23 augustus tot 12 september 2011

Dinsdag 23 augustus Henrietta Creek S 17 25.911 E 145 06.527 (80 km)

In een rustig tempo rijden we het binnenland weer in, waar weer mooie wandelingen en watervallen op ons wachten.

Woensdag 24 augustus Kurrimine S 17 46.550 E 146 06.527 (76 km)

Het is vandaag Paul zijn verjaardag en dan moet er gezongen worden. In totaal wordt er 4 keer een verjaardagslied voor hem gezongen, nou dat noem ik een behoorlijke verwennerij. Ook krijgt hij diverse felicitaties via mail, dank jullie wel daarvoor.

Na weer een mooie wandeling langs diverse watervallen is het tijd om de motor te starten en weer een stukje te rijden. We komen uit op een mooi strand waar men druk aan het kitesurfen is, wat altijd een mooi gezicht is om anderen dat te zien doen. Het dorpje stelt niet veel voor, maar er is een hotel waar we een 3 gangen menu bestellen, wat zo uitgebreid blijkt te zijn, dat we ons tonnetje rond voelen als we klaar zijn.

Als we terug komen bij de camper gaat Paul uitgebreid zitten wachten op visite, helaas moet hij het alleen met mij doen, maar daar heeft hij verder (gelukkig) geen problemen mee.

P1100180 [foto's website]P1100175 [foto's website]

Donderdag 25 augustus Townsville S 19 15.376 E 146 49.490 (246 km)

Patrick en Greet, onze Belgische vrienden wachten op ons in Townsville, ze hebben voor Paul nog een verjaardagsverrassing, in de vorm van foto's genomen vorige week op het rif, waar een fotograaf foto's had gemaakt. Wij wilden ze graag hebben maar de winkel was steeds dicht. Greet en Patrick zijn later nog langs geweest en de foto's gekocht en die krijgt Paul vandaag voor zijn verjaardag.

Langs de weg naar Townsville is het vaak een ravage van omgewaaide bomen en ingestorte daken van huizen. Een cycloon die hier in januari heeft huis gehouden is daar de oorzaak van. Ook de bananenplantages hebben het zwaar te verduren gehad. Men is druk doende om de ravage op te ruimen maar het zal nog wel even duren voor alles weer hersteld is.

We parkeren voor $5,-- op een 24 uur parkeerplaats, dicht bij het centrum, Greet en Patrick hebben al een plaatsje voor ons vrijgehouden, zodat we pal naast hun truck de onze parkeren. Later op de middag maken we nog een wandeling naar een look out, waar we een mooi uitzicht hebben over de stad en de zee.

P1100201 [foto's website]P1100190 [foto's website]

Paul bij Patrick achterop de motor                                                                                                  look out bij Townsville

Vrijdag 26 augustus Townsville

Een rustige dag, een beetje winkelen en afgesloten met een heerlijk diner ergens aan de kust.

Zaterdag 27 augustus Queens Beach S 19 58.815 E 148 13.954 (213 km)

We nemen weer eens afscheid van G&P, we gaan ieder onze eigen weg, maar zullen elkaar zeker nog wel tegenkomen. Omdat we beide dezelfde kant opgaan, rijden we een poosje achterelkaar aan en doen zelfs in het zelfde winkelcentrum boodschappen, maar daarna raken we elkaar uit het oog en rijden we weer alleen.

Onderweg ziet Paul bovenop een heuvel, een look out, er staan grote borden langs de kant van de weg, met de tekst zeer steile helling, verboden voor caravans, trailers en bussen. Aangezien we een vrachtwagen zijn rijden we toch naar boven, hoewel rijden, daar is eigenlijk geen sprake van, het is meer kruipen. De helling is zo stijl dat we zelfs naar zijn 1 terug moeten schakelen om überhaupt nog vooruit te komen. Als we dan eindelijk boven komen is het uitzicht zeker mooi, maar of het deze actie waard was, vraag ik mij af. Terug gaat het in het zelfde gangetje omlaag, we komen beneden op alleen de motorrem, wat wel zo veilig is.

P1100204 [foto's website]P1100203 [foto's website]

Greet heeft verdriet ze gaat ons missen                                                                                          heel steile helling

In Queens Beach is het strand schitterend, als wij er aankomen is het eb en is het strand heel breed met overal zandbanken, heel veel vogels en geweldig om te wandelen. Helaas mogen we hier niet overnachten en zijn we genoodzaakt om een camping op te zoeken.

