18 februari tot 24 februari 2009

Woensdag 18 februari St. Maries de la Mer

We worden om negen uur gewekt door een ferme klop op de deur, het blijkt de geldophaler te zijn, we moeten 8 euro betalen per nacht, omdat we gister ergens anders stonden, een beetje verder weg, heeft hij ons zeker niet gezien. De ochtend besteden we weer eens aan de camper beter in te ruimen, het stond nog steeds niet zoals ik het eigenlijk wil, maar ja we zijn gewoon klein behuisd, dus het zal altijd wel schipperen worden met de indeling. ’s Middags maken we weer een prachtige wandeling door de camargue, een schitterend gebied , er is overal water, met gedeeltes waar het wat hoger is, daar kan je over lopen, zodat je in een heel mooi gebied loopt, waar veel vogels leven en waar het zo heerlijk stil is. Echt een aanrader om dit gebied eens te bezoeken, je moet wel van wind houden want die is er voordurend (tenminste de keren dat wij er geweest zijn).

Donderdag 19 februari St. Maries de la Mer

We laten ons vanmorgen niet verrassen door de geldophaler, we zitten al aan het ontbijt als hij weer langs komt voor de 8 euro. Even later verplaatsen wij ons naar een camping (La Brise) verderop, waar het veel minder mooi is, maar het is wasdag, dus alles snel in de wasmachines en lekker laten drogen in die eeuwige wind, om 4 uur is alles weer droog en opgeborgen. We doen verder weinig, verstoppen ons een beetje voor de wind, zodat we toch nog buiten kunnen zitten, maar eigenlijk is het te koud, morgen gaan we maar weer eens verder.

Vrijdag 20 februari St. Maries de la Mer - Bormes les Mimosas

Om half elf reden we de camping af richting het oosten, via het mooie gebied van de camargue, omdat we zo hoog zitten hadden we een prachtig uitzicht, we reden vlak langs flamingo’s zo mooi!! Door het vele water reden we eerst naar Arles, in het noorden om daarna weer naar het zuiden te rijden richting Marseille en daar ging het een beetje mis!! Door de vele wegwerkzaamheden zagen wij door de bomen het bos niet meer en reden zo een weg op die bestemd was voor verkeer tot 3,5 ton, en wij zijn 9 ton dus een ietsje zwaarder, maar we konden niet meer terug, het was een lange brug en daarbij nog eenrichtingsverkeer ook, dus ja wat doe doorrijden maar, even later kwam er nog een bord bij doorrijd hoogte maximaal 3.20 meter, wij zijn 3.60!! Maar zoals gezegd wij konden geen kant op, het was een verschrikkelijk drukke weg, geheel afgesloten door hoge opstaande betonnen banden i.v.m. een totale renovatie van de weg, over een havengebied dat tientallen meters onder ons lag, ja daar zagen we wel vrachtwagens rijden maar hoe kwamen we daar? Er was echt geen mogelijkheid om van die weg af te komen, dus er bleef niets anders over dan door te rijden en maar zien waar we uitkwamen. We zagen het al voor ons, de weg afgesloten en wij onder politie begeleiding over die brug terug!! Maar gelukkig kwam het niet zover, eindelijk 200 meter voor de tunnel, konden we gelukkig van de weg af en kwamen we in het centrum van Marseille. Daar mochten we rijden, zelf tot 12 ton. Door heel smalle straatjes steil omhoog om later weer steil naar beneden te gaan, kwamen we eindelijk op de goede weg richting Toulon. We wilden naar Six-Fours les Plages, daar zou een camperplaats zijn, helaas na veel heen en weer gerij, geen camperplaats, een volgend alternatief Bormes les Mimosas, daar was er ook een, een kleine 50 km verderop. Zou een fluitje van een cent geweest zijn, ware het niet dat er een ongeluk was gebeurd en er een enorme file stond bij Toulon, Het was al 5 uur voor we in Bormes les Mimosas aankwamen, helaas waren alle camperplaatsen bezet, er is dit weekend een bloemencorso en dat trekt veel publiek, dus zijn we uitgeweken naar camping Manjastre, waar Paul 30 jaar geleden een tentje heeft neergezet en toen in een hotel is gaan bivakkeren, wel bekend bij oud DWV handballeden. Helaas was deze camping nu vol, met allemaal campers, ivm het bloemencorso en staan we er nu buiten, wel met stroom en heerlijk rustig.

