochtje naar boven.

mooie waterpartij in Reno                                                                               na het gokken even naar de openlucht kerkdienst in Reno

We maken een wandeling om het Spooner Lake, wat mooi is maar niet spectaculair.

Zaterdag blijven we in Tahoe City, lopen wat door het dorp en langs het Tahoe Lake, eten heel lekker op een terras bij een Mexicaan en doen verder niet zoveel.

Zondag bezoeken we Reno, maar onze timing is niet al te best, zondagochtend om 11 uur in Reno, daar is echt niets te doen. Bijna alle winkels zijn dicht, de straten zijn uitgestorven, in de gokpaleizen is maar weinig te beleven, maar er is wel een openlucht kerkdienst, wat natuurlijk ook heel apart is. In de Truckee river die dwars door de stad stroomt, wordt veel gezwommen, ondanks het water behoorlijk koud is. Ook proberen mannen in een kano een kleine stroomversnelling te nemen, soms duikelen ze daarbij helemaal om zodat ze ondersteboven in de rivier liggen, altijd leuk om naar te kijken.

een beetje spelevaren                                                                                 even uitblazen

Via Carson-City, de hoofdstad van Nevada, waar op zondag ook niets te beleven valt, zelfs het terras waar we wat willen eten wordt net gesloten, rijden we terug naar Tahoe City.

Maandag 17 en dinsdag 18 juni Susanville N 40 24.485 W 120 37.809 (211 km)

Op maandag verplaatsen we ons naar Susanville, waar wij genoodzaakt zijn om op een camping te gaan staan, we mogen helaas niet op de parkeerplaats van het Best Western-Hotel overnachten. Het hotel en de camping liggen op loopafstand van elkaar, zodat er gewoon een wijntje en een biertje gedronken kan worden.

Dinsdagochtend vertrekken we heel vroeg naar het Lassen Volcanic NP, hier hebben we vorig jaar voor de poort gestaan, toen waren we te vroeg en was het park nog gesloten. Maar vandaag gaat het er dan toch van komen, het park is open en de weg sneeuwvrij. Helaas zijn de meeste wandelpaden nog gesloten ivm sneeuw, zo willen we de Bumpass Hell Nature Trail lopen, een pad wat langs hete modderpoelen loopt, maar ook deze is nog gesloten wat wel een beetje jammer is. De weg door het park is schitterend, we maken toch nog een kleine wandeling naar een waterval, maar veel stelt dat niet voor, veel sneller dan verwacht zijn we het park alweer uit en zijn alweer op weg naar Susanville.

nog veel sneeuw in het Lassen Volcanic NP

Het weer is zeer aangenaam zodat we bij terugkomst lekker buiten in de zon kunnen zitten.

soms doet Paul wel erg zijn best om een mooie foto te maken                          meer in het Lassen NP

Voorlopig is het de laatste avond samen met Flip en Els, zij rijden morgen naar het zuiden en wij een beetje naar het noorden, over een kleine 2 weken ontmoeten we elkaar weer ergens aan de Grote Oceaan ten zuiden van San Fransisco.

Woensdag 19 juni Lava Beds NM N 41 43.042 W 121 30.327 (218 km)

Flip en Els vertrekken vroeg, ze komen nog even langs om afscheid te nemen en zij vertrekken dan naar Mammoth Lake.

Wij doen het lekker rustig aan, het is bijna elf uur voor we de camping verlaten en rijden langs een schitterend meer richting Klamath Falls. Onderweg besluiten we om het Lava Beds NM te bezoeken, een gebied dat bestaat uit tientallen grotten. Omdat het al laat is voor we aankomen besluiten we om morgen de grotten te gaan bezoeken.

bijzondere mos op de bomen

Donderdag 20 juni Klamath Falls N 42 11.657 W 21 45.525 (86 km)

De vriendelijke ranger in het 'Visitor Center' heeft ons op drie grotten gewezen, die de moeite waard zijn en niet al te gevaarlijk. Bovendien krijgen we gratis zaklantaarns mee, want alleen de Mushpot Cave heeft verlichting. De andere zijn totaal donker en daar moet je op het plafond letten anders kun je een behoorlijk gat in je hoofd oplopen. De Lava Beds is een uniek geologisch natuurlijk verschijnsel. Het is ontstaan zo'n 10.000 tot 65.000 jaar geleden. De afkoelende lava heeft meer dan 450 tunnels en grotten gevormd. Al met al is het bezoek aan de grotten een interessante ervaring.

fietshelm op voor het stoten van mijn hoofd (hielp echt)                                   rotstekeningen

