• Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
  • default color

21 maart tot 21 april 2010

Dinsdag 30 maart Kuala Terengganu N5 19.314 E 103 09.337 (112 km)

P1030933 [800x600]Langs een mooie kustweg zakken we af naar het zuiden, in de buurt van Kuala Terengganu wordt het verkeer een stuk drukker je merkt meteen dat je bij een grotere plaats in de buurt komt. We rijden langs een grote supermarkt en doen daar wat boodschappen, helaas is er geen bier of wijn te koop dus zullen we het zonder moeten doen. Alcohol is in Maleisië buiten de toeristische gebieden moeilijk te verkrijgen, de Giant verkoopt het al helemaal niet, maar bij de Tesco zijn we het wel tegen gekomen. Maleisië is nu eenmaal een islamitisch land en de moslims drinken nu eenmaal geen alcohol, ach en met een kopje thee is ook niks mis.

Op de parkeerplaats van de supermarkt is ook een onbeveiligde wifi, lekker rustig in de camper, werken we de site weer bij en halen onze mail op.

Even buiten de stad vinden we, alweer aan het strand, een mooi rustig plaatsje, je merkt meteen dat het strand hier wat drukker bezocht wordt, er lopen schoonmakers rond met containers en houden het strand en de boulevard keurig schoon. We zetten de stoelen buiten, gaan niet zwemmen, het is te druk en we willen geen aanstoot geven, niemand is in het water en al helemaal niet in badpakken. Alle dames lopen gekleed alsof het winter is, alle lichaamsdelen zijn bedekt, behalve de handen en soms de voeten, terwijl de mannen lekker in T-shirt lopen, je vraagt je dan wel eens af wanneer komen die vrouwen eens in opstand en gooien ze die afschuwelijke hoofddoekjes eens af??

Woensdag 31 maart Tasik Kenyir N5 08.375 E102 48.116 (69 km)

P1030911 [800x600]

 

 

In de provincie Terengganu ligt een in 1985 aangelegd mooi groot meer, midden in een natuurpark, uiteraard willen wij dit bezoeken en rijden er langs een mooie rustige weg naar toe. Eenmaal daar aangekomen is alles uitgestorven, gelukkig is wel het toeristencentrum open, waar we te horen krijgen dat we niet in het meer mogen zwemmen, maar wel bij de watervallen, die met een boot te bereiken zijn. Omdat het hier uitgestorven is en de bootprijzen per boot en niet per persoon worden berekend, wordt een bootje huren wel erg prijzig (€55,--), we besluiten dit niet te doen en genieten van een mooi uitzicht over het meer.

 

 

 



Donderdag 1 april Dungun N4 41.998 E103 26.717 (144 km)

P1030954 [800x600]

 

 

We vullen onze watertank weer eens vol, ergens in het park, langs de kant van de weg is een kraan en her water ziet er helder en schoon uit, dus hebben we er maar gebruik van gemaakt. Tenslotte hebben we 2B Sure als waterfilter systeem en dat werkt uitstekend,mocht er onverhoopt een bacterie in het water zitten dan wordt het door dit systeem meteen vernietigd. Daarbij gebruiken we het water alleen voor de thee, koffie, afwas en douche, voor gewoon drinkwater kopen we altijd flessenwater, dit heeft heeft altijd goed gewerkt, we zijn eigenlijk nooit echt ziek geweest.

We rijden maar weer richting de oostkust, daar koelt het in de avond altijd een beetje af, zodat het wat prettiger slapen is.

 

 



Vrijdag 2 april en zaterdag 3 april Cherating Beach N4 07.552 E 103 23.657 (97 km)

P1030918 [800x600]Alweer een mooi plekje gevonden, het is weekend en de Maleisiër houdt ook van recreëren, er worden zelfs tenten opgezet en kampvuurtjes gestookt en gezwommen. De zee is hiervoor perfect, je kan een heel eind het water in lopen en dan sta je nog steeds tot je knieën in het water, daarbij geen hoge golfslag, wat voor mensen die niet kunnen zwemmen natuurlijk ideaal is. Natuurlijk gaan ze allemaal gekleed het water in en douchen zich daarna af en trekken droge kleren aan. Nadat ze wat gegeten en gedronken hebben gaan de meeste mensen weer naar huis, ze blijven nooit de hele dag, alleen de tentjes en hun bewoners blijven.

