31 mei tot 16 juni 2010

Maandag 31 mei Nakhon Si Thammarat N08 25.603 E 99 57.681

Maandag wasdag, we vinden al snel een laundry, maar moeten natuurlijk wel geduld hebben tot het allemaal klaar is. We doden de tijd in een groot winkelcentrum, er is daar een hele grote supermarkt, Tesco Lotus, met daarom heen veel kleine winkeltjes en restaurantjes, met als prettig voordeel dat het overal lekker koel is dank zij de airco.

We kopen een telefoonkaart voor 130 Btah (€ 3,50) waar we ook 30 uur mee kunnen internetten, we zijn benieuwd, zoiets hadden we ook al in Maleisïë, maar dat werkte daar niet. Zonder enige vorm van registratie krijgen we de kaart mee en als we hem uitproberen werkt hij perfect. Het enige nadeel is, dat als hij op is, we dan een nieuwe kaart moeten kopen en dan weer een nieuw nummer krijgen.

PICT6313 [800x600]

PICT6331 [800x600]

Later in de middag halen we de was weer op en rijden we terug naar onze slaapplek.

Dinsdag 1 juni Hat Khanom N 09 12.210 E 00 52.551 (193 km)

We rijden naar het Khao Luang National Park, daar is de spectaculaire Krung Ching “waterval van honderdduizend regendruppels”. Een prachtige wandeling van 4 kilometer, over een goed begaanbaar pad, dwars door het regenwoud, begeleid door honderden vlinders en het mooiste vogelgezang, we zien zelfs een krab die een vlinder probeert te verschalken, komen we bij de waterval aan. Het is echt schitterend, het water klettert vele meters naar beneden en komt terecht in een soort bassin waar je heel goed kan zwemmen. Natuurlijk hebben we geen zwemkleding mee, maar in ons ondergoed gaat het natuurlijk ook, het water is heerlijk, we kunnen zelfs helemaal onder de waterval lopen, waar het water met groot geweld bovenop ons knalt. Als we het water uitkomen heeft Paul een grote bloedzuiger op zijn voet zitten, hij heeft zich al behoorlijk volgezogen met bloed, snel verwijderd Paul hem, maar er blijft wat zwarts zitten, dat moeten we straks even goed gaan bekijken in de camper.

Paul heeft vandaag wel erg veel pech, zijn sluitingen van zijn sandalen begeven het, waarschijnlijk omdat ze nat geworden zijn in het water, we proberen het nog provisorisch te repareren, maar helaas dat lukt niet, hij moet bijna 4 kilometer op zijn blote voeten verder, wat hij, uiteraard, zonder klagen doet.

Moe maar zeker voldaan, komen we weer bij de camper aan, snel kijken we naar Paul zijn voet, halen de kop van de bloedzuiger weg met een tekentang, daarna een beetje betadine op de plek en nu maar hopen dat het niet gaat ontsteken.

Aangezien het behoorlijk warm en benauwd is in het binnenland, besluiten we om weer naar de kust te rijden, waar het 's nachts een beetje afkoelt. We vinden weer een plekje direct aan het strand, waar het heerlijk stil is, jammer genoeg zijn er geen restaurantjes in de buurt, dus zullen we het met brood moeten doen.

Woensdag 2 juni Khanom N 09 12.210 E 99 52.551 (9 km)

Aangezien ons Carnet de Pasage (soort auto paspoort) verloopt, moeten we bij de ADAC een nieuwe aanvragen, we doen dit in de camper met het internet-telefoonkaartje wat we van de week gekocht hebben, het werkt perfect. Er moeten weer formulieren worden ingevuld, die we van de ADAC per pdf toegestuurd hebben gekregen. We zijn er natuurlijk weer een paar uur zoet mee, maar het resultaat is dat we aan het eind van de dag de bevestiging hebben dat het Carnet naar Nederland wordt verstuurd, zodat Flip en Els, (broer en schoonzus) het mee kunnen nemen als ze half juni deze kant opkomen.

