• Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
  • default color

4 augustus tot 29 augustus 2010

Woensdag 4 augustus t/m vrijdag 6 augustus Luang Prabang

PICT9246 [800x600]


We doen deze dagen 's morgens wat klusjes aan de auto en verder doen we niet zo veel. Op het terrein waar we staan is er elke avond een kermis á la Laos, er is een soort springkussen dat elke avond wordt opgeblazen en aan het eind van de avond laat men het weer leeglopen, heel soms zie je er wat kinderen op. Verder kan je naar ballonnen gooien, rijen met de fietspomp opgeblazen ballonnen, hangen in rekken en bijna niemand gooit ernaar. Een aantal tafels met gokspelletjes staan er maar ook hier is weinig animo voor, echt spectaculair is het allemaal niet en je vraagt je af waar deze mensen van bestaan.


Luang Prabang is een aardig toeristen plaatsje, zoals gezegd je kan er lekker eten en ze hebben er heerlijke lao-koffie, er zijn wat marktjes, wat ik altijd wel leuk vind en voordat we het weten zijn er zo een paar dagen om.



Zaterdag 7 augustus Kuang Si waterval N 19 45.073 E 101 59.819 (95 km)

Vandaag rijden we eerst weer een stukje terug naar het noorden we willen graag de Pak OU grotten bezichtigen. Eigenlijk wilden we dat per boot vanuit Luang Prabang doen, maar de reistijd was erg lang, ruim anderhalf uur heen en een uur terug, daarbij was de prijs eigenlijk boven proporties, dus we besluiten om er met de auto naar toe te rijden. De laatste 10 km was echt off-road rijden, maar heel goed te doen, eenmaal aangekomen moeten we door een dorpje lopen om een boot te huren die ons naar de overkant brengt waar de grot ligt. Er zijn eigenlijk 2 grotten één beneden en één die je na 250 traptreden kunt bezichtigen. Wij vinden zowel de boven als de beneden grot 3 keer niks, het enige positieve is dat we weer eens aan wat lichaamsbeweging hebben gedaan, 250 traptreden op en neer geklommen.

We rijden naar het zuiden,weer door Luang Prabang richting de Kuang Si waterval. De weg is weer schitterend mooi vergezichten en door kleine dorpjes. Rond vier uur komen we eraan en het is te laat om het park binnen te gaan, we blijven hier op de parkeerplaats overnachten.

PICT8876 [800x600]PICT8910 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Zondag 8 augustus Luang Prabang N 19 52.950 E 102 87.639 (28 km)

Na een zeer rustige nacht, lopen we om 9 uur het park in, we hebben onze zwempakken al aan klaar voor een koele duik in het water. Deze waterval is echt heel spectaculair, helemaal nu het zoveel geregend heeft, overal komt het water vandaan. Van grote hoogte stort het water naar beneden, daar aangekomen wordt de rivier breder en zet zelfs de oever onder water, zodat de bomen met hun stammen in een zeer sterke stroomversnelling staan. Via een steil glibberig pad lopen we naar boven om naar de bovenstroom te kijken, helaas was er hier niets te zien, alleen maar modder. Maar aan de andere kant is ook nog een pad en ook dat proberen we, het blijkt het goede, we lopen zelfs over een trap, terwijl het water onder ons naar beneden klettert. Eenmaal boven hebben we een mooi uitzicht op de bovenloop van de waterval, ook hier staan de bomen in het water, we zien het water over de rand gaan en het stort met groot geweld omlaag. We lopen weer naar beneden en nemen een heerlijke duik in het water, het water stroomt snel maar daarom extra leuk. Er hangt een liaan in een boom en kan je met een grote zwaai het water in springen, veel jongelui doen dit natuurlijk, wij zijn niet zulke helden en kijken alleen maar toe.

