26 december 2016 tot 20 januari 2017

Schermafbeelding 2017 01 20 om 20.39.38

Gereden route

Maandag 26 en dinsdag 27 december NP Tierra del Fuego S 54 50.744 W 68 34.770 (19 km)

Gistermiddag zijn er al veel overlanders vertrokken, sommige vertrokken pas om 5 uur in de middag. De reden is dat de camping gewoon te duur is, bijna 22 euro voor een overnachting op een veldje is ook wel prijzig te noemen.

Wij bleven nog een nachtje staan en werkte de website bij, wat hier echt eens snel ging, binnen een paar uur stond alles erop. Daarna hebben we nog bij het kampvuur gezeten, met de 14 overlanders die nog over waren gebleven.

Op Maandag nemen we afscheid van iedereen en rijden het nationaal park in, vele overlanders gaan daar ook heen, dus we komen elkaar zeker nog wel tegen.

De RN 3 die we al sinds Buenos Aires volgen houdt hier aan het einde van het NP ook echt op, hij is precies 3079 km lang. Hierna kunnen we niet meer zuidelijker, sinds Alaska hebben we 110.000 km afgelegd in een tijdsbestek van bijna vier jaar.

We parkeren op de laatste parkeerplaats van het park en maken een mooie wandeling naar een uitzichtpunt. Als we terug komen is het razend druk, overal staan bussen en veel taxi's geparkeerd. Later blijkt dat er twee grote boten zijn aangekomen, de passagiers krijgen met grote bussen een rondleiding door het NP. Pas laat in de avond wordt het rustig en staan we helemaal alleen.

Op Dinsdagochtend staat er een Canadese en een Nederlander voor de deur, ze blijken de eigenaar te zijn van de zeilboot die hier in de baai ligt. Aangezien wij nog in pyjama zitten spreken we af dat we morgen bij hun langs zullen komen in Ushuaia, waar ze dan afgemeerd liggen. We verplaatsen ons 2 km en staan weer tussen al de overlanders die we al kennen. We maken een mooie wandeling naar een uitzichtpunt. Daarna zitten we nog een poosje gezamenlijk buiten totdat het echt te koud wordt en trekken ons dan terug in de warme camper. Enkele overlanders hebben een kampvuur gemaakt, zelfs als het begint te regenen blijven ze buiten, dat zijn de echte diehards, sommige hebben zelfs een warme kruik onder hun kleren gestopt om warm te blijven.

Woensdag 28 december Ushuaia S 54 48.697 W 68 18.935 (46 km)

Het heeft de hele nacht geregend, het is koud buiten en er staat een behoorlijke wind.

In Ushuaia bezoeken we Mark en Caroline op hun prachtige zeilboot Jonathan. Vanaf 3 januari krijgen ze vijf gasten aan boord en varen met hun 3 weken naar Antarctica. Dit lijkt ons veel leuker dan zo'n groot cruiseschip. Na een gezellig onderonsje wordt onze auto ook nog bewonderd en nemen we afscheid van ze. We wensen ze een heel goede reis en een behouden vaart toe!!

Daarna lopen we het stadje in, waar veel toeristenwinkels zijn, maar alles is hier waanzinnig duur. We hadden ons voorgenomen om hier een reis te boeken naar Antarctica, maar dit is voor een gewone reiziger niet meer te betalen, de prijzen zijn de laatste jaren echt de pan uitgerezen.

Veel overlanders komen elkaar steeds weer tegen                                          Een heel groot schip klaar voor vertrek naar Antartica

Donderdag 29 december Harberton S 54 52.310 W 67 23.778 (79 km)

Het blijft koud en regenachtig, eigenlijk besluiten we om vast wat naar het noorden te trekken, de kou en de nattigheid hebben we even helemaal gehad. Maar op de parkeerplaats van de supermarkt komen we Hilo en Sigo weer tegen, zij gaan naar het Harberton NP. Vanaf morgen wordt het weer beter en het moet daar prachtig zijn, daarom besluiten we om met ze mee het park in te rijden. Het is er inderdaad schitterend, we staan langs een kabbelend riviertje, waar we de auto's zo neerzetten dat we heerlijk in de zon maar uit de wind zitten.