De rest van de dag houden we rust en parkeren weer langs het strand, nu wat dichterbij wat eetgelegenheden zodat we wat te eten hebben. Als we dat ook daadwerkelijk wat gaan eten, zit alles dik onder de vliegen. De rijst wordt opgeschept en blijft open en bloot een poosje staan, totdat het vlees klaar is, gelukkig wordt alles nog wel goed verwarmt en zo hopen we maar dat we niet ziek worden.

PICT6378 [800x600]PICT6353 [800x600]

Donderdag 3 juni Hat Arunothai N 10 05.740 E 99 08.914 (242 km)

We willen naar het Wat Sunmok (Tempel) wat ergens iets noordelijker langs de kust zou liggen. Helaas gaf de kaart een andere locatie aan als waar het daadwerkelijk was, gewoon langs de hoofdweg 4, terwijl wij langs het strand zochten. Toen we het eindelijk gevonden hadden bleek het erg tegen te vallen. Er stonden een paar betonnen boten levensgroot en hier en daar wat gebouwen waar normaal les wordt gegeven, maar nu is alles uitgestorven, wel wordt er ergens een godsdienst bijeenkomst gehouden, op monotoon gedreun wordt er gebeden en er zijn wat gelovigen die de dienst bij houden. Voor ons is er weinig aan en we rijden na een uurtje rondgelopen te hebben weer verder naar het noorden.

Onderweg zien we een jeep, vol met kokosnoten met daarop een stel apen, de auto rijd zeker zeker 80 km per uur en die apen zitten er gewoon bovenop en rennen vrolijk van de ene kant naar de andere, hangen dan weer aan de achterkant en dan weer aan de zijkant van de auto, het is een apart gezicht. Deze apen worden trouwens afgericht om de bomen in te klimmen en daar de kokosnoten te plukken en die weer naar beneden te brengen, het zijn dus gewoon onbetaalde werknemers van de eigenaar van de jeep.

PICT6384 [800x600]PICT6372 [800x600]

Vrijdag 4 juni Thungwualaen beach N 10 33.747 E 99 16.425 (109 km)

Aangezien er hier gewoon douches zijn langs het strand nemen we voor we wegrijden nog even een verkwikkende douche, meteen vullen we de watertank weer bij en geheel verfrist gaan we weer op weg. Langs een prachtige weg, vol met mooie vergezichten, kleine dorpjes en heel weinig verkeer, genieten we van de rit.

PICT6408 [800x600]PICT6398 [800x600]

Zaterdag 5 juni Ban Klang N 11 19.983 E 99 33.540 (168 km)

Ook vandaag is het een mooie route, we kiezen bewust de kleinere wegen die we op de Garminkaart van Maleisië hebben staan, hier is meestal weinig verkeer, de wegen zijn meestal goed en je komt langs piep kleine dorpjes.

Later op de middag als we willen gaan stoppen, wordt de lucht pikzwart en even later komt het water met bakken uit de hemel. We besluiten om maar via het vluchtluik naar het woongedeelte te gaan, buitenom is op dit moment geen optie, je bent binnen een seconde doorweekt, zo hard gaat het.

Helaas lekt het ook weer eens in de camper, boven bed en ook het kleine luik laat weer regen door. Heel vervelend allemaal, maar er is nu even niets aan te doen, alleen maar bakjes onder de lekken zetten en wachten tot het droog is.

PICT6423 [800x600]PICT6420 [800x600]

Zondag 6 juni Ban Krut N 11 20.298 E 99 33.587 (22 km)

Omdat het hier al snel zeer heet is, zodra het licht wordt schiet de temperatuur als een speer omhoog, daarom staat Paul al om zeven uur op het dak om de lekkages te lokaliseren. We zijn nu wel tot de conclusie gekomen dat het lek niet bij het dakraam zit maar waarschijnlijk bij de daklijsten, hier zien we wat oneffenheden, we halen al het vuil weg en de loszittende lak verwijderen we. Het ziet er naar uit dat er ergens in een hoekje een klein gaatje ziet, Paul kit het af, met de kit die we vanuit Nederland hebben meegenomen, ook het kleine dakluik krijgt een inspectie beurt en wordt op dezelfde manier behandeld. Nu maar hopen dat alles weer waterdicht is, maar we houden het natuurlijk in de gaten.