Moe van al het lopen en zwemmen lopen we terug naar de camper en vinden dit alle twee één van de mooiste watervallen die we tot nu toe gezien hebben. We rijden weer naar Luang Prabang en parkeren op ons vertrouwde plaatsje. We moeten alleen een klein stukje verplaatsen, zodat de jeugd kan voetballen op de plek waar we staan.

 

PICT8965 [800x600]PICT9083 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 






Maandag 9 augustus Phou Khown N 19 26.241 E 102 26.675 (129 km)

PICT9117 [800x600]Vroeg in morgen is het gaan regenen en niet zo'n klein beetje ook, het plaatsje waar we staan is al snel omgetoverd tot een modderpoel. Als we willen wegrijden hebben we uit voorzorg al de terrein-versnelling ingeschakeld, maar helaas we komen toch vast te zitten, gelukkig nog niet tot onze assen, maar er is toch geen beweging. Er ligt ergens een groot stuk zeil wat we voor de banden leggen, maar dat wordt gewoon door de wielen opgevreten. Wat is dit toch vreselijk, je staat tot je enkels in de blubber en alles wordt zo vies, overal zit modder, op je kleren in je haren, gezicht en noem maar op, hier wordt ik echt niet vrolijk van. Er zit niets anders op dan de rijplaten te voorschijn te halen, na enkele pogingen, komt Tierelier dan eindelijk los en rijdt Paul hem naar een hoger gedeelte waar de grond wat steviger is. Nu moet alles weer opgeborgen en schoongemaakt worden, zelfs de cabine is één blubberzooi, nadat we onszelf ook gereinigd hebben en schone kleren hebben aangetrokken zijn we eindelijk klaar voor vertrek.

We rijden alweer een mooie route, door beboste bergen, met prachtige vergezichten. Beneden in de dalen wordt er natte rijst verbouwt en op berghellingen de zogenaamde droge rijst. Om deze droge rijst te kunnen verbouwen, branden de boeren hele bossen plat, om zo wat akkerland te creëren, wat erosie tot gevolg heeft. Waarschijnlijk zal de Laotiaanse boer dat wel weten, maar hij heeft weinig alternatieven, hij is straatarm en zijn gezin heeft honger, dus erosie of niet hij zal wel moeten.

Dinsdag 10 augustus Phonsavan N 19 27.107 E 103 13.227 (158 km)

Ergens in de bergen zien we water naar beneden komen, we stoppen en kijken of het helder is en niet ruikt, het ziet er allemaal goed uit en we besluiten hier water in te nemen. We doen dit door een emmer onder de straal te zetten er een waterslang in te doen, die aangesloten is op de pomp, die het water vervolgens in de tank pompt. Het duurt een half uurtje maar dan hebben we onze water tank weer vol. Als we de 2Bsoure (waterfilter) aanzetten gaat het alarmpaneel branden, er kunnen diverse dingen aan de hand zijn, we laten het maar even zo en rijden naar Phonsavan.

In Phonsavan is de vlakte der kruiken, hier staan en liggen honderden kruiken en niemand weet de ware toedracht ervan. Deze mysterieuze kruiken variëren in hoogte van 40 cm tot 3 meter, hebben een doorsnee van 2,5 meter en de zwaarste weegt maar liefst 6 ton. Volgens een legende bevrijde Koning Khun Chuang de bevolking op de vlakte van de wrede heerser Chao Angkha. De koning vierde zijn overwinning met een groot feest, waarbij gigantische hoeveelheden rijstwijn uit grote vaten werden geconsumeerd. Een andere legende verteld weer dat de kruiken werden gebruikt om de as van overledenen in te bewaren, hoe groter de kruik hoe belangrijker je was geweest in het leven. Feit is dat deze kruiken er waarschijnlijk al 2000 jaar liggen en dat ze dat nog wel een poosje zullen doen.