Vrijdag 30 december Rio Moat S 54 58.059 W 66 44.599 (56 km)

We slaan ons kamp op en rijden verder over de redelijk goed te berijden gravelweg. De uitzichten zijn geweldig mooi, we zien zelfs dolfijnen in de zee zwemmen. We doen over de 56 km meer dan twee uur, dan komen we echt aan het einde van de wereld, we kunnen niet meer verder, de weg houdt hier op en er is alleen maar zee voor ons te zien. Op tweede kerstdag schreef ik dat we niet meer zuidelijker konden, maar dat konden we dus wel, we zitten nu bijna op de 55ste breedte graad. Toch wonen er hier mensen, wat ze hier doen is voor ons een raadsel, nu is het zomer, maar in de winter kan je hier geen kant op, nee, om in deze uithoek te wonen, dat gaat ons toch een tikkeltje te ver.

De avond brengen we gezamenlijk door in de camper, het is gewoon te koud om met een vuurtje buiten te zitten.

DSC0411Zaterdag 31 december Rio Camboceres

We rijden weer terug tot we weer bij een mooie kampeerplaats komen, we stellen ons weer zo op dat we een plaatsje uit de wind creëren, daarna gaan we op zoek naar hout voor het kampvuur. Dat is niet gemakkelijk, omdat er hier veel wordt gekampeerd en de inwoners ook dol zijn om fikkie te steken is er nog maar weinig over. We moeten het dan ook van ver halen, maar daarna hebben we dan ook een mooi vuurtje en genieten van een heerlijke maaltijd bereid boven ons kampvuur. Helaas houden we het niet uit tot twaalf uur, want het begint te regenen en ja dan worden we nat en hebben we straks een heleboel natte kleding die we ook weer ergens moeten drogen. Naar binnen dus, waar weer veel verhalen worden verteld van onze wederzijdse belevenissen. Precies om twaalf uur heffen we de champagne en wensen elkaar een gelukkig nieuwjaar toe.

Het was een heel gezellige avond, moe maar voldaan kruipen na enen ons bedje in.

DSC0511Zondag 1 en maandag 2 januari 2017 Lago Yehuin S 54 21.729 W 67 46.478 (183 km)

We nemen afscheid van Hilo en Sigo, zij blijven nog een dagje staan, omdat Hilo nog wat voorbereidingen moet treffen voor haar website. Wij rijden weer terug naar RN 3, die we na enkele tientallen kilometers weer verlaten, Daarna rijden we alweer over een gravelweg naar het mooie Lago Yehuin. Het is er razend druk met vakantiegangers, er wordt met diverse waterscooters over het water gescheurd. Een jochie van een jaar of 12 raast met een crossmotor over het terrein, de mensen zijn heel relaxed en genieten van hun vrije dagen, bij een kampvuur. Voor ons is op het terrein geen plaats meer en zoeken ons dan maar een plaatsje aan de oever van het meer, ook niet slecht hoor.

De volgende dag is het muisstil, waar gister nog zoveel mensen waren is nu niemand meer te bekennen. Waarschijnlijk is iedereen gisteravond laat nog vertrokken. We besluiten om maar een dagje te blijven staan, jammer genoeg begint het eind van de ochtend te regenen en het blijft de hele dag zo, we zijn genoodzaakt om binnen te zitten.

DSC0560Dinsdag 3 januari Rio Grande S 53 46.757 W 67 41.834 (94 km)

Het is ietsjes beter weer, maar te koud om buiten te zitten. We rijden naar Rio Grande over een gravelweg, die soms modderig is, maar we komen er zonder problemen doorheen. Onderweg begint het weer te regenen en dan wordt het ook meteen een stuk kouder. Eenmaal in Rio Grande doen we boodschappen en ook nog even snel de was. Daarna rijden we naar het plaatsje aan de kust, waar we al eens gestaan hebben, voor de nacht.

Woensdag 4 januari San Sabastian S 53 17.794 W 68 27.460 (87 km)

We rijden tot net voor de grens, we moeten nog een maaltijd voorbereiden, voordat we de grens daadwerkelijk over kunnen. Als we dat niet doen, kunnen we al ons voedsel zo inleveren. We maken macaroni, waar we al de groente die we nog hebben in verwerken, de eieren worden gekookt en de ontbijtbak met de kaas, ham en boter wordt goed verstopt.