De rechter voorband blijft lucht verliezen, hier moet dus wat aangedaan worden. We rijden naar Klamath Falls en vinden een bandenboer die ook onze banden aan kan. We moeten een poosje wachten, het is blijkbaar lekke bandendag, we hebben 2 wachtenden voor ons. Eenmaal aan de beurt wordt de band op spanning gebracht en met een zeepsopje de ventiel gecontroleerd, alles lijkt in orde. Om beter naar de oorzaak van het luchtverlies te zoeken moet het wiel van de auto af gehaald. Met water wordt er zorgvuldig naar luchtbelletjes gezocht en eindelijk wordt het gevonden, het is maar heel klein, maar voldoende om een lege band te krijgen. Het blijkt dat men bij het verwisselen van de banden, de velg niet goed hebben gereinigd, zodat er vuil tussen de band en de velg is blijven zitten en waardoor lucht kon ontsnappen. De velg wordt schoongemaakt en de band weer op druk gebracht en weer geplaatst. Er is meer dan een uur gewerkt aan de auto, maar de rekening valt heel erg mee, slechts $31,-- en dat is toch ook wel eens leuk.

Vrijdag 21 juni Rogue River National Forest N 43 03.368 W 122 19.847 (152 km)

We rijden naar het Crater Lake, een prachtig mooi blauw meer. In een ver verleden (7.700 jaar) is hier een grote uitbarsting geweest, waardoor de top van de berg is weggeblazen en de wanden in de krater zijn gestort. Door sneeuw (elk jaar valt hier zo'n 13,5 meter) en regen heeft zich in de loop der tijd een prachtig blauw meer gevormd, zonder dat er een rivier in of uit het meer stroomt. Bovendien is het water zo zuiver, dat je wel 50 meter diep kan zien. Ook hier zijn we te vroeg in het seizoen, de helft van de rondweg is nog afgesloten en gaat pas in de loop van de volgende week open, maar ondanks dat is het zeker een bezoek waard.

het Crater Lake is echt zo blauw als op de foto

Zaterdag 22 juni Six Rivers NP N 41 51.682 W 122 52.340 (237 km)

Het plan is naar de kust te rijden en vandaar de kustweg naar het zuiden te nemen. We hebben met Flip en Els afgesproken dat we elkaar nog ten zuiden van San Fransisco zullen ontmoeten, voor zij weer naar Nederland vertrekken. Ach het is zoals het in heel Amerika is je moet vaak wel een eindje rijden om ergens te komen.

We rijden vandaag een vogel en een muis dood, de vogel was gewoon te laat en vloog tegen de voorkant aan. De muis wist niet welke kant hij op moest vluchten en koos duidelijk de verkeerde!

Als we stoppen voor de nacht en in het woongedeelte komen blijkt de Mac op de grond te liggen, hoe dat is gekomen we hebben geen idee, waarschijnlijk heeft hij toch niet helemaal goed op de bank gelegen en is er afgevallen tijdens een extreme hobbel of bocht. Als we de Mac proberen op te starten laat hij alleen een vervelende pieptoon horen, hmm dat klinkt niet zo goed. Het vervelende is dat alle adressen en dergelijke op deze laptop staan en we nu dus even niets hebben om op terug te vallen. Nu kunnen we er niets aan doen, we staan in de middle of nowhere en zullen moeten wachten tot we in een grotere stad zijn.

Crater Lake

Zondag 23 juni Eureka N 40 46.856 W 124 11.455 (157 km)

We rijden door het Redwood NP, we hebben dat vorig jaar al bezocht en rijden er zonder te stoppen doorheen. De bomen zijn nog even groot en dik als vorig jaar, daarbij regent het pijpenstelen en hebben we geen zin om ons nat te laten regenen.

In Eureka zoeken we meteen naar een Apple store, maar bij navraag is er pas één in Santa Rosa, voor ons zeker een dag rijden naar het zuiden. Omdat er een Walmart is op het zelfde winkelcentrum blijven we daar staan voor de nacht.

Als Paul de laptop toch nog even probeert op te starten blijkt er helemaal niets aan de hand te zijn, alles werkt zoals het moet. We hoeven dus niet naar Santa Rosa en we hebben alle gegevens weer gewoon bij de hand.