We hebben om 12 uur met Thea en Bernard afgesproken, een heel sportief stel, zij trekken de wereld door op de fiets, aangezien we nog tijd zat hebben, nemen we nog een lekkere duik in de zee, die verrassend helder is, soms zie je zelfs visjes langs je heen zwemmen.

We rijden naar de afgesproken plek, een schiereiland met daarop de Kromluang Chumphon Khetudomsak Palace, (sorry deze heb ik niet zelf verzonnen), aangezien we veel te vroeg zijn, bezoeken we vast het Palace, die er mooi blij ligt op een heuvel, je hebt vandaar een prachtig uitzicht op de omgeving. De tempel zelf is zeker een bezoek waard, overal staan beelden beplakt met bladgoud, bezoekers nemen dat mee en plakken het goud op de beelden, het ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit.

Reeds om half twaalf ontmoeten we Thea en Bernard, op de afgesproken plek. Wij rijden hen achterna, zij op de fiets en wij met de Tierelier erachter aan. We parkeren bij de lodge waar zij logeren en het wordt meteen gezellig, We raken niet uitgepraat, over onze wederzijdse reiservaringen. Later eten we nog ergens op het strand en zwemmen in het grote warme zwembad, wat bij de lodge hoort. Het is een heel ontspannen dag, net of we met vakantie zijn.

PICT6440 [800x600]PICT6426 [800x600]

Maandag 7 juni Ban Krut

Omdat het zo gezellig is besluiten we er nog een dagje aan vast te knopen, waar we absoluut geen spijt van krijgen, het is wederom een zeer informatieve en gezellige dag.

PICT6434 [800x600]

Dinsdag 8 juni Prachuakhiri Khan N 11 48.469 E 99 47.944 (87 km)

Om 10 uur nemen we afscheid van Thea en Bernard, zij gaan morgen weer verder op de fiets richting het zuiden en wij trekken door naar het noorden.

Onderweg komen we langs het Waghor aquarium, we besluiten er even een kijkje binnen te nemen. Voor het belachelijke bedrag van € 0,50 pp, komen we in een prachtig aangelegd aquarium, zoiets hebben we nog nooit gezien. Er is een bigtank, dat is een grote ronde bak, van wel 10 meter hoog, met daarlangs een wandelpad naar beneden, er zwemmen heuse haaien in en natuurlijk nog veel meer vissen, een prachtig gezicht. Later komen we in een soort tunnel waar de vissen over je hoofd zwemmen, er zwemt zelfs een rog heel statig heen en weer, het is net of je deel uitmaakt van het aquarium. Buiten zwemmen er nog wat zeeschildpadden en zien we nog verschillende zeesterren, kortom het is fantastisch.

P1040206 [800x600]P1040203 [800x600]

P1040218 [800x600]P1040216 [800x600]

Woensdag 9 juni Prachuakhiri Khan

We worden gewekt door gestommel op de auto, er zitten een paar apen op het dak. Snel draaien we het dakluik dicht en dat is maar goed ook, want even later lopen ze gewoon over het duikluik en trekken zich nergens wat van aan. Overal rondom de camper zitten apen en rennen allemaal gelijktijdig, dan weer naar links, om even later weer naar rechts te rennen, dit met een oorverdovend krijsen.

Prachuakhiri Khan is een aardig vissersdorpje, er liggen veel gekleurde vissersbootjes voor de kust voor anker, het is duidelijk dat het dorp van de vis leeft. Toch komen er hier ook wel toeristen, al zijn het er niet echt veel en momenteel al helemaal niet, want het is buiten het seizoen. De Wat Thammikaram, trekt de toeristen die hier komen aan, deze tempel ligt hoog op een heuvel, die je met een trap kunt bereiken, boven gekomen moet je er een schitterend uitzicht hebben, wij gaan niet naar boven daar is het veel te warm en benauwd voor.