Eigenlijk willen we de nacht net voor de grens doorbrengen, maar als we na het eten zien dat het daar heel stil is, besluiten om vanavond nog de grens te passeren. Dat blijkt een goed idee, we staan binnen 3 kwartier al in CHILI, de groente en fruitcontrole werd zonder hond gedaan, de ambtenaar was vriendelijk en correct. Hij keek in diverse kastjes en lades en was al snel tevreden, hij kon alleen maar een beetje witte kool in de koelkast vinden, maar dat wisten we natuurlijk al. Daarna rijden we tot de eerste beste parkeerplaats voor de nacht.

Donderdag 5 januari Rio Gallegos S 51 37.649 W 69 12.444 (299 km)

Als we 's morgens willen koffie zetten is het water op, gelukkig hebben we nog 6 liter drinkwater in een fles zodat we nog wel een dagje voort kunnen. We moeten vandaag weer met de pont over naar het vaste land, het is veel drukker dan op de heenweg. Er gaat zelfs een pont met alleen vrachtwagens naar de overkant, de personenauto's moeten nog maar even geduld hebben. Jammer genoeg passen wij er net niet meer bij dus ook wij moeten een pontje wachten. Maar na een klein uurtje oponthoud kunnen we de pont afrijden en onze reis vervolgen, Precies bij de grens naar Argentinië hebben we een leermoment, de Tierelier rijdt niet zonder diesel! Daar staan we dan, het eerste tankstation is 70 km verderop en hier bij de grens is geen druppel te krijgen. Paul probeert bij vrachtwagenchauffeurs wat diesel te scoren, maar helaas, die kunnen hem niet helpen. Er blijft niets anders over dan te liften naar het benzinestation en daar een jerrycan diesel te kopen en weer terug te liften. We gaan wel vast de grens over naar ARGENTINIE, zodat Paul niet twee keer de grens over moet, als hij diesel gaat halen.

Bij de grens is het geen probleem om een lift te krijgen, Paul is binnen een paar minuten al op weg, maar terug liften zal wel wat langer duren, daar sta je gewoon langs de kant van de weg en moet je maar hopen dat iemand je mee wil nemen.

Het verbaast mij dan ook dat hij binnen anderhalf uur alweer terug is. Dat komt doordat de eerste lift, een politieman, tussen de 130 en 140 km per uur reed. Hij bracht Paul niet alleen naar het tankstation, maar hij ook bleef wachten en bracht hem weer terug naar de juiste weg naar de grens, wat zeker wel 20 km omrijden was. Hier was ook een politiepost, waar hij een politieman opdracht gaf om een auto aan te houden, om Paul mee te nemen naar de grens. Dit was een klein autootje, maar deze reed nog harder, (140/150 km) ondertussen zocht de bestuurder nog even wat muziek uit en ging helemaal uit zijn dak met beide handen van het stuur op de maat van de muziek. Je moet er maar even niet aan denken wat er gebeurd had kunnen zijn, als er ook maar iets op het wegdek had gelegen. Na dit verhaal ben ik zo blij dat Paul weer heelhuids terug is!!

Nu snappen we ook hoe het komt dat er zoveel kruisjes op kaarsrechte wegen staan, de mensen hebben geen idee wat er kan gebeuren als je zo hard rijdt en dan nog zonder handen aan het stuur met van alles bezig bent.

We gooien snel de 25 liter diesel in de tank en rijden verder zonder problemen naar Rio Gallegos, waar we de dieseltank weer vullen, maar waar geen water te krijgen is. Wel kunnen we een paar liter water krijgen en dat moet weer voldoende zijn tot morgen.

Vrijdag 6 t/m woensdag 9 januari El Calafate S 50 20.006 W 72 15.510 (309 km)

Vandaag is het precies 8 jaar geleden dat we uit Nederland vertrokken. Het plan was 5 jaar te reizen, maar het zijn er ondertussen al 8 en het worden er nog wel wat meer. In de 8 jaar hebben we 213.549 km afgelegd en 44 landen bezocht. We hebben heel veel mooie dingen gezien en beleefd, maar ook wel tegenslag gehad. Natuurlijk hebben we favoriete landen waar we doorheen gereden zijn, voor ons is dat Turkije, gevolgd door Mexico. Toch hebben we geen land waar we absoluut nooit meer naar toe willen, overal op de wereld zijn aardige mensen, die het prachtig vinden dat je hun land bezoekt. Onze grootste ergernis is het vuil wat in sommige landen overal op de straat ligt, maar daar kunnen de inwoners vaak ook niets aan doen, het wordt gewoon niet opgehaald. Ja en waar moet je met het vuil heen, vaak is dat aan de rand van een stad, waar grote afvalbergen liggen die verschrikkelijk stinken.