Maandag 24 juni Shoreline Highway N 39 41.699 W 123 47.918 (191 km)

Een beetje onrustige nacht, om kwart voor één worden we gewekt door een enorm geklop en gebons op de auto, zelfs bij de cabine waren ze aan het kloppen. Hevig geschrokken kijken we door de deur wat er aan de hand is, we doen de deur dan ook absoluut niet open en kijken eerst wie daar zo moeilijk doet en vragen wat er aan de hand is. Het blijkt de beveiliging, we mogen hier niet de nacht doorbrengen en we worden verzocht om te vertrekken. Zo stapt Paul in zijn pyjama achter het stuur, aangezien we geen zin hebben om alles vast te zetten, blijf ik achter om de boel in de gaten te houden. Het is altijd moeilijk om in het donker een plaatsje te vinden, zo rijdt Paul een woonwagenkamp op en gelukkig ook weer af en we vinden een mooi plekje achter een gebouw zodat we de drukke doorgaande weg niet zo horen. Als we de volgende dag wakker worden staan we bijna voor een bord met de mededeling dat alleen voor klanten parkeren toegestaan is. Wij hebben dat natuurlijk in het donker nooit gezien en niemand heeft ons gelukkig nog een keer weggestuurd.

We verlaten Eureka het is geen mooie of gezellige stad en rijden naar het zuiden. Bij het plaatsje Leggett verlaten we de hwy 101 en rijden de hwy 1 op, een zeer bochtige en smalle weg, maar zeker de moeite waard om te rijden.

Eenmaal bij de grote oceaan aangekomen worden we getrakteerd op een schitterend uitzicht. We parkeren voor de nacht op een hoge rots, met ver onder ons een grillige rotsige kust.

Dinsdag 25 juni Bodega Bay N 38 20.412 W 123 02 994 (211 km)

Eigenlijk zouden we hier wel een dagje willen blijven staan, maar het is regenachtig, mistig en koud. We zouden de hele dag binnen moeten zitten en daar is ook niet zo heel veel aan. Dus we starten de motor en rijden langs de grillige kustweg richting het zuiden. Het blijft de hele dag regenen zodat het wel lijkt of we in Schotland of Ierland rijden, de kust en de groene heuvels vaak gedeeltelijk gehuld in dikke mist, geven ons de indruk om in ieder geval niet in Californië te zitten.

Woensdag 26 juni Half Moon Bay N 37 28.122 W 122 26.758 (156 km)

Na nog een paar uur rijden, stopt de regen dan eindelijk en zien we zo nu en dan een waterig zonnetje. We verlaten de mooie kustweg en rijden via de Golden Gate Bridge, door het drukke San Fransisco. Voor de Golden Gate Bridge moet je tol betalen, maar aangezien wij nergens ons geld kwijt kunnen rijden wij maar gewoon zonder te betalen door. De brug is gedeeltelijk gehuld in de mist wat wel een bijzondere aanblik geeft, het voetgangers gedeelte is vergeven van de toeristen die daar wandelen of fietsen, toch wel iets heel aparts deze brug.

In Half Moon Bay vinden we nog net het laatste plekje op een staats camping, eerst worden we weggestuurd, maar als we draaien om weer weg te rijden komt de Ranger ons achterna en vertelt dat er nog een plaatsje is voor noodgevallen en wij komen daar voor in aanmerking. We krijgen een mooi plaatsje aangewezen op nog geen 100 meter van de Grote Oceaan. Het weer is redelijk in ieder geval geen regen en mist en zo zitten we tot het te koud wordt buiten en genieten van de rust.

De Golden Gate Bridge en de Grote Oceaan gehuld in de mist

Donderdag 27 juni Felton N 37 01.954 W 122 02.632 (132 km)

We proberen of we hier een paar dagen kunnen blijven staan, maar helaas de camping is helemaal volgeboekt en we moeten vertrekken.

We rijden de mooie kustweg verder af naar het zuiden, maar nergens vinden we een plekje waar het toegestaan is om de nacht door te brengen. In Santa Cruz is het al niet beter, overal staan borden verboden te parkeren tussen 12 en 6 's morgens. Natuurlijk willen we niet weggestuurd worden, net als vorige week en zo blijven we zoeken. Zelfs op het industrieterrein waar zeker genoeg ruimte is staan er borden. Ook de kerk wil geen vreemde voertuigen op zijn parkeerplaats en zo zoeken we enkele uren zonder resultaat.

Ten einde raad besluiten we om een stuk landinwaarts te rijden en daar maar een plaats te zoeken. Eindelijk vinden we dan een plekje, wel midden in een donker bos op een staats camping. We kunnen er een nacht blijven maar daarna is het ook hier helemaal vol, zodat we morgen weer op zoek moeten naar een plaats. Tja en morgen is het vrijdag, het weekend staat voor de deur en de schoolvakanties zijn begonnen wat inhoud dat het overal razend druk zal zijn, maar goed dat is een zorg van morgen.