De provincie Xieng Khuang waarin de vlakte der kruiken ligt is in de jaren 1963 tot 1974, door de Amerikanen met honderdduizenden clusterbommen bestookt. Noord Vietnam gebruikte de Ho Chi Minh route, die dwars door deze provincie loopt, om manschappen en bevoorrading naar zuid Vietnam te transporteren. Amerika wilde deze aanvoer route natuurlijk doorbreken en bombardeerden deze provincie genadeloos. Hele steden en dorpen zijn hier platgebombardeerd en heeft honderden levens gekost, toch weten maar heel weinig mensen van deze vergeten oorlog, om de doodeenvoudige reden omdat er nooit over werd gesproken.

PICT9195 [800x600]PICT9133 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PICT9222 [800x600]PICT9207 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Woensdag 11 augustus Phonsavan

Als eerste moet het waterfilter nagekeken worden, het blijkt dat er een kabelbreuk is, of beter gezegd hij is helemaal afgebroken, we hebben een stukje kabel en de rest ligt onder in de tank. Helaas kunnen we er zo niet bij en moeten we het mangat openmaken om zo het systeem te pakken te krijgen. Al het water wat we gisteren getankt hadden, moeten we weer weg laten lopen, dan pas kunnen we de moeren op het mangat losmaken en het systeem uit de tank pakken. Nu weer alles aan elkaar monteren en klaar is kees, maar helaas de lampjes branden niet, nu doet niets het meer. Na heel lang zoeken, Paul gaf de moed al bijna op, vindt hij eindelijk het euvel, er is sluiting in het systeem, na dit verholpen te hebben branden de lampjes weer en kan alles weer aangesloten worden. De kabelbreuk is ontstaan omdat er iets scherps in de tank zit, Paul heeft nu een tuinslang om de kabel gedaan zodat hij niet meer zo snel kan breken. Als alles weer in elkaar gezet en opgeborgen is, is het al bijna één uur en we besluiten om vandaag maar hier te blijven.

P1040802 [800x600]P1040810 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Donderdag 12 augustus Vang Vieng N 18 55.316 E 102 26.991 (239 km)

Om op de goede weg naar Vang Vieng te komen, moeten we dezelfde weg terug nemen die we een paar dagen geleden ook gereden hebben. Uiteraard vullen we de watertank weer op het ons al bekende plaatsje. Onderweg komen we een kleine vrachtwagen tegen die met zijn achterwielen vast zit in een greppel. Een man of 6 proberen hem eruit te duwen maar dat gaat nooit lukken. We stoppen en halen de trekkabel tevoorschijn en binnen een paar minuten staat het weer met vier wielen op de weg. De mensen zijn dolblij dat we ze geholpen hebben en wij zijn blij dat we eindelijk eens wat terug kunnen doen, ook al is het zoiets eenvoudigs als het lostrekken van een auto.

Éénmaal op wegnummer 13 laat de kwaliteit van de weg zeer te wensen over, veel kuilen en gaten in het wegdek. We rijden vandaag 239 km en doen daar de hele dag over, we komen pas laat in de middag in Vang Vieng aan.

PICT9244 [800x600]PICT9237 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Vrijdag 13 en zaterdag 14 augustus Vang Vieng

Het is vannacht gaan regenen, het komt met bakken uit de hemel, helaas regent het binnen ook. Het dakluik boven bed lekt weer eens, het is net een chronische ziekte, het komt steeds weer terug. We kunnen er niet meteen wat aan doen, het regent veel te hard, dus slapen we met meerdere bakjes om ons heen, maar houden het verder wel droog.

Als eerste klimt Paul het dak op, om het dakraam maar weer eens dicht te kitten, we weten niet meer wat we hier mee aanmoeten, misschien weet één van de lezers een oplossing? laat ons dit dan even weten a.u.b. Zelf denken we dat we het hele dakraam eruit moeten halen, alle oude kit verwijderen en alles opnieuw kitten, misschien dat we dan van deze ellende verlost zijn. Helaas is dat nu geen optie, het is regentijd, een dakluik eruit halen met grote kans op een fikse bui is vragen om nattigheid.