Zaterdag 21 februari - Bormes les Mimosas

Vanmorgen weer sinds lange tijd vers stokbrood, goh dat was echt wel lekker, we laden de fietsen uit en rijden, volgens de campingbaas, de beste weg naar Bormes les Mimosas, nou dat viel tegen wat een steile hellingen zeg , ik vind fietsen leuk, maar ben absoluut geen klimgeit met de fiets. Na wel 10 keer afstappen, bij die S bochten gaat het altijd nog steiler omhoog en dat red ik echt niet, Paul wel, die fietst dan vrolijk naar boven en wacht dan tot ik er eindelijk aankom. Wat eigenlijk niet zo gek was hoor, het bleek een 10% helling te zijn. Eindelijk kwam de afslag die we moesten hebben en kregen we een soort hoogvlakte, met prachtige vergezichten. Later zagen we de Middellandse Zee in de verte liggen, na een prettige afdaling kwamen we in het dorpje Bormes les Mimosas aan, wat een heel gezellig oud centrum heeft, met kleine steegjes en veel trappen om de hoogteverschillen te overbruggen. Paul heeft er eens in een ver verleden heerlijke mosselen gegeten, dus hij probeerde dat restaurant te vinden, raar maar waar, hij heeft het niet gevonden, dus hebben we maar ergens anders wat gegeten. wat trouwens heel lekker was. Terwijl we zaten te eten kwam er een drumband langs en later werden er allemaal dansjes opgevoerd, kortom het dorp maakt zich op voor het bloemencorso van morgen, een soort generale repetitie maar niet voor de praalwagens dat komt morgen. Wij fietsen terug via een andere route, wel veel drukker maar een stuk minder vermoeiend. Onderweg plukken we nog wat mimosa, die hier overal rijkelijk bloeit, de camper ziet er meteen een stuk vrolijker uit.

Zondag 22 februari Bormes les Mimosas

Nou het feest kon beginnen, het zonnetje scheen en die vervelende wind hield zich ook rustig, dus wij lekker op de fiets naar Bormes les Mimosas, waar het spektakel plaats zou vinden. We waren er om 11 uur en de stoet zou zich om 2 uur in beweging zetten, dus we hadden alle tijd. Het was een drukte van belang, wat wel heel gezellig was, er waren mensen die hun stoeltjes meegenomen hadden en al langs de route een mooi plaatsje hadden uitgezocht. Wij hadden een plaatsje boven de route gevonden, zo hadden we mooi overzicht. Om half drie zette de stoet zich in beweging, er waren 11 praalwagens, die er allemaal mooi uitzagen, je zag dat er vele uren werk inzat. Er waren natuurlijk ook drumbands bij, die zelfs uit Marseille en Geneve kwamen. Helaas was de route maar 500 meter en alles ging in een rap tempo, dus het was zo gereden, wij dachten dat het afgelopen was, maar wat scherts onze verbazing, de hele stoet kwam weer terug en deden daarna nog een rondje. Na 4 keer de route te hebben gereden, werd er gestopt en mocht het publiek de bloemen van de praalwagens halen. In zeer korte tijd was er alleen nog maar de geraamtes over en geen bloem meer te zien, er liepen mensen met hele boeketten in hun handen, daar had de organisatie goed over nagedacht, bleven ze zelf niet met al die bloemen zitten en het publiek was er blij mee!!! Om half vijf fietsten we weer terug naar de camper, waar we de foto’s op de laptop hebben gezet om te bewerken voor de website.

Maandag 23 februari Bormes les Mimosas - San Remo (Italië)

Maar weer eens een dagje rijden, we gaan zoveel mogelijk langs de kust, wat wel een hele mooie, maar absoluut geen snelle weg is, we rijden bijna de hele dag en leggen maar 200 km af. San Remo, ligt weliswaar aan de Middellandse Zee, maar het maakt op ons geen spectaculaire indruk, wat mede veroorzaakt wordt door de plaats waar we nu staan. Een grote parkeerplaats en verder niks. Morgen maar weer verder.