Op zaterdag maken we de watertank open, de watermeter werkt niet meer goed, daarom zaten we van de week zonder water. Het blijkt een kabelbreuk, nadat Paul dat gerepareerd heeft, kunnen we de watertank weer vullen en hebben we weer gewoon water uit de kraan en niet uit flessen.

We blijven nog een paar dagen staan op de camping, we internetten wat en doen het verder eens lekker rustig aan.

We hebben besloten om samen met de Tierelier naar Antwerpen te verschepen, in 30/35 dagen varen we vanaf Montevideo naar België. We doen dit omdat Paul geopereerd moet worden aan zijn heup en we niet precies weten hoelang de revalidatie duurt, daarbij is het voordat we naar Afrika gaan handig om de auto weer tip top in orde te hebben. Niet dat we hem niet onderhouden, dat doen we zeker wel, maar de 4wheeldrive is nog niet zoals hij wezen moet en dat is toch wel handig dat die goed functioneert in Afrika. De boot vertrekt om en nabij 9 april, maar er is ons al verteld dat het later wordt. We blijven de zomer dan in Nederland en daarna zien we het wel weer.

Dinsdag 10 januari Tres Lagos S 49.34.826 W 71 26.753 (175 km)

Er staat een sterke Patagonische wind, gelukkig hebben we hem de meeste tijd mee en worden we gewoon vooruit geduwd. Maar als hij van de zijkant komt moet je goed het stuur vasthouden anders wordt je zo van de weg geblazen. Ook zien we weer diverse fietsers met zware bepakking tegen de wind opboksen, we hebben groot respect voor ze, maar het is niets voor ons.

Woensdag 11 en donderdag 12 januari Gabernador Gregores S 48 45.175 W 70 15.265 (172 km)

De wind is vannacht behoorlijk tekeer gegaan, we hebben de hele nacht liggen schudden in ons bedje. Ook als we gaan rijden blijft het oppassen geblazen, als we achter heuvels vandaan komen, beukt er vaak een zware windstoot tegen ons aan. We rijden de RN 40 verder naar het noorden, aan de weg wordt gewerkt, hoewel we geen wegwerkers zien. Het is daarom 72 km gravel wat we moeten rijden en niet van de allerbeste kwaliteit, daarna is het weer prachtig asfalt. Als we het plaatsje Gabernador Gregores inrijden, komt de zon erbij en is het heerlijk weer. We zetten de stoelen buiten en zitten tot in de vroege avond buiten. We staan aan een klein riviertje waar de kinderen van het dorp lekker aan het poedelen zijn.

Omdat het de volgende dag ook nog zo mooi weer is blijven we nog maar een dagje staan om te genieten van de zon.

Vrijdag 13 januari Cueva de Las Manos S 47 09.706 W 70 39.506 (272 km)

Vandaag gebeurd er niet zo veel, we rijden richting Cueva de Las Manos, een paar km daarvoor slaan we ons kamp op voor de nacht. Morgen gaan we deze grot bezoeken.

Zaterdag 14 januari Perito Moreno S 46 35.776 W 70 55.878 (123 km)

Om elf uur lopen we met zo'n 20 bezoekers achter de gids aan naar de Cueva de Las Manos, (grot van de handen). Het ziet er allemaal erg interessant uit, maar helaas worden we er niet veel wijzer van. De gids spreekt geen Engels, we lopen dus een beetje verloren achteraan in de groep. We vinden dat een beetje vreemd, we betalen twee keer zoveel als buitenlander, maar daarvoor wordt er totaal geen service geboden, wel een beetje jammer.

Toch hebben we geen spijt dat we hierheen zijn gegaan, het zijn vele handen in diverse kleuren die 8 duizend jaar geleden zijn opgebracht.

Na dit bezoek rijden we door een prachtig landschap richting Perito Moreno, waar we bij een informatiecentrum onze mail ophalen en later een plaatsje zoeken voor de nacht.