Als je hier onder palmbomen loopt, moet je zeer alert zijn, het wil wel eens gebeuren dat er een kokosnoot uit de boom valt, zo liepen we vandaag ergens en hoorde een vreemd geluid en voor we het wisten lag er een paar meter van ons vandaan een kokosnoot ter grote van een kegelbal voor onze voeten, je zal hem maar op je hoofd krijgen, dan heb je echt last van hoofdpijn.

Al een paar dagen doet de koelkast vreemd, elke ochtend staat het lampje te knipperen, een teken dat hij niet meer koelt, terwijl de accu's voor 85% vol zijn, het ziet er naar uit dat het voltage niet meer voldoende is, bij minder dan 22.5% slaat de koelkast af. We besluiten om naar een plek te gaan waar stroom is, zodat we de accu's eens goed kunnen volladen, wie weet helpt dat.

We hebben een coördinaat waar andere overlanders hebben gestaan, daar zou een camping moeten zijn met stroom.

Zondag 3 april t/m zaterdag 10 april Balok Beach N3 55.632 E 103 22.406 (33 km)

Na een zeer kort ritje komen we in Balok Beach aan en vinden eigenlijk direct de camping, er is inderdaad stroom voorhanden, we zoeken een mooi plaatsje, bijna op het strand en installeren ons voor een paar dagen. Er staan nog een paar tentjes, maar na een fikse regenbui zijn die ook verdwenen, morgen moet er natuurlijk weer gewerkt worden, door de regen is iedereen iets vroeger dan normaal vertrokken.

De volgende ochtend merken we dat accu's gloeiend heet zijn en ze produceren een zurige lucht, als we polshoogte gaan nemen merken we dat de accu's een andere vorm hebben aangenomen. Natuurlijk halen we het stroom van de paal en wachten maar even af wat er gebeurd, waarschijnlijk zijn ze overleden en moeten we nieuwe zien te vinden.

Ondertussen hebben we de fietsen weer eens uitgeladen, we hebben ze al een poosje niet meer gebruikt, de banden waren leeg en moeten dus opgepompt worden, daarbij zitten ze onder het stof, een klein wasbeurtje is niet echt overbodig. Nu we de fietsen toch te voorschijn hebben gehaald, fietsen we meteen maar naar Kuantan, wat een kleine 15 km veder op ligt . Het is erg warm, maar de rijwind zorgt voor afkoeling, zodat fietsen lekkerder is dan lopen. Kuantan zelf stelt niet zo veel voor, we doen er wat boodschappen en eten bij een chinees, een heerlijke maaltijd.

De camping ligt heerlijk rustig, overdag lopen er wat mensen met kinderen en gaan vaak op een betonnen verhoogde vloer liggen slapen, waar boven een dak is geplaatst, waardoor er veel schaduw is, de kinderen moeten zich dan zelf rondom het afdakje maar vermaken.

Je hebt hier een soort kever die uit de bomen vallen, deze beestjes zijn behoorlijk groot, een centimeter of 5, 6, regelmatig hoor je een soort plof en dan ligt er weer één op zijn rug te spartelen, meestal weten ze zich weer om te draaien en daarna weg te vliegen, maar er zijn er ook die het gewoon niet overleven, de grond ligt dan ook bezaaid met dode kevers. Aangezien we geen zin hebben dat deze beestjes in onze nek vallen draaien we met moeite het zonnescherm uit, in India heeft een wegpiraat het stuk gereden en nu zijn we in een mooie gelegenheid om het te repareren. Er is het een en ander afgebroken in eerste instantie denken we dan ook dat het niet meer te repareren is, maar na enig creatief denken, krijgt Paul het toch zover dat we hem gewoon kunnen gebruiken, het op en afdraaien gaat wel een beetje stroef, maar verder werkt hij weer prima. Omdat de zon nu loodrecht boven ons staat hebben we een zonnescherm hard nodig om een beetje schaduw te creëren, lekker in de zon zitten is er hier niet bij, veel te warm.

Al een paar dagen zijn er mannen rondom de bomen bezig, ze kloppen op het schors en verwijderen dit soms, ze lopen met flessen en lijken wat te vangen, dit vraagt om onderzoek. Het blijkt dat ze op zoek zijn naar de Lynpan, een soort duizendpoot, alleen wat agressiever, als dit beestje je bijt dan wordt het lichaamsdeel, waar hij gebeten heeft, 2 keer zo dik en het duurt dagen voor dat weer normaal is. Ze hebben er al 3 gevangen en worden later als visvoer gebruikt.

