24 november tot 25 december 2016

Schermafbeelding 2016 12 25 om 16.21.21

Donderdag 24 november Caleta Olivia S 46 28.910 W 67 29.077 (88 km)

Het is al over twaalven voordat we de camping afrijden. Het duurde uren voordat de watertank weer gevuld was, het was maar een miezerig straaltje wat er uit de kraan kwam. Maar met een beetje geduld lukte het dan uiteindelijk dan toch.

Even voorbij Caleta Olivia stoppen we direct aan het strand, waar we de zeehondjes en schildpadden in het water zien zwemmen.

DSC9465Vrijdag 25 november Bosque Petrificados Jaramillo S 47 39.411 W 67 51.068 (205 km)

Toen we vandaag gingen tanken, gebeurde er wel iets heel bijzonders. Paul kreeg een hele lading diesel over zich heen, hij was vanaf zijn kruin tot aan zijn tenen drijfnat van de diesel. De diesel kwam uit een sproeikop van de tankautomaat en niet uit de slang zoals je zou verwachten. Hij moest meteen onder de douche en al zijn kleren moesten meteen in het sop, want de lucht was niet te harden, in de camper leek het wel een garage nadat hij even binnen was geweest. Na een half uurtje was alles geregeld en konden we weer verder rijden.

Het doel is een versteend bos te bezoeken, het is al later op de middag als we daar aankomen. Aangezien we niet in het park mogen overnachten parkeren we een paar kilometer ervoor en zitten nog een poosje heerlijk buiten in de zon.

Zaterdag 26 november San Julian S 49 18.660 W 67 42.941 (248 km)

Het heeft vannacht de hele nacht geregend, wat gravelwegen niet altijd goed doet, meestal veranderen die na een regenbui in een modderpoel, wat ik (Marita) zeker niet leuk vind. Maar deze keer valt het reuze mee en geraken we zonder problemen in het versteende bos. Hier liggen grote versteende boomstammen her en der verspreid over het landschap. Sommige zijn wel 35 meter lang en andere hebben een doorsnee van wel drie meter. Het is erg imposant om hier te lopen, niet alleen de bomen zijn prachtig, maar ook de natuur rondom ons is gigantisch mooi.

DSC9521Na dit bezoek rijden we weer naar de RN 3 en vervolgen onze weg naar het zuiden. In het plaatsje San Julian parkeren we voor de nacht, het is koud zodat van buiten zitten zeker geen sprake is.

Zondag 27 november Isla Pavon S 50 00.264 W 68 56.499 (234 km)

Vandaag staat het NP Monte Leon op het programma, hier zijn de pinguïns weer in grote getale aanwezig. We rijden het park rond voor een mooi plaatsje, waar we een paar dagen willen staan in deze mooie omgeving. Helaas het is overal verboden om te kamperen, er is wel een camping maar die is overvol, zodat wij er met onze grote Tierelier, niet meer bij kunnen. Er blijft ons niets anders over om snel de paar kilometer naar de pinguïns te lopen en daarna het park uit te rijden. De wandeling naar de pinguïns is zeker de moeite waard, we zien zelfs net uit het ei gekropen kleintjes, die lekker onder de veilige veren van hun moeder zitten. Ook zitten er nog vele pinguïns te broeden, maar het zal niet meer lang meer duren of alle eieren zijn uitgebroed. Na al dit moois lopen we terug en rijden het park uit, waar we op een klein eilandje een rustige overnachtingsplaats vinden.

DSC9603Maandag 28 november tot donderdag 1 december El Chalten S 49 19.289 W 72 53.662 (348 km)

We hebben besloten om naar de westkant van Argentinië te rijden, we doen dit omdat we pas eind december in Ushuaia in willen zijn om daar de feestdagen door te brengen met vele andere overlanders. Aangezien er aan de oostkust niet zo heel veel te zien valt, kunnen we beter, nu het wat beter weer wordt, alvast de westzijde bekijken en na Ushuaia sneller naar het noorden rijden waar het wat warmer is.