PICT6476 [800x600]PICT6470 [800x600]

Donderdag 10 juni Sai Cave N 12 10.692 E 100 00.528 (61 km)

Weer via een mooie kustweg, komen we in het Khao Sam Roi Yot National Park, we besluiten om er een grot te bezoeken, we moeten daarvoor wel weer veel klimmen en klauteren en het is weer erg benauwd, het water gutst in straaltjes van ons af. Eenmaal boven kan je de grot in, het is er aardig maar niet spectaculair, er zullen zeker mooiere grotten zijn in de omgeving.

Als we beneden komen zien we in een restaurantje mensen wel heel lekkere dingen eten, wij bestellen het ook en het blijkt echte krab, grote garnalen met gebakken rijst te zijn. Voor het eerst in ons leven eten we echte krab, en we vinden het heerlijk.

PICT6591 [800x600]PICT6587 [800x600]

Vrijdag 11 juni Hua Hin N 12 34.768 E 99 58.781 (77 km)

We proberen over zoveel mogelijk binnendoor weggetjes te rijden, wat wij wel heel prettig rijden vinden, het zijn vaak goede wegen, erg stil en je komt door de leukste dorpjes. Tegen de middag komen we in Hua Hin aan en parkeren de truck in een klein doodlopend straatje, wat uitkomt op het strand. Er wordt ons gevraagd of we midden op de weg willen parkeren, zodat de brommertjes aan de zijkant kunnen staan. Zo staan we dan tussen 2 restaurants in, bijna midden in het centrum en heerlijk rustig, tenminste als ze niet aan karaoke doen.

Hua Hin is een echt toeristen stadje, waar vooral veel blanke komen en zich ook zo gedragen. Natuurlijk zien we veel mensen die echt rood verbrand zijn, hoe kan het ook anders, als je ook gaat liggen bakken, met de zon recht boven je en een temperatuur van meer dan 40 graden, is dat zo gebeurd. We zien zelfs een wat oudere vrouw met haar hangtieten, bloot over het strand paraderen, wij vinden dat een beetje jammer. Laten we wel wezen, wat die mensen in hun eigen land doen moeten ze zelf weten en dat is hun goed recht, maar hier is het niet gepast.

We maken een lange strandwandeling, wat hier heel goed kan, er waait een lekker windje en met de voeten in het water lopend houd je het wel een tijdje vol.

's Avonds eten we in één van de restaurantjes waar we naast staan, het is erg lekker maar de prijzen zijn hier behoorlijk opgeschroefd, wat natuurlijk logisch is, we zitten natuurlijk wel in Hua Hin, the place to be voor de toeristen.

PICT6609 [800x600]PICT6605 [800x600]

Zaterdag 12 zondag 13 juni Cha Am N 12 46.998 E 99 58.781 (35 km)

Nadat we de watertank weer hebben gevuld, worden we aangesproken door een Nederlands gezin wat in Bangkok woont, natuurlijk willen ze alles van onze reis weten en zijn zeer geïnteresseerd, We wisselen telefoonnummers uit en we beloven ze te bellen als we in Bangkok zijn.

Na een heel kort ritje komen we in de volgende badplaats aan. We zien duizenden ligstoelen staan met daarboven heel veel parasols, de zon kan er op geen enkele manier doorheen. Dit is een plaats waar de Thai zijn vakantie, of lang weekend houdt, je kan een ligstoel huren voor € 0,75 per dag, je kan er je eigen eten meenemen, maar je kan het ook bestellen. Voor 225 bath (€ 5,75) hebben we eten, drinken en de huur van de stoelen, kom daar maar eens om in Zandvoort.