Zondag 15 jan Los Antiguos S 46 33.43 W 71 38.399 (65 km)

In Los Antiguos is er een festival,het festival van de kersen, natuurlijk gaan we daarheen. Het blijkt een markt te zijn, er zijn natuurlijk veel kersen te koop. Ze zien er heerlijk uit, maar helaas maar we kunnen er geen kopen, we gaan zo de grens naar Chili over en dan mag je ze niet meenemen. Nadat we ook nog een uitzichtpunt hebben bezocht rijden we naar de grens, maar daar is het zo druk dat we meteen besluiten om vandaag niet de grens te passeren. We rijden een stukje terug en parkeren vlak langs een riviertje, hier zien we ook veel lokalen, die samen met familie, vrienden de zondag doorbrengen. Nou ja de zondag, ze blijven hooguit een uurtje en gaan er dan weer vandoor. Ook de kinderen vermaken zich in het water, er is een jongetje wat zeker een uur in het water aan het zwemmen is, zelfs helemaal koppie onder en dat met deze koude wind! Want de zon mag dan wel schijnen, je moet zeker uit de wind blijven, anders is het gewoon te koud.

DSC0673Maandag 16 januari Mallin Grande S 46 43.730 W 72 27.902 (92 km)

De grens is een stuk minder druk dan gister, we zijn dan ook binnen anderhalf uur in Chili, de groente en fruit controle was dit keer een stuk strenger dan dat we gewend zijn. Alle kastjes en deurtje moesten open, zelfs de cabine werd doorzocht, er werd alleen de citroen en honing gevonden, de ambtenaar was verder vriendelijk en correct.

In het plaatsje direct na de grens doen we boodschappen voor 6 dagen, wat niet meeviel, want met de groente en fruit was het hier erg slecht gesteld. Wat natuurlijk logisch is, dit moet allemaal via een heel slechte weg hierheen gebracht worden, want er mag daarvan niets ingevoerd worden vanuit Argentinië. We doen nog wat diesel in de tank en gooien ook nog de watertank vol, zo nu zijn we er klaar voor, laat de Carretera Austral maar komen.

De Carretera Austral (weg nr 7) is een veel besproken weg van 1241km lang, dwars door het Andesgebergte. De weg die niet al te makkelijk te berijden is, de kwaliteit hiervan gaat van zeer slechte gravel tot soms wat asfalt.

Meteen na het dorp wordt het gravel, maar eigenlijk heel goed te rijden, de weg is smal met veel hoogte verschillen, die soms best wel pittig zijn. Maar de omgeving is prachtig, het Lago General Carrera zien we soms ver beneden ons liggen en dan is hij prachtig mooi blauw, maar we rijden er ook vlak langs en dan zien we ver voor ons de besneeuwde bergen.

DSC0685Dinsdag 17 januari Puerto Tranquilo S 46 37.402 W 72 40.311 (87 km)

Eigenlijk hadden we gehoopt dat het op de 7 beter gesteld zou zijn met de weg maar helaas, de weg zit vol met gaten en dan ook nog eens rippio, (wasbord) dat is geen pretje om te rijden. De omgeving maakt veel goed, het is schitterend het weer werkt ook mee, we hebben daardoor prachtige uitzichten. In het dorpje Puerto Tranquilo houden we het voor gezien, al zijn we maar 87 km verder gekomen, het was een vermoeiende dag.

DSC0698Woensdag 18 januari Rio Ibanez S 46 07.703 W 72 33.643 (82 km)

Voordat we verder rijden bezoeken we nog de Capillas de Mármol (marmergrotten). We moeten met een bootje, wat op zich al een heel avontuur is, de golven zijn hoog en regelmatig komen we los van het water en duiken dan weer hard de golven in. Onze billen krijgen een behoorlijk pak slaag, maar het is echt wel spectaculair.

De grotten zijn geweldig mooi, we varen met de boot er steeds een klein stukje in zodat we het marmer goed kunnen bekijken. Ook hebben we het weer mee, het is dan wel bewolkt en regenachtig, maar als we bij de grotten aankomen komt de zon erdoor en worden de kleuren van de rotsen nog mooier.

DSC0782Eenmaal terug bij de camper drinken we gauw een kopje thee om het weer warm te krijgen en rijden daarna nog een stukje verder. De weg blijft slecht, het heeft geregend en doet dat nog regelmatig, wat de weg natuurlijk ook niet goed doet.

Donderdag 19 januari Coyhaique S 45 34.620 W 72 04.737 (138 km)

Eindelijk na een kleine 40 km wordt de weg dan van beton en daarna zelfs van asfalt. We rijden naar Coyhaique, een grotere plaats, waar we een dagje op een camping gaan staan, om de site weer eens bij te werken.