We nemen de RN 288, volgens de kaart een asfaltweg, de eerste honderd kilometer is dat inderdaad zo, maar dan wordt het goede gravel, we kunnen er met 60 a 70 km overheen rijden zodat we het wasbord niet zo voelen. Je rijdt dan als het ware over alle hobbels heen.

In het kleine plaatsje Tres Lagos krijgen we dan na ruim honderd km gravel, het heerlijk gladde asfalt. We rijden door naar El Chalten, langs het prachtige Lago Viedma, waar we een gletsjer tot aan het meer komt en de afgebrokkelde ijsblokken in het meer drijven, een prachtig gezicht.

In het dorp is er een speciale plaats waar campers mogen overnachten, het is direct aan diverse wandelwegen gelegen.

Hier treffen we Zwitsers, in een enorm grote auto, hij heeft 3 assen en kan 33 ton aan, wij zijn er een ukkie bij. Deze mensen hebben we al eens in Turkije ontmoet en nu staan ze weer hier vlak naast ons, wat is de wereld toch klein!!

De volgende dag waait het zo hard dat we maar niet een wandeling gaan maken, met deze wind kan je bijna niet overeind blijven staan. Trouwens er is ook veel bewolking en dan zie je niets van de mooie vergezichten.

Maar woensdag is de storm wat geluwd en wagen we het erop, we maken een mooie wandeling naar het Lago Capri, waar we een prachtig uitzicht hebben op de bergketen Fitz Roy. Jammer genoeg zijn de besneeuwde toppen van de Fitz Roy verstopt achter de wolken maar het meeste van de berg is goed te zien en met het meer ervoor is het prachtig. We maken nog een ommetje naar de mirador Fitz Roy, wat zeker mooi is, maar lang niet zo als het Lago Capri.

Tegen de avond steekt de wind weer op en neemt toe tot een zware storm. Er staat een auto met een daktent naast ons vol in de wind. Er zit voor de jongelui niets anders op dan hun auto aan de andere kant van onze Tierelier te zetten zodat ze een beetje uit de wind staan. Maar nog is het eigenlijk niet te doen om daarin te gaan slapen. Zelfs wij worden krachtig heen en weer geslingerd en schommelen behoorlijk heen en weer.

Donderdag 1 december El Calafate S 50 19.103 W 72 15.633 (230 km)

Ook vandaag blijft het stormen, gelukkig hebben we het eerste stuk wind mee en dat is altijd lekker rijden. We zien fietsers heerlijk met de wind mee rijden, maar ook een stel wat probeert tegen de wind in vooruit te komen, voor hen is het een zeer zware dag, vandaag gaan ze El Chalten, waar ze naar toe op weg zijn, zeker niet halen.

In El Calafate vinden we een mooie plaats om te overnachten, we hebben uitzicht op het prachtige Lago Argentino, met veel vogels en flamingo's.

Vrijdag 2 en zaterdag 3 december El Calafate S 50 20.006 W 72 15.510 ( 10 km)

De storm is vannacht dan eindelijk gaan liggen en het is meteen weer aangenaam buiten.

We hebben weer water nodig, zodat we genoodzaakt zijn om naar een camping te rijden. Hier ontmoeten we Tom en Katinka, een Nederlands stel die hier voor 4 weken een camper hebben gehuurd. Zondag vliegen ze naar Buenos Aires, voor een paar dagen en daarna naar huis. We hebben een gezellige avond met ze, het is altijd leuk om landgenoten te treffen en weer eens Nederlands te kletsen.

DSC9689We besluiten om nog maar een dagje te blijven, we bezoeken El Calafate, wat een gezellig dorpje is, maar wel vol met toeristen. Wat logisch is, want de Perito Moreno gletsjer ligt hier dichtbij en El Calafate is het uitgangspunt.

Zondag 4 december Laga Roca S 50 31.756 W 72 47.472 (74 km)

Omdat het vandaag bewolkt is besluiten we niet helemaal naar Perito Moreno te rijden maar eerst Lago Roca aan te doen. Via een gravelweg komen we aan het mooie Lago Roca aan. Hier wandelen we een beetje en zitten later zelfs buiten in de zon. Ook de Zwitsers staan hier, maar we hebben verder weinig contact, ze zijn een beetje op zich zelf.