Ook de Thai gaat aangekleed het water in, maar dat is meer ter bescherming tegen de zon, als om religieuze overtuiging. Ze vinden het ook prachtig om plezier te maken, ze gaan graag op een banaan, of een kussen achter een waterscooter aan, de meiden gillen dan luid van plezier, terwijl de mannen, net als bij ons, zich stoer houden. Door de kleinere kinderen worden er zandkastelen gebouwd, ze hebben schepjes en emmertjes en ik zag ook dat er benen werden ingegraven, kortom er wordt door de kinderen gewoon gespeeld, dat is iets wat ik in Maleisië en al helemaal in India weinig heb gezien.

Omdat het er hier zo ontspannen aan toegaat besluiten we nog een dagje te blijven en maken een lange strandwandeling, genieten van de mensen op het strand en het Thaise leven.

PICT6667 [800x600]PICT6663 [800x600]

PICT6653 [800x600]PICT6646 [800x600]

PICT6628 [800x600]PICT6627 [800x600]

Maandag 14 juni Bangkok N 13 48.919 E 100 32. 851 (240 km)

Vandaag willen we in Bangkok aankomen, Flip en Els komen morgen aan en we willen, als het lukt, ze van het vliegveld afhalen.

We rijden door een zoutwinning gebied er wordt hier hard gewerkt, in de brandende zon staan de mannen en vrouwen in het water en schrapen met wissers het zand van de bodem en alles wordt in nette bergjes gerangschikt. Daarna wordt alles in manden gedaan, dit zijn 2 manden met een stok in het midden, die stok wordt over de schouder gedragen en het zout wordt in een opslagloods opgeslagen.

Natuurlijk hebben we weer een mooie route uitgezocht, maar helaas als we ergens boven op een smalle brug staan moeten we terug, er hangt een balk over de weg en wij kunnen er niet onderdoor. We moeten achteruit de smalle steile brug af en een aantal kilometers omrijden, om vervolgens bij een wegafzetting te komen, in de vorm van een houten bruggetje, waar wij niet zeker van zijn of het ons wel houd. Natuurlijk nemen we geen risico en besluiten om maar naar de provinciale weg te rijden, waar we ook wat meer opschieten.

In Bangkok is het, zoals te verwachten zeer druk, overal verkeersopstoppingen, maar gestaag komen we dichterbij de plek waar we kunnen parkeren en een paar dagen kunnen staan. Het is een vlakbij een busstation, hier staan de bussen geparkeerd die wachten om weer te worden ingezet, het is er druk, maar heel goed te doen, helemaal als je bedenkt dat we midden in de stad zitten.

Als we ergens wat gaan eten, krijgen we bij het ene restaurant niets, om vervolgens bij het volgende restaurant een kaart krijgen waar alleen Thai opstaat en dat kunnen we echt niet lezen, de bediening doet er een beetje lacherig over, maar is niet erg behulpzaam. We bestellen maar wat, het is niet heel speciaal, we zullen hier dan ook zeker niet terug komen.

PICT6688 [800x600]PICT6686 [800x600]

Dinsdag 15 juni Bangkok

Na een relatief rustige nacht, ben ik toch redelijk vroeg wakker en begin weer eens te schrijven in mijn dagboek, het wordt tijd dat de site weer eens bijgewerkt wordt. We hopen op het vliegveld een wifi verbinding te hebben, we moeten toch een poosje op onze familie wachten, aangezien we lekker met de bus naar het vliegveld gaan.

Helaas op het vliegveld geen vrije wifi, maar wat helemaal vervelend is, ook geen Flip en Els, na lang wachten besluiten we maar hun hotel te gaan, we hebben ze waarschijnlijk gewoon gemist in de drukte. Met de taxi naar het hotel en ja hoor daar zijn ze, het is meteen weer gezellig, we eten samen wat en vertrekken daarna weer richting camper, nu kunnen zij even bijkomen van de lange reis. Morgen gaan zij nog hun eigen gang, ze willen Bangkok verkennen en donderdag komen ze met een taxi naar de camper en gaan we een rondrit maken door Thailand.