Verder doen we niet zo veel de hele week, we maken de camper aan de binnenkant schoon, aangezien we geen muizen willen als we uit Nederland terug komen, stop ik alle etenswaren in plastic bussen en maak de binnenkant van de kastjes schoon. Zelfs het hok waar de fietsen opgeborgen zijn, krijgt een schoonmaakbeurt, dit alles gebeurd 's morgens, in de middag wordt het veel te warm om je ook maar een heel klein beetje te bewegen.

P1030939 [800x600]

Zondag 11 april Kempadang N3 41.689 E 103 20.379 (35 km)

Voordat we uiteindelijk wegrijden is het al over twaalven, we moesten alles weer inpakken en dat duurde wat langer dan gepland, niet dat dat erg is hoor, we doen het lekker rustig aan, het wachten is op ons vertrek naar Nederland. Als we willen afrekenen, wil men ons een wel wat hogere prijs berekenen dan afgesproken, 50 RM voor een week inclusief elektra, nu moeten we opeens 25 RM per nacht betalen. Natuurlijk gaan wij daar niet mee akkoord en na enig heen en weer gebel gaat men overstag en neemt genoegen met de 50 RM maar wel zonder stroom, uiteraard nemen wij ook daar geen genoegen mee en blijven op onze strepen staan en betalen uiteindelijk de 50 RM inclusief stroom.

In Kuantan doen we nog even wat boodschappen en eten in de Pizzahut, wat ons niet echt bevalt, alleen de salade is lekker, verder valt het behoorlijk tegen. Meestal eten we in restaurantjes langs de kant van de weg, je krijgt dan rijst op een bordje en kan dan zelf allerlei gerechten erbij opscheppen, wat vaak bestaat uit verschillende soorten kip, vis, geit en soms ook rundvlees. Dit eten is echt super lekker, soms een beetje scherp, maar meestal valt dit wel mee, we raken er al behoorlijk aan gewend natuurlijk. We nemen er dan een lekker sapje bij, meestal lemmon, maar ook wel appel, alles vers geperst en het wordt geserveerd met heel veel ijsblokes, voor dit alles betalen we meestal tussen de 10 en 20 RM ( € 2,20 – 4,40), je begrijpt hiervoor gaan wij niet moeilijk doen en de camper nog even opstoken door zelf te gaan koken.

Maandag 12 april Rompin N2 48.397 E 103 29. 846 (142 km)

We rijden langs een mooie weg langs de kust, de weg is redelijk tot goed en de weggebruikers houden zich aan de verkeersregels, zodat je ook van hun op aan kunt, kortom het is weer een feest om te rijden.

Tegen de middag komen we in Rompin aan en vinden een mooi plaatsje aan het strand, we draaien het zonnescherm uit, gelukkig kan dat weer, drinken een kopje thee, wat we eigenlijk altijd doen als we ergens aankomen, ja ja ook wereldreizigers hebben zo hun vaste gewoontes en sleur.

Je kan aan de bomen zien dat het hier veel waait, de boomstammen groeien helemaal schuin bijna over de grond, wat natuurlijk weer een fraai gezicht is.

P1030952 [800x600]

Dinsdag 13 april Kota Tinggi N1 49.737 E103 50.679 (172 km)

P1030965 [800x600]Het heeft vannacht veel geregend en geonweerd, helaas zit daar een klein nadeel aan vast, het bovenluik moet dicht, anders wordt het hele bed nat, hierdoor wordt het meteen een stuk warmer en benauwder in de camper, je hebt dan geen windje meer wat van buiten naar binnen komt waaien.

We rijden over (alweer) een schitterende weg, soms dwars door palmboombossen, speciaal voor de palmolie geplant, deze olie wordt gebruikt om er biodiesel van te maken.

In Kota Tinngi is een waterval, die erg mooi moet zijn, als wij er aankomen valt hij ons enorm tegen, hij is wel mooi maar het water is een beetje troebel en modderig, het nodigt niet uit om er lekker onder te gaan staan. Ook al is het er nu erg stil, de prijzen zijn voor Maleisische begrippen erg hoog. We staan gewoon op een parkeerplaats en betalen voor één overnachting € 8,80, daar komt de entree van € 5,50 nog bij, dit alles is zonder stroom of douche, er zijn wel openbare toiletten waar we gebruik van kunnen maken. De watervallen zijn dit geld echt niet waard, het is gewoon een toeristische attractie geworden. Omdat het al wat later in de middag is besluiten we om één nacht te blijven en morgen weer verder te trekken.