P1040847 [800x600]P1040844 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


We willen tuben, wat is tuben zul je je afvragen, nu dat is je op een grote binnenband een snelstromende rivier af te laten zakken. Als we bij een bureau vragen of zij dat organiseren zegt de goede man dat dit niet geschikt is voor mij, de stroming is door de vele regenval te sterk. Hij kan wel wat anders aanbieden, maar dat zijn zulke oude oma tochtjes waar we geen zin in hebben. Helemaal teleurgesteld lopen we verder het dorp in en zien een paar jongelui met een band lopen, toch eens even vragen hoe zij het tuben ervaren hebben en of het echt zo gevaarlijk is. De jongens kijken ons aan en beginnen te lachen er is niks aan en we kunnen het zonder problemen doen, mits we een zwemdiploma hebben en dat hebben we. Natuurlijk vragen we het nog een paar keer en lopen naar de rivier om te kijken of het echt wel kan, maar we zien echt geen gevaar, de man van het bureau wilde ons als klant en tuben staat niet bij hem op het programma en daarom verzon hij maar iets. De volgende ochtend de stoute schoenen aangetrokken en een band gehuurd, waarna we met een tuk tuk naar het beginpunt worden gebracht. Met onze billen in het water, de benen en armen over de rand heen en een paar slippers als peddels, zo varen we heerlijk de rivier af. Zo nu en dan een kleine stroomversnelling, waar we best wel hard moeten peddelen om in de goede stroom te blijven, Paul komt tussen de struiken terecht maar komt er ongeschonden uit. Aan de oever zijn allemaal restaurantjes met grote glijbanen en trapezes waar je van grote hoogte het water in kan springen, heel spannend allemaal maar wij slaan dit even over. Wel laten we ons naar de kant slepen, met een band die ons wordt toegeworpen, we drinken wat en kunnen zo goed aanschouwen wat voor capriolen de jeugd allemaal uithalen, op de trapezes. In de droge periode doe je over deze 4 km lange tocht 3 uur, maar nu is het regentijd en is de tocht na anderhalf uur alweer teneinde. Even denken we erover om nog een rondje te doen, maar we zijn al aardig verbrand en besluiten het voor gezien te houden, het was gaaf echt gaaf, mocht je eens in de gelegenheid komen om dit te doen, is het zeker een aanrader.

De middag brengen we door bij de camper in de schaduw, lekker met een luisterboek en een sudoku.

P1040825 [800x600]P1040824 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Zondag 15 augustus Chengsavan N 18 09.833 E 102 30.031 (170 km)

We willen het Ang Nam Ngum meer bezoeken, dit zou een groot stuwmeer moeten zijn, we rijden de goede weg maar missen op de één of andere manier het meer, we komen bij wat uitlopers en dat is het. We kunnen met een pont het water oversteken maar doen dit maar niet, het bootje ziet er niet al te stabiel uit. Zo rijden we weer terug naar de 13 en parkeren voor de nacht bij een weegstation, waar het altijd goed slapen is.

P1040860 [800x600]P1040854 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 


P1040862 [800x600]P1040861 [800x600]

Maandag 16 augustus Vientiane N 17 57.795 E 102 36.234 (30 km)