P1100234 [foto's website]P1100229 [foto's website]

zeer bijzonder strand

Zondag 28 augustus Eden Lassie Creek S 20 11.866 E 148 22.172 (43 km)

Als we bijna klaar zijn om te vertrekken, horen we een bekende claxon, ja hoor het zijn de Belgen, we kletsen even bij. Ze vertellen ons dat er iets verderop een strand is waar koraal groeit, je kan er zo van het strand naar toe zwemmen en snorkelen. Natuurlijk willen we dat graag zien en rijden naar het strand. We zwemmen een beetje naar de rotsen en zien inderdaad prachtig koraal en veel vissen die langs ons zwemmen. Wat is de onderwaterwereld toch mooi, zelfs hier op nog geen 50 meter uit de kust.

Later op de middag rijden we nog een stukje en zoeken een illegale overnachtingsplek. Langs bijna de hele oostkust mag je niet wildkamperen, als je dit toch doet en je wordt gesnapt, dan kan je een boete van $ 200 p.p. krijgen. Maar wij hebben geen zin in een camping en nemen het risico. We parkeren op een braakliggend terrein, waar het goed toeven is. Even later komen Greet en Patrick ook het terrein oprijden en zijn we weer compleet.

P1100245 [foto's website]P1100243 [foto's website]

Daar bij die rotsen is het koraal zo mooi!!!

Maandag 29 augustus Cape Hillsborough S 20 55.512 E 149 02.907 (206 km)

We rijden de laatste dagen langs grote rietsuikerplantages. De oogst is in volle gang, met grote machines is men op het land bezig het suikerriet binnen te halen. Overal staan treinstellen te wachten tot ze vol worden geladen, om vervolgens door een kleine locomotief naar de fabriek te worden gebracht. We rijden regelmatig langs zo'n fabriek en de geur die daar hangt is niet echt aangenaam te noemen.

P1100256 [foto's website]P1100250 [foto's website]

wagonladingen vol met suikerriet

Dinsdag 30 augustus Eungella Nat. Park S 21 07.796 E 148 29.685 (167 km)

Het Eungella NP, moet erg mooi zijn, er zouden geweldige uitzichten zijn, alleen wij zien niets van al dit moois. Sinds we vanmorgen zijn vertrokken is het weer steeds slechter geworden en tegen de middag regent het pijpenstelen. Als we de steile klim naar Eungella beginnen, zien we maar een paar meter voor ons uit. De berg is in een dikke deken van mist gehuld, wij kunnen dus alleen maar gissen hoe mooi het hier moet zijn. We parkeren op een camping boven op de berg en zitten de rest van de dag binnen.

P1100295 [foto's website]P1100294 [foto's website]

Woensdag 31 augustus Notch Point S21 43.476 E 149 27.392 (199 km)

Het heeft de hele nacht geregend en gestormd, we besluiten om maar weer naar de kust te rijden, want daar zal het weer zeker beter zijn. Als we naar beneden rijden komen we onder de wolken en kunnen we nog van het mooie uitzicht genieten. We besluiten om toch maar een wandeling naar Finch Hatton Gorge met diverse watervallen te maken, je kan hier bij mooi weer lekker een duik in één van de poeltjes nemen. Het is een schitterde wandeling, we zien zelfs een slang die lekker in de zon ligt te luieren.

P1100323 [foto's website]P1100316 [foto's website]

Laat in de middag arriveren we bij de overnachtingsplek, helaas kunnen we die niet bereiken omdat de weg onderwater staat. De weg is veranderd in een modderpoel en aangezien wij momenteel geen 4wheel drive hebben, durven we niet verder te rijden. We hebben al een paar keer vast gezeten in de modder en dat willen we liever niet nog eens meemaken. We parkeren langs het pad, midden in het bos, waar heel veel verschillende vogels rondvliegen en diverse grote kangoeroes rondhuppen.

P1100336 [foto's website]

deze grote jongen (of meisje) kwamen we onderweg tegen

Donderdag 1 september Yaamba Rest Area S 23 08.108 E 150 22.137 (242 km)

Omdat we toch wel erg nieuwsgierig zijn naar de echte overnachtingsplek, lopen we eerst die kant op. Als we er aankomen is het één van de mooiste plekjes die we ooit gezien hebben. De plaatsen zijn pal aan het strand met een prachtig uitzicht op een paar eilandjes verderop. Je staat niet hutje en mudje maar hebt zeeën van ruimte en dat allemaal gratis. Jammer dat we er niet kunnen komen, maar het is niet anders.