Woensdag 14 april Muar N2 02.783 E 102 33.035 (217 km)

P1030975 [800x600]

 

 

Het is en blijft heet en benauwd, het water gutst, ook al doe je niets, zo uit je poriën, het is net een constante sauna waar we in leven, veel drinken is de enige remedie om niet uit te drogen.

De hele dag zitten we op de weg en doen het gewoon lekker rustig aan, laat in de middag vinden we een mooi plaatsje aan de zee, vlak aan de monding van een rivier het ziet er weer fantastisch uit. Er komt een klein busje naast ons staan en begint van alles uit te pakken, het blijkt een kleine rijdende winkel te zijn, even snappen we het niet, wat doet die hier nou er is hier bijna niemand om wat aan te verkopen. Maar een uurtje later is de hele parkeerplaats vol en wordt er fanatiek hard gelopen en andere gym-oefeningen gedaan, dit gaat door tot laat in de avond.

 

 

 

 

Donderdag 15 en vrijdag 16 april Melaka N2 10.748 E 102 15.398 (50 km)

P1040014 [800x600]

 

Om zes uur staat de hele parkeerplaats alweer helemaal vol, iedereen is weer lekker gezond bezig, als je hier wilt sporten moet dit gewoon vroeg in de ochtend of laat in de middag gebeuren, overdag is het gewoon veel te heet. Als we tegen een uur of 10 wegrijden, is de hele parkeerplaats weer verlaten en iedereen naar huis of werk.

Al vroeg in de middag komen we in Melaka aan en parkeren op een eilandje vlak bij de stad, we hebben mooi uitzicht over de zee en een monding van een rivier, een mooie stille plaats en toch dicht bij de stad.

Paul haalt de fietsen uit de Tierelier en we rijden via een hoge brug, wat achteraf niet nodig was, naar Chinatown. We eten een heerlijke maaltijd bij een echte chinees en wandelen wat door de wijk, met veel kleine winkeltjes, soms met slapend personeel. Verder doen we twee dagen niet zo veel, de eerste nacht worden we opgeschrikt door zaklantaarns die naar binnen schijnen, bij nader onderzoek blijkt het de politie te zijn, ze rijden weg zonder ons verder te storen, tenslotte is de politie je beste vriend.



Zaterdag 17 april Port Klang N2 59.940 E 101 23.738 (196 km)

P1040016 [800x600]

 

Voorlopig de laatste grote rit met de Tierelier, we parkeren de truck op de parkeerplaats van een Giant, zoeken een wasserette en vinden die, zelfs één waar we het helemaal zelf mogen doen, binnen 2 uur ligt alles weer schoon in de kast. We proberen een plaats te vinden waar we de truck voor 5 weken kunnen stallen, we vinden er één maar deze is veel te duur en we besluiten morgen op verder onderzoek uit te gaan.

We eten ergens waar ook wifi voor handen is, uiteraard kijken we zoals altijd even naar het laatste nieuws tot onze verbazing lezen we dat, sinds donderdag, het hele Europese luchtruim is gesloten wegens een uitbarsting van een vulkaan. We maken ons geen zorgen en gaan er van uit dat er maandag gewoon gevlogen wordt.

We verplaatsen de truck naar een veldje iets verderop, bij de supermarkt is het wel heel erg druk en het ziet er naar uit dat er karaoke komt en dat is niet iets waar wij nou heel dol op zijn.

 


Zondag 18 april Port Klang N3 00.655 E 101 21.603

P1040023 [800x600]Er gebeuren hier vreemde dingen, gister hadden we een zak met vuil buiten aan de camper gehangen om het later in een vuilnisbak te deponeren en wat blijkt vanmorgen, hij is verdwenen, iemand heeft hem meegenomen, we hopen dat hij er blij mee is. Even later komt er een brommer aan met daarachter een trolley, waarop een dode hond ligt, de man stopt gooit de hond in het gras en rijdt vrolijk weg.