DSC9737Maandag 5 december El Calafate S 50 20.378 W 72 17.376 ( 134 km)

Het is prachtig weer en we besluiten om niet langer bij het Lago Roco te blijven hangen. Nu de zon zo heerlijk schijnt moeten we naar de gletsjers, dus weer de gravelweg van 30 km terug en daarna via een prachtige asfaltweg naar Perito Moreno.

DSC9760Het is er prachtig, er is een lange muur van ijs van 40 tot 70 meter hoog en is wel 5 km breed. Steeds brokkelen er stukken, met zwaar gedonder, van het ijs af, we zien een keer een grote ijspilaar naar beneden komen, prachtig. We zijn uren in het park en lopen van uitzicht naar uitzicht en blijven dan een poosje op een bankje zitten kijken naar die hoge grote ijsmassa die pal voor ons ligt, wachtend of er nog een brok ijs afbrokkelt.

DSC9822Pas laat in de middag keren we terug naar El Calafate en gaan weer aan Lago Argentina staan.

Dinsdag 6 december El Calafate S 50 20.006 W 72 15.510 (12 km)

De volgende dag rijden we weer naar de camping, gooien meteen de watertank vol en bezoeken El Calafate nog een keer, daarna zitten we heerlijk buiten in de zon en doen verder niets.

Woensdag 7 december Tapi Aike S 51 03.417 W 71 48.301 (246 km)

Omdat we gister de watertank al hebben volgegooid, hoeven we daar niet zolang op de wachten, de waterdruk laat ook hier te wensen over. We rijden een stuk om, via het dorp Esperanza, omdat de RP 7 een heel slechte weg schijnt te zijn.

Bij een politiepost kunnen we overnachten. Vanavond bereiden we alvast het eten voor morgen, ook de eieren worden gekookt. Morgen gaan we de grens over naar Chili en daar mag je niets van groente, vlees, fruit en nog veel meer dingen niet mee de grens over nemen. Hierop wordt streng gecontroleerd, soms zelfs met honden, als je toch wat foute boel meeneemt kan dat op hoge boetes komen.

Donderdag 8 december Torres del Paine CHILI S 51 17.416 W 72 51.013 (112 km)

We staan al vroeg bij de grens, het is er erg druk met bussen vol met toeristen. Gelukkig willen zij allemaal Argentinië in en wij willen eruit, dus kunnen we de hele rij links van ons laten en staan er bij de exit maar enkele mensen voor ons. Het gaat allemaal heel relaxt en snel. Daarna rijden we naar de grensovergang van Chili, hier moeten we een formulier invullen, waar we verklaren dat we wel fruit of iets dergelijks bij ons hebben. Dit doen we om te voorkomen dat als we misschien toch iets bij ons hebben, geen hoge boete hoeven te betalen. Trouwens dat wordt aan de grens zelfs keurig in het Engels aanbevolen. De ambtenaar die mee de camper in gaat en alle kastjes controleert, is super vriendelijk. De gekookte eieren mogen we gewoon meenemen en over de voorbereide maaltijd doet hij al helemaal niet moeilijk, wel worden de 2 uien in beslag genomen, maar dat wisten we natuurlijk al. Binnen een uur zijn we de twee grenzen gepasseerd en staan we in Chili, wisselen snel wat dollars in Chileense peso's en weg zijn we. Een paar kilometer voor de ingang van het NP Torres del Paine vinden we een mooi plaatsje voor de nacht. Het is heerlijk weer en zitten zelfs tot 6 uur buiten.

DSC9901Vrijdag 9 december Torres del Paine S 50 58.047 W 72 52.238 (70 km)

We rijden het park in, de omgeving is prachtig, we zien de Torres steeds van een andere hoek. De vele meertjes waar we langs rijden, maken het geheel helemaal af, prachtig!