Vrijdag 28 en zaterdag 29 juni Big Sur N 36 15.608 W 121 47.573 (124 km)

We rijden verder naar het zuiden, langs grote aardbeien velden, waar de oogst in volle gang is, overal zie je plukkers gebukt in de velden staan om de oogst binnen te halen. In de auto komt ons een heerlijke geur van aardbeien ons te gemoed. Het weer is heerlijk hoewel we zo nu en dan door behoorlijke mistvelden rijden. Maar dat is eigenlijk logisch het relatief warme binnenland tegen de koude oceaan daar kan alleen maar mist ontstaan.

Bij Big Sur zien we een camping waar geen bordje FULL voor staat, zodat ik maar eens op onderzoek uit ga. Het blijkt dat er nog een plaats over is aan de rivier, het is niet echt goedkoop maar we moeten toch wat. We besluiten om hier maar te gaan staan, er is zelfs plaats voor 2 nachten, we besluiten meteen dat we dat maar moeten doen, een dagje rust daar ben ik wel aan toe.

De camping is zeker niet verkeerd, we staan aan een kleine rivier, waar kinderen in het water spelen en de ouders in stoeltjes met hun voeten in het water de kleintjes in gaten houden. Tegen de avond worden, zoals het in Amerika gewoonte is, de vuurtjes behoorlijk opgestookt zodat de lucht binnen de kortste tijd vergeven is van de blauwe rook. Dat duurt tot laat in de nacht om vervolgens 's morgens weer vrolijk verder gaat met het klaarmaken van het ontbijt, waar natuurlijk ook een vuurtje bij gestookt moet worden.

mooi plekje vlak langs de Big Sur rivier

Zondag 30 juni Felton N 37 01.954 W 122 02.632 (143 km)

We hebben besloten om niet meer verder naar het zuiden te rijden. We hebben met Flip en Els afgesproken elkaar maandag in Half Moon Bay te ontmoeten. Zo rijden we weer terug langs de mooie kustweg en proberen weer ergens een plaatsje te vinden voor de nacht. Maar de vakanties zijn echt begonnen dus ook op zondag is het moeilijk. Toch vinden we op dezelfde staats camping als 2 nachten geleden een plaats, bij de ingang staat wel een bord dat de camping vol is, maar bij navraag hebben we keus uit meerdere plaatsen. Wat natuurlijk wel een beetje vreemd is, er zullen heel veel mensen doorrijden als ze dit bord zien, terwijl er eigenlijk plaats genoeg is.

Maandag 1 en dinsdag 2 juli Half Moon Bay N 37 28.122 W 122 26.758 (92 km)

In Half Moon Bay, parkeren we bij de Safeway en wachten op de komst van Flip en Els, al na een half uur kloppen zij op de deur. We drinken een koffie en praten honderd uit over hun reis en wat zoal hebben gezien en meegemaakt.

Dan wordt het tijd om een plaats voor de nacht te vinden, bij de staats camping staat het gebruikelijke bordje FULL, maar daar laten wij ons niet zo snel door wegjagen. Op een samenzweerderige toon wordt ons toe gefluisterd dat we om 4 uur terug moeten komen en dat ze dan wel een plaatsje kan versieren voor ons. Ondertussen zoeken Flip en Els een hotel, wat lang niet zo ingewikkeld is als een camping, helaas is er geen plaats voor ons op het parkeerterrein van het hotel en zijn we nu erg afhankelijk van de camping. We doen boodschappen bij de Safeway en wachten tot het 4 uur is. Als we bij de camping aankomen worden we begroet door de dame achter de balie die meteen 2 duimen omhoog steekt, het blijkt het zelfde plaatsje voor noodgevallen als een paar dagen geleden. We zetten de stoelen buiten en genieten van een heerlijk zonnetje, Flip en Els gaan na het eten weer naar hun hotel, morgen komen ze nog even koffie drinken en dan vertrekken zij naar San Fransisco voor de laatste nacht in de USA, want woensdag vliegen zij weer naar huis.

Dinsdagochtend probeer ik, of we nog een dagje extra op deze nood-plaats kunnen blijven staan. Na een klein beetje slijm, slijm mogen we nog een nachtje blijven staan, zodat we nog rustig kunnen koffie drinken net Flip en Els en niet meteen op hete kolen zitten omdat we weg moeten van de camping.

Na nog een paar gezellige uurtjes met mijn broertje en schoonzus wordt het voor hun tijd om te vertrekken, we nemen afscheid en zwaaien ze uit.

Wij lopen in de middag even naar het dorp eten ergens een heerlijke Thai maaltijd en doen vandaag verder niets, o-ja toch de site eindelijk bijwerken, want dat is de hoogste tijd!!