We bellen Hamzah, een man die we bij ons eerste bezoek aan KL hebben ontmoet, hij kan ons helpen aan een adres waar we de camper veilig kunnen stallen. Hamzah staat binnen 5 minuten voor de deur, belt een vriend en wij kunnen de plek bekijken waar we kunnen staan, natuurlijk brengt Hamzah ons daar naar toe. De plaats is perfect, de truck komt achter een omheining te staan, waar de vriend zijn bedrijf heeft, blij een goede veilige plek te hebben gevonden, rijden we terug naar Port Klang en nodigt Hamzah ons uit voor de lunch, we mogen ook na lang aandringen niet betalen, wij zijn zijn gasten en dan betaald hij. Later neemt hij ons mee naar zijn huis, waar we zijn vrouw ontmoeten, er wordt meteen koffie gezet en heel wat afgebabbeld, wat zijn deze mensen toch gastvrij.

Helaas hebben we de hele dag geen internet, zodat we niet weten of het vliegverkeer al opgang is gebracht in Europa, we zullen het morgen wel zien, we gaan er gewoon vanuit dat we, misschien met wat vertraging, morgen zullen vertrekken.

Maandag 19 april Klang N3 03.372 E 101 24.908

Rond vier uur is alles ingepakt en de camper schoon, alle tanks geleegd en rijden we naar de plaats waar we de Tierelier voor 5 weken gaan achterlaten. Hamzah komt ons bij de parkeerplek ophalen en brengt ons naar Port Klang, waar we de trein zullen nemen naar KL en van daaruit met de KLIA Express naar het vliegveld. Een taxichauffeur spreekt ons aan dat hij ons voor 80 RM (€ 17,50) naar het vliegveld kan brengen, dit is echt spotgoedkoop, met de trein is het 78 RM en het scheelt natuurlijk veel gesleep met bagage.

Na ruim een uur zet hij ons af bij het vliegveld en wij gaan verwachtingsvol naar binnen, het eerste wat we zien is dat onze vlucht afgelast is, we gaan op onderzoek uit en komen na veel zoeken, ergens terecht waar we een briefje krijgen met drie telefoonnummers erop, we moeten het nummer van KL bellen, ook wordt ons medegedeeld dat de eerst volgende beschikbare vlucht op 2 mei is. Als we het nummer bellen, krijgen we meteen te horen dat het nummer niet bestaat, dus wij weer terug naar de balie waar we het gekregen hebben, het blijkt dat het alleen tijdens kantooruren te bereiken is, het is nu 7 uur, de kantoren zijn gesloten, zo wordt ons medegedeeld. We gaan op zoek naar internet in de hoop daar wat wijzer te worden, als we naar de site van de KLM gaan is er geen enkele informatie die ons verder helpt, we zoeken contact met onze zoon Arjen, die gaat voor ons op zoek, we geven hem het nummer van Nederland wat we gekregen hebben en ons boekingsnummer, hij gaat het uitzoeken. Na een uur weten we wat meer, we kunnen boeken voor 27 april, dat is de eerst komende vlucht die beschikbaar is, oke dat is al beter dan 2 mei. Wel wordt ons aangeraden dat we morgen contact opnemen met het nummer in KL om te kijken of we eerder kunnen vliegen.

We besluiten terug te gaan naar KL en nemen de KLIA, een super snelle trein, nemen een taxi en gaan naar het Swiss Inn, waar we al eerder gelogeerd hebben, we checken in en gaan China Town in voor een welverdiend biertje, later bezoeken we nog een internetcafé en zoeken daarna doodmoe ons bed op.

Dinsdag 20 april Kuala Lumpur Swiss Inn Hotel

Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt, gaan we maar weer naar het internetcafé om via skype naar het nummer in Kl te bellen, wat we gister hebben gekregen. Maar wat we ook proberen het nummer blijft onbekend, we proberen het Nederlandse nummer, om te vragen of het nummer van KL wel juist is, we hangen meer dan 40 minuten in de wacht en geven het tenslotte op, Maar als we goed naar de nummers kijken zien we dat het KL nummer bestaat uit 12 cijfers, terwijl de andere twee uit elf cijfers bestaat, we laten een 0 weg en krijgen inderdaad verbinding. Na enig uitleggen wordt ons medegedeeld dat we misschien morgen kunnen vliegen maar daarvoor moeten we morgenochtend terug bellen, we wachten morgen maar weer af.

Terwijl ik dit verslag schrijf, horen we op het nieuws dat het vliegverkeer na een korte start weer is stilgelegd, als dat zo is vliegen we morgen niet en is het gewoon afwachten.