Al vroeg in de morgen komen we in Vientiane aan en parkeren de Tierelier langs de Mekong, waar men druk aan het werk is om een mooie boulevard te maken, maar nu is het nog even een modderpoel. We betalen € 2,-- voor een parkeerplaats, waar we ook kunnen overnachten en lopen de stad in. We gaan op zoek naar een toeristen-informatie, die moeten ons kunnen vertellen of er een gasstation is waar we onze gasflessen kunnen vullen en waar de Vietnamese ambassade zit voor een visa. We vragen regelmatig de weg, maar worden steeds weer een andere kant opgestuurd, we komen er niet uit, maar vinden wel een informatiebord waar de ambassades opstaan, de ambassade van Vietnam is niet zo ver verwijderd, dus lopen er naar toe. Het personeel is niet vriendelijk zoals we gewend zijn in ambassades, een visa voor 30 dagen kost $ 35,-- p.p. alles in één dag geregeld. Als we vragen of we met een camper het land in kunnen krijgen we verschillende antwoorden, de ene beambte zegt dat we geen schijn van kans hebben en de volgende verteld ons dood leuk dat we daarvoor bij de politie aan de grens moeten zijn, lekker duidelijk allemaal. Natuurlijk nemen we nu geen duur visum, we gaan rond 25 augustus naar de grens van Vietnam, daar kan je een visum voor 15 dagen krijgen en proberen dan de grens over te komen. Lukt dat niet draaien we weer om en rijden zo weer Laos in, we moeten dan wel weer een Laos visum voor 30 dagen kopen.

P1040876 [800x600]P1040872 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dinsdag 17 augustus Pakxan N 18 23.546 E 103 38.980 (150 km)

Gas N 18 04.555 E 102 44.275 +/- 25km ten zuiden van Vientiane op wegnr. 13

Ondanks we langs een behoorlijk drukke weg stonden, hebben we heerlijk geslapen.

Als we de stad uitrijden kijken we uit naar een gasstation, we vinden er één, maar hier krijgen we geen gas, de vulopening past niet op het systeem wat hier wordt gebruikt, in Thailand hadden we het zelfde probleem. Aangezien onze 3 flessen gas helemaal leeg zijn en we nu koffie zetten met campinggas, wordt het toch hoog tijd dat we onze flessen gevuld krijgen. De oplossing komt even buiten Vientiane, hier vinden we een vulstation, ook hier past het systeem niet op onze flessen, de mannen geven het eigenlijk al heel snel op, maar Paul niet. In het kantoor liggen meerdere verloop-stukken, hij gaat ze halen en probeert ze allemaal, maar geen van alle passen. Als laatste probeert hij ons verloopstuk nog eens en met een beetje aanpassing lukt het dan eindelijk en hebben we weer 18 kilo gas.

Als we een geluid horen wat niet echt goed is stoppen we en kijken wat er aan de hand is, het blijkt dat de platen rechts onder de auto los getrild zijn, er zijn 5 popnagels verdwenen. Dit probleem hebben we al eens in India gehad alleen was het toen aan de linkerkant, het komt gewoon door de verschrikkelijk slechte wegen, bijna niets blijft heel. We zetten het geheel provisorisch vast met tyrips en rijden verder tot we een garage vinden die ze weer kan vastzetten. Als we er één vinden, doen de monteurs goed hun best en maken extra gaten om extra popnagels te kunnen bevestigen. Na een uurtje is alles weer klaar en we betalen € 5,--.

PICT9292 [800x600]PICT9290 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Woensdag 18 augustus Ban Phonkho N 18 07.216 E 104 33.014 (200 km)

We willen vandaag naar de Kong Lor, dit is een grot waar een ondergrondse rivier door stroomt, van maar liefst 7,5 km lang. We huren een bootje die ons door de aardedonkere grot voert, het is geweldig. Gelukkig hebben we zaklantaarns mee, want onderweg stoppen we ergens en moeten we via een trap naar boven lopen, in het pikkedonker, éénmaal boven wordt er licht aangedaan en zien we een prachtige druipsteengrot. We varen daarna naar de andere kant van de berg, waar we weer het daglicht kunnen aanschouwen, we denken dat dit het einde van de tocht is. Maar we moeten weer plaats nemen in de boot en varen terug naar het beginpunt, we zijn zeker anderhalf uur in de grot geweest en het was een heel aparte ervaring.