P1100374 [foto's website]P1100369 [foto's website]

mooie kampeerplaats,helaas wij kwamen er niet bij

We starten de auto en rijden weer een paar honderd km naar het zuiden, over een zeer eentonige weg. Zo eentonig dat er blijkbaar veel ongelukken gebeuren, om dit te voorkomen heeft men hier iets op bedacht. Langs de kant van de weg heeft men borden geplaatst met vragen erop, zoiets als: “wat is de hoogste berg van Queensland?”, na een paar km krijg je weer een bord met daarop het antwoord. Ook zijn er naar verhouding veel parkeerplaatsen, waar je door middel van grote borden, wordt aangeraden om te stoppen zodra je je maar een beetje moe voelt.

P1100394 [foto's website]

Vrijdag 2 en zaterdag 3 september Emu Park S 23 11.924 E 150 47.284 (85 km)

We houden 2 dagen rust, hoewel rust..., de was moet worden gedaan. Paul smeert de smeernippels onder de Tierelier, de cabine krijgt een schoonmaakbeurt. Ach zo zijn we toch nog even bezig.

P1100417 [foto's website]

Zondag 4 september t/m dinsdag 6 september Calliope River Rest Area S 23 57.731 E 151 09.136 (245 km)

Het regent en het is koud, we willen eigenlijk naar een bush-camping, maar als we er aankomen ziet alles er maar somber en naargeestig uit. We besluiten verder te rijden komen uit op een perfecte plek, direct aan een rivier een mooie plaats om een paar dagen te blijven staan. Officieel mag je hier maar 48 uur staan, maar er staan hier wegwerkers al meer dan 3 weken in een tentje, pal langs de rivier. Deze jongens doen dit uit noodzaak, het liefst wonen ze ook gewoon in een huis, maar dit is onbetaalbaar voor een korte periode. Vandaar dat ze kiezen voor deze oplossing, een gratis plek op deze mooi plaats, maar of ze blij zijn met deze oplossing is maar de vraag.

Patrick en Greet zijn ons ondertussen komen vergezellen, zo staan we weer gebroederlijk naast elkaar en genieten van de gezelligheid. Patrick heeft nog nooit zelf een kampvuur gemaakt en wil dit hier doen, eerst overlegt hij of hij bij de buren hout zal gaan vragen. Maar Greet steekt daar een stokje voor, dat gaat zo: “Patrick jij wil een kampvuur, dus dan moet je ook alles zelf regelen en daar hoort ook houthakken bij”. Patrick had hieraan niets toe te voegen en hem blijft niets anders over dan het bos in te gaan om hout te sprokkelen. Hij is daar een aardig tijdje mee bezig, maar het resultaat mag er zijn, 's avonds hebben we een heel mooi vuur en hij krijgt van iedereen complimenten. Maar toch is niet iedereen tevreden, het blijkt dat er rivierstenen om het kampvuur liggen en dat is gevaarlijk, deze zouden kunnen exploderen. Na deze te hebben verwijderd, is iedereen blij en kunnen wij genieten van een gezellige avond. Helaas gaat het even later regenen en pakken we ieder een paraplu om toch buiten bij het kampvuur te kunnen blijven zitten.

P1100422 [foto's website]P1100440 [foto's website]

onder moeders paraplu                                                                                                                   krukje op de voorgrond is even later helemaal aan gruzelementen

Even later komt Peter langs, dit is een Australische Duitser, hij heeft Patrick en Greet ergens onderweg gespot en een mail gestuurd, nu komt hij de Belgen uitnodigen om morgen bij hem langs te komen, ook wij zijn van harte welkom. Wij gaan alle vier op de uitnodiging in en zo blij als een kind vertrekt Peter weer.

