8 februari tot 17 februari 2009

Maandag 9 februari Vleuten

Het was een regeldag vandaag we moesten naar Duitsland om een rekening te openen voor de carnet de passage die we straks nodig hebben, de Adac wil een bankgarantie of een behoorlijke geldsom op hun rekening zien, wij kozen voor een bankgarantie, omdat we dan toch nog wat rente krijgen. Wat is een Carnet de Passage, wel dat is een soort paspoort voor de auto, bij elk land krijg je bij binnenkomst een stempel in het carnet en bij het verlaten van het land ook, zo weten ze zeker dat je de auto niet achter laat in het land, heb je niet alle stempels compleet gaat je dat geld kosten.

Dinsdag 10 februari Vleuten - Oostzaan

Vandaag hadden we de hele dag de kleinkinderen, wat een feest, we sliepen zelfs met z’n vieren op 1 kamer en wij, opa en oma, in het midden op een luchtbed, dat vonden ze geweldig!!!

Woensdag 11 februari Oostzaan - Barcelona

Maar aan alles komt een eind, zo ook aan deze logeerpartij, na een ontbijt met z’n allen, werd het tijd om naar schiphol te gaan, waar we toch weer emotioneel, ik hield het niet droog, afscheid namen van de kids, nu blijven we veel langer weg. In het vliegtuig was er weer plaats genoeg, dus we zaten weer beide aan het raam, we hadden een rustige vlucht met als toetje een mooi uitzicht op de Pyreneeën en een landing langs de kustlijn naar Barcelona. Alles ging verder van een leien dakkie, alleen de laatste km viel een beetje tegen we moesten alles weer naar de camping tillen en dat viel toch wel een beetje tegen. Om 4 uur liepen we de camping op, waar de camper op ons stond te wachten, een fijn gevoel, net of je thuis komt. Om 9 uur ging voor mij het licht uit, Paul hield het wat langer vol.

Donderdag 12 februari 2009 – El Masnou naar Argelès-sur-Mer

Opgestaan om 8 uur 28 binnen is het 13,8° buiten 7,4°. Snel water voor de koffie opgezet en ons aangekleed. Dan rijdt Marita naar de plaats om grijs en zwart water te lozen en weer nieuw vers water in te nemen, ik mag natuurlijk het vieze werk doen en de aansluitingen naar de put aanbrengen. Tijdens deze werkzaamheden kwam er man naar ons kijken, het bleek een Belg te zijn die al 20 jaar het grootste gedeelte van het jaar met vrouw en camper door de wereld te reisden. Hij en zijn vrouw waren zeer geïnteresseerd in onze truck en kregen van ons dan ook een rondleiding, na dit gezellige oponthoud nu op weg. Alleen had ik in een onbezonnen ogenblik de camping-eigenaar belooft iets in zijn 'Gouden boek' te schrijven, want wij waren met zo'n auto wel bijzonder, dit dus even snel gedaan. Marita reed ondertussen de camping af, ik had over het schrijven niets verteld en zij had dus geen enkel idee waar ik gebleven was. Bij terugkomst moest ik dit dus even horen. Maar nu op weg en wel richting Frankrijk, in Spanje nog even 240 ltr diesel getankt want in Spanje is de diesel zo'n 10 cent goedkoper. We hadden niet veel zin om veel te rijden, dus na het passeren van de grens de kustweg opgezocht. Zo kwamen via het raadplegen van onze campergids in Argelès-sur-Mer terecht, waar bij de jachthaven een camperplaats zou zijn. Met de truck door het centrum, maar de laatste weg naar de haven was afgesloten en de 'deviation' liep dwars door een nauwe autovrije voetgangersgebied. Voor ons geen optie, dus wij weer verder. Opeens zag in de verte aan de rand van de zee een stel wat grotere auto's staan, het leken campers. Wij er naar toe, het bleken vrachtwagens te zijn op een terrein waar alleen auto's mochten komen, maar er waren slagbomen geopend. Wij er door en naar het strand gereden, daar waren rare opstellingen van tenten en gebouwtjes neer gezet en er stonden groepen van mensen. Dit maakten ons wel erg nieuwsgierig, dus er naar toe. Er werden opnames gemaakt door een Spaanse TV-ploeg, zij waren bezig om een reconstructie te maken van het Spaanse verzet in de 2de wereldoorlog. Het decor was een soort concentratie-kamp 'Camp Argelès', we hebben wat foto's gemaakt en zijn het avondeten gaan klaarmaken. Tijdens het eten werd er opeens op de deur geklopt, een grote zwarte Fransman kwam even vertellen dat we hier weg moesten de slagbomen zouden dichtgaan. Oké dacht ik maar eerst even het avondeten afmaken, dit was echter niet wat de bedoeling was. Luid getoeter, ik naar buiten en kreeg toen even wat Franse les. Ik kreeg het idee dat het de bedoeling was dat wij onmiddellijk moesten vertrekken, dat bleek ook zo te zijn. Wij zijn vertrokken naar een parkeerplaats naast een Luna-park en hebben daar heerlijk geslapen.