PICT9322 [800x600]PICT9302 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Donderdag 19 augustus Ban Nonghang N 15 18.594 E 10544 894 (460 km)

Omdat we nog maar weinig dagen, van ons visa, over hebben in Laos, moeten we een beetje opschieten. We rijden de hele dag en schieten lekker op, de weg is goed, maar een beetje saai. Aan het eind van de dag merken we dat het laatste stuk van de uitlaat helemaal los zit, we halen het eraf en rijden verder, we zoeken morgen wel een garage op die het kan lassen. Bij een weegstation parkeren we we voor de nacht, wat altijd een goede overnachtingsplaats is, lekker rustig en er is altijd iemand aanwezig.

PICT9465 [800x600]PICT9463 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Vrijdag 20 augustus Pakxe N 15 07.068 E 105 47.783 (28 km)

Als eerste zoeken we een garage, die de uitlaat kan repareren, we vinden er al snel één. De monteurs gaan direct aan het werk en na anderhalf uur zit de uitlaat er weer netjes op, we rekenen € 10,-- af en rijden naar Pakxe.

Bij binnenkomst worden we al meteen staande gehouden door de politie, we zijn weer eens ergens ingereden waar dat niet mocht. De boete bedraagt 250.000 kip (€ 25,--), om duidelijk te maken wat ze bedoelen laten ze een bonnenboekje zien met bedragen die niet hoger zijn dan 15.000 kip. Dat is natuurlijk erg verdacht, Paul vraagt om een bonnetje, maar die willen de agenten niet geven en de boete wordt al snel verlaagt naar150.000 kip. We willen best betalen, tenslotte waren we in overtreding, maar dan wel een redelijk bedrag en met een bon. Paul stelt daarom voor om naar het politiebureau te gaan, maar de agenten willen daar niets van weten. Er wordt een monnik bij geroepen om te vertalen, Paul vind een bedrag van 50.000 kip (€ 5,--) een redelijk bedrag, maar tot zijn verbazing krijgt hij zijn rijbewijs terug en mogen we weer doorrijden zonder iets te betalen, rare jongens hoor die politie.

Pakxe valt ons een beetje tegen, nu regent het de hele dag, dat maakt het natuurlijk niet veel gezelliger. We wandelen wat door de stad en eten ergens wat, maar het is niet echt spannend.

PICT9378 [800x600]PICT9363 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PICT9375 [800x600]PICT9366 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Zaterdag 21 augustus Attopeu N 14 48.408 E 106 50.205 (216 km)

We bezoeken vandaag twee watervallen, de laatste kilometer besluiten we te gaan lopen, de weg naar beide watervallen is echt bagger. We hebben “Tierelier” maar langs de kant van de weg geparkeerd voor we weer tot de assen vastzitten in de modder. Zo glibberen en glijden we naar de watervallen ze zijn mooi, maar niet echt spectaculair, waarschijnlijk zijn we een beetje verwend wat dit betreft.

We rijden verder over de hoogvlakte van Bolaven, hier wordt koffie, thee en kardemom verbouwt. De koffie is een zeer exclusief en een duur product, wij hebben hem gedronken en het smaakte zeker niet verkeerd.

Na deze twee uitstapjes rijden we naar Attopeu, een klein plaatsje 100 km voor de grens van Vietnam, waar we morgen gaan proberen binnen te komen.

PICT9438 [800x600]PICT9394 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Zondag 22 augustus Attopeu N 14 48.408 E 106 50.205 (230 km)

De weg naar de grens is een mooie en zeker goede weg, de laatste 50 km gaat weer dwars door de bergen en zeker de moeite waard. We proberen nog diesel te krijgen maar alle tankstations zijn dicht of ze hebben geen diesel meer. Bij de grens krijgen we te horen dat we Vietnam in kunnen als we een Carnet hebben en een visum. Dat Carnet is geen probleem, maar we hebben geen visum, we hadden gelezen dat je bij elke internationale grensovergang, een visum kan kopen, maar dus niet bij deze grensovergang, ook al is hij nog zo internationaal. Er blijft niets ander over om weer terug te rijden naar Attopeu.