Woensdag 7 september Miriam Vale S 24 25.084 E 151 33.181 (79 km)

Peter staat ons al ergens onderweg op te wachten, hij rijdt voor en wijst ons de weg naar zijn landgoed. Het is een prachtig stuk grond van 1,5 km lang en 600 meter breed, alles in natuurlijke staat. Het is een geweldige plek, we parkeren onze truck's ergens beneden aan de heuvel en we worden, omdat het regent dat het giet, met de auto naar boven gebracht. Zijn huisje is eenvoudig maar schitterend gelegen, overal vogels met de mooiste kleuren, wat een eldorado om hier te wonen. Peter doet zijn uiterste best om het ons naar de zin te maken, wat hem zeker lukt, we mogen de vogels voeren, hij maakt een lekkere lunch voor ons klaar, echt geweldig. Als tegenprestatie nodigen wij hem uit voor het diner, Natuurlijk wil Patrick weer een vuurtje stoken en dat willen we allemaal wel. Hiervoor hebben we hout nodig maar dat ligt hier overal, even de tractor erbij en voor je het weet heb je een behoorlijke brandstapel. Aangezien ik nog nooit een tractor heb bereden vraag ik of ik mag rijden en dat mag!!! Och wat is dat geweldig hendeltje hier en een pedaaltje daar, dwars door het bos prachtig wat een ervaring!!!

P1100464 [foto's website]P1100537 [foto's website]

Peter heeft op Antarctica gewerkt en heeft daar prachtige foto's gemaakt, we zien er een heleboel en ze zijn werkelijk schitterend. Dit zijn plaatsen waar wij ook nog naar toe willen, zo uitgestrekt en zoveel ijs en sneeuw, hier moet je geweest zijn.

P1100461 [foto's website]P1100528 [foto's website]

De avond brengen we gezamenlijk weer door bij het kampvuur wat veel groter is dan gister, met al dat hout wat we zo makkelijk hebben veroverd, er is geen bijl aan te pas gekomen.

Donderdag 8 september Bundaberg S 24 53.836 E 152 18.823 (145 km)

Na een hartelijk afscheid van Peter rijden we samen met de Belgen naar Bundaberg en nemen daar afscheid van onze vrienden, maar we denken dat we elkaar nog wel tegen komen ergens.

We proberen nog gas te scoren maar dat lukt niet, we krijgen wel diverse adressen waar het mogelijk zou kunnen zijn. Maar we zijn het zat, morgen proberen we het wel weer verder.

P1100596 [foto's website]

Vrijdag 9 september Rainbow beach S 25 53.860 E 153 03.635 (272 km)

Eerst proberen we gas te krijgen, het lukt ons een adapter te kopen, die op de Australische gastanks passen, zodat we gas kunnen tanken. Toch wil men onze tanks niet vullen, we hebben geen ontluchtingsventiel erop zitten, wat in Australië verplicht is. Als ze ons toch helpen aan gas zou dat illegaal zijn en daar staan hoge boetes op, nou daar zijn wij klaar mee!!! Ook al hebben we voor Europa goedgekeurde tanks, hier mogen ze niet gevuld. De man die ons hielp wilde ook geen illegaal adres opgegeven, we blijven het proberen, eens zal het lukken.

Het weer is omgeslagen, het stormt en de regen komt met bakken uit de hemel, de temperatuur daalt naar 15 graden en dat is iets wat wij niet meer gewend zijn. Als we in Rainbow Beach aankomen staat de regenboog aan de hemel zo doet ook dit plaatsje zijn naam eer aan.

P1100603 [foto's website]

Zaterdag 10 september Gympie S 26 13.940 E 152 41.803 (113 km)

's Morgens nog even naar het stadje Rainbow Beach en ja hoor daar staan ze weer, de Belgen. We drinken samen op een terrasje wat en gaan daarna ieder onze eigen weg.

We maken nog een lange strandwandeling, waar de duinen spectaculaire kleuren hebben, van heel wit zand tot geel-bruin-rood, wat een mooi contrast geeft.

We zoeken weer een gratis overnachtingsplaats op, waar we Greet en Patrick ook weer tegen het lijf lopen. Patrick begint direct hout te sprokkelen, zodat we 's avonds weer gezellig om het kampvuur zitten.

P1100605 [foto's website]P1100608 [foto's website]

overal waarschuwingen                                                                                                                   auto's op het strand

Zondag 11 september Landsborough S 26 46.391 E 153 02.284 (126 km)

We nemen weer eens afscheid van de Belgen en rijden langs een voor ons niet echt spectaculaire kustweg richting Brisbane. We parkeren de truck al om 14.00 uur op een rumoerige overnachtingsplaats, maar hij is gratis en daar moet je soms wat voor over hebben.