Vrijdag 13 februari Argelès-Plage - Leucate-Plage

Slechts 43 km hebben we vandaag gereden, wat best wel eens lekker is, we staan aan het strand en willen eigenlijk een paar dagen niks, dus als het weer meewerkt moet dat lukken. Helaas stormt het behoorlijk en we moeten al snel ergens anders gaan staan, we worden een beetje zeeziek in de camper, zo schudt ie heen en weer. Als we het windscherm tussen de wielen hebben geplaatst, kunnen we zelfs lekker buiten zitten, maar wel met dikke jassen aan hoor!! De zon schijnt de hele dag dus de accu’s worden lekker volgeladen, we eten warm tussen de middag en maken later nog een strandwandeling. In het dorp zelf is niets te beleven alles is dicht, zelfs de huizen worden niet bewoond, het is wachten op de zomer hier. Maar tegen de avond loopt het hier, op de camperplaats, toch nog wel wat campers binnen voor de nacht.

Zaterdag 14 februari Leucate-Plage

Een lekker rustig dagje vandaag, Paul heeft een stopcontact gemonteerd, zodat de computers nu mooi onder tafel aangesloten kunnen worden, een hele verbetering. In de middag zijn we naar Leucate-village gelopen, waar het ook uitgestorven is, daar wat boodschapjes gedaan en op een terrasje gezeten, wel weer met dikke jassen aan, maar in de zon. Het blijft hard waaien.

Zondag 15 februari Leucate-Page - Valras-Plage

Maar weer eens een klein stukje rijden vandaag, het bevalt ons wel zo, niet te lang in de auto, dan een leuk plaatsje uitzoeken, die hier in overvloed zijn, en nog wat wandelen. Langs de kant van de weg staan regelmatig schaars geklede dames, toen ik dat voor het eerst zag, dat was in Spanje, dacht ik dat ze op de bus stonden te wachten en er een stoeltje bij hadden gezet, maar nee ze staan daar voor een ander doel, of ze wat verdienen dat vraag ik mij af, je ziet nooit iemand stoppen. Vandaag reden we naar Valras-Plage vonden al snel de camperplaats, we hebben heerlijk over de boulevard gelopen, waar het heel druk was, je kan het vergelijken als een eerste voorjaarsdag in Egmond, iedereen gaat dan naar het strand, hier dus ook. Het was dan ook heerlijk weer, wij hebben met korte mouwtjes op het terras gezeten en zijn weer een beetje bijgekleurd.

Maandag 16 februari Valras-Plage - St. Maries de la Mer

Ondanks dat Valras-plage een leuk plaatsje is, besluiten we toch door te rijden naar St. Maries de la Mer, we hebben daar in september een mooie camperplaats gezien, pal aan de Middellandse Zee, we slaan onderweg voor 4 dagen eten in, zodat we er weer even tegen kunnen. Als het weer een beetje meezit willen we hier fietsen, de camargue is een fantastisch mooi gebied en verleend zich uitstekend om te fietsen. Het is het gebied van de flamingo's die je ook in grote getale ziet, als je wat te dicht bij komt vliegen ze weg en dat is een mooi gezicht, je ziet dan hun roze strepen goed uitkomen. We hebben weer een prachtige plek, met aan de ene kant van de camper uitzicht op de Middellandse Zee en aan de andere kant een prachtige delta, met heel mooie kleuren en zie je hier en daar de flamingo’s met hun lange poten, we houden het hier wel even uit. In het dorp is er ergens een restaurant met wifi, daar gaan we morgen wat drinken en kunnen we eindelijk de site weer eens bij werken.

Dinsdag 17 februari St. Maries de la Mer

De zon scheen vandaag vrolijk, wij zaten om 10 uur al op de fiets, naar het dorp om daar naar een wasserette te zoeken, helaas er is er wel een maar die is alleen in juli en augustus open, dus nog maar even wachten met de was. Wel vonden we aan de boulevard een wifi verbinding, we hebben daar heerlijk op een bankje de mail opgehaald, helaas hadden we de tekst voor de website niet bij ons, dus dat gaan we zo doen. We hebben de auto weer eens een stukje verplaatst, weer voor de wind, het blijft maar waaien. De hele dag verder niets gedaan, een beetje in de zon gezeten en aan een digitale fotocursus begonnen. Wat hebben wij het toch zwaar!!