Waar we al bang voor waren gebeurd, de diesel is op, midden in een klim, houdt “Tierelier” ermee op. Het is gelukkig een heel stille weg, we staan niemand in de weg, zo kunnen we in de stromende regen de reserve tanks van de auto halen en de truck weer van diesel voorzien. We hebben mazzel, we hoeven de cabine niet te kantelen om de leidingen te ontluchten, na enkele pogingen slaat de motor aan en wil na enig protesteren toch aan de gang.

PICT9453 [800x600]PICT9449 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Maandag 23 augustus Hat Kai Khun N 14 07.239 E 105 52.412 (330 km)

We rijden de hele weg weer terug naar Pakxe, daarna buigen we naar het zuiden af, richting de grens van Cambodja. Hier willen we proberen de grens over te komen, we weten niet of dit gaat lukken, een andere overlander heeft het een paar jaar geleden ook geprobeerd, maar hem lukte het niet en hij moest helemaal via Thailand naar Cambodja.

De weg is stil, uitgestorven zelfs, tenminste op koeien, geiten en honden na, deze beesten lopen vandaag massaal midden op de weg, of stappen, precies als wij eraan komen, voor ons de weg op. Het lijkt wel dieren bevrijdingsdag vandaag, zo van één dag per jaar mogen er alleen dieren van de weg gebruik maken.

PICT9522 [800x600]

Dinsdag 24 augustus Veun Kham N 13 57.140 E 106 00.941 (35 km)

Paul is vandaag jarig, hij is nu een jonge bejaarde en is blij met deze titel.

We hebben vandaag een bootje gehuurd en varen over de Mekong rivier, naar Don Khone, een klein toeristisch eiland. We bezoeken een zeer oude en roestige locomotief. De Fransen hebben hier de enige spoorlijn aangelegd 15 km lang, ze was bedoeld om goederen uit Cambodja verder te vervoeren. Deze kwamen per boot maar door de watervallen van de Mekong kon men niet meer verder. De scheepsvracht werd op goederenwagons geladen en daarna weer op schepen. Daarna lopen we naar de mooie waterval Li Phi. Deze waterval is zeer indrukwekkend, hij stort zich niet naar benden (het verval is maar zo'n 15 meter), zoals de meeste, maar is gewoon heel breed, het water komt overal vandaan en raast een paar meter beneden ons voorbij. Nu is het natuurlijk regentijd en het heeft de laatste tijd behoorlijk gehoosd, waardoor de waterval zich nu in al zijn glorie laat zien.

PICT9571 [800x600]PICT9502 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Deden we over de heenweg ruim een uur, om naar het eiland te komen, terug heeft het bootje er 2 uur voor nodig, je kan dus over een behoorlijke stroming spreken.

We parkeren de truck een kilometer voor de grens en wachten de dag van morgen in spanning af.

P1040925 [800x600]

Woensdag 25 augustus Stung Treng (Cambodja) N 13 31.880 E 105 58.455 (77 km)

Eigenlijk gaat het allemaal zeer soepel, we moeten in vergelijking met andere grenzen veel papiertjes invullen. Onze temperatuur wordt met een speciaal pistool gemeten, de banden van de truck worden gedesinfecteerd, hadden we ook nog niet gehad en we moeten een paar dollars betalen die zo in de broekzak van de ambtenaar verdwijnen. We protesteren nog maar het heeft geen zin, geen geld geen stempel, je kan dan nog moeilijk doen, maar je trekt altijd aan het kortste eind. Het Carnet wordt keurig afgestempeld, ook hier moeten we weer formulieren voor invullen, maar geen smeergeld te betalen, alles bij elkaar zijn we anderhalf uur bezig en staan dan in Cambodja, met een visum voor 30 dagen.

PICT9635 [800x600]P1040934 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We rijden over een goede weg naar Stung Treng, waar we pal langs de Mekong, met een prachtig uitzicht op deze rivier, parkeren. We lopen het dorp in, proberen geld te pinnen, maar dat kan alleen met Visa en die hebben we niet. We wisselen bij een bank Bath om in Cambodjaanse Riel en krijgen pakken met geld mee. In de bank zien we een medewerkster geld tellen, de stapel die ze voor zich heeft liggen is zeker een meter hoog en vier rijen dik, de eigenaar, een multi-multi miljonair, zit geduldig te wachten tot al zijn geld geteld is.

We tanken voor een miljoen Riel 263 liter diesel, lopen over een markt, maar alles is zeer armoedig en het vuil van de ochtendmarkt is al dagen niet opgeruimd, waardoor er een onaangename geur hangt.

De geldeenheid is hier officieel Riel, maar men wil het liefst in dollars betaald worden, ook de prijzen in winkels en op de markt worden in dollars aangegeven, wil je met Riel betalen, kan dat maar moet je dat echt kenbaar maken.

PICT9634 [800x600]PICT9637 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 


Donderdag 26 augustus Kratie N 12 29.731 E 106 00.960 (141 km)

Kratie is een wat grotere plaats, je hebt er wat banken, bij een ATM kunnen we zelfs dollars pinnen, een postkantoor, natuurlijk een markt en restaurants, er lopen ook een handje vol toeristen maar verder houdt het ook op. Er zwemmen hier van november tot maart dolfijnen in de Mekong, aangezien het nu augustus is zien we die jammer genoeg niet.

P1040936 [800x600]

Kratie is een aardige plaats maar komt voor ons niet in de top 100.

P1040941 [800x600]P1040940 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vrijdag 27 augustus Siem Reap N 13 22 .143 E 103 58.605 (428 km)

We rijden door heel kleine dorpjes, de mensen hebben hier absoluut niets en toch lijken ze gelukkig. Ze wonen in hutjes die op vier palen staan, sommige huisjes staan al zo scheef dat ze elk moment kunnen instorten, maar niemand maakt zich druk. De kinderen zwaaien enthousiast als ze ons zien, zelfs de volwassenen blijven staan en kijken ons verbaasd na.

De weg is van redelijke kwaliteit, zodat we vandaag lekker opschieten en helemaal naar Siem Reap rijden, hier gaan we een paar dagen rust nemen. Van een andere overlander weten we een guesthouse, wat uitgerust is met een zwembad, dat lijkt ons wel wat. Na enig zoeken, de coördinaten van de overlander kloppen niet helemaal, vinden we het guesthouse. We kunnen niet in de tuin staan, omdat die helemaal onderwater staat, we parkeren even buiten het hek en kunnen na een vergoeding van het zwembad gebruik maken.

PICT9659 [800x600]P1040946 [800x600]

 

 

 

 

 

 

 

 






Zaterdag 28 augustus Siem Reap

Aangezien we 14 kilo was hebben wordt het tijd voor een laundry, we vragen dit bij het guesthouse, hier gaat de was per stuk, voor elk stuks was betaal je $ 0,25, zijn zuster wil het wel doen voor $ 3,00 per kilo, 14 x 3 = $ 42,--, dat is veel geld. We besluiten om het dorp in te lopen en eens te kijken hoe duur het daar is, bij de eerste laundry die we vragen is het al $ 2,--, blijkbaar hebben ze een prijsafspraak want bij de volgende is de prijs allemaal het zelfde. Maar de aanhouder wint en zo vinden we een laundry voor 1 $ en deze mevrouw mag onze was doen. Het prijsverschil is natuurlijk gigantisch, je merkt hieraan meteen dat je in een toeristisch gebied zit, de prijzen zijn vele malen hoger dan we gewend zijn.

We halen de fietsen weer eens te voorschijn en fietsen naar het centrum, waar een verzekeringskantoor moet zijn om de truck te verzekeren, helaas het is zaterdag en het kantoor gesloten, we moeten het maandag maar weer proberen.

We zijn de hele dag druk in de weer en hebben geen tijd voor het zwembad, morgen dan maar.

PICT9651 [800x600]