Pas laat in de middag komen we aan bij Hotel Torres, waar je zou kunnen overnachten. Vroeger waren hier 2 campings nu nog maar 1 en als camper mocht je op de parkeerplaats van het hotel staan, maar dat mag ook niet meer. De camping is helemaal volgeboekt, gelukkig mogen wij als camper wel op de parkeerplaats van de camping staan, anders hadden we weer het park uit moeten rijden voor de nacht. Wat zeker geen pretje is met de gravelwegen.

Zaterdag 10 december Torres del Paine S 50 58.485 W 72 43.876

Voordat we verder gaan, maken we eerst een stevige wandeling naar een graat, ondanks de stevige wind die er weer eens waait. Boven op de graat hebben een mooi uitzicht op de vallei, die ver beneden ons ligt. Veel van genieten kunnen we helaas niet, want met de storm die hier boven wel heel erg aanwezig is, kan je echt niet op je benen blijven staan, je wordt gewoon omver geblazen. Als ik foto's wil maken hang ik gewoon tegen de wind in en Paul moet mij stevig vasthouden anders vlieg ik zo weg. We besluiten om niet verder te lopen en lopen met de wind mee naar beneden.

DSC9931We rijden naar Lago Azul, waar we willen overnachten, maar helaas dit is ook geen camping meer en mogen we hier niet staan. Het is wel jammer dat er zo weinig plaatsen zijn om te overnachten, elke keer moeten we het park uit om een plaatsje te zoeken. Het park is echt voor wandelaars die met de rugzak de bergen in trekken, daar zijn wel genoeg campings. Er blijft ons dus niets anders over dan uit het park te rijden, we vinden er een aan het Lago Armarga met een prachtig uitzicht op de Torres.

Zondag 11 en maandag 12 december Puerto Natales S 51 44.072 W 72 30.561 (111 km)

Als het licht wordt (5 uur) staan we op om foto's te maken van de Torres, die 's morgens zo mooi rood kleurt van de zon. We zien even het puntje rood oplichten en dat is het dan, de bewolking komt voor de zon en wordt het niets met de rode Torres. We kruipen snel onze warme bedje weer in en slapen nog een paar uur. Als we weer wakker worden is het helemaal bewolkt en zie je niets meer van de omgeving. We besluiten dan ook het park te verlaten en rijden in de regen naar Puerto Natales.

DSC9941De volgende dag doen we het rustig aan, later op de middag wordt er op de deur geklopt en staan de Duitsers Christa en Peter voor de deur. Wij hebben elkaar ontmoet in Peru en een paar dagen met elkaar doorgebracht, het wordt weer een gezellig samenzijn, waar reisverhalen en -ervaringen over en weer gaan. Christa en Peter zijn al in Ushuaia geweest en zijn alweer op weg naar het warmere noorden.

Dinsdag 13 december Punta Arenas S 53 09 638 W 70 53.306 (253 km)

We nemen afscheid van Christa en Peter en rijden over een prima betonnen weg naar Punta Arenas. Aan de Straat van Magelhaen, die een natuurlijke open verbinding heeft, van maar liefst 670 km lang, van de Grote- naar de Atlantische Oceaan, vinden we een mooi maar druk plaatsje voor de nacht.

Woensdag 14 tot vrijdag 16 december Puente San Pedro s 53 41.917 w 70 58.093 (90 km)

We rijden al een paar dagen RN 9, ook wel de Routa del Fin del Mondo genoemd. Wij willen hem zover mogelijk afrijden, tot het echt een wandelpad wordt. Tot onze verbazing blijft het heel lang gewoon beton waar we op rijden, maar zelfs, als het dan gravel wordt is van een super kwaliteit. We parkeren op een fonkelnieuwe parkeerplaats en hebben een prachtig uitzicht over de Straat van Magelaen.

We blijven een paar dagen staan, wandelen, lezen, puzzelen en zitten soms zelfs even buiten. Heel soms rijdt er een auto voorbij en zelfs een “echte camper”, kortom het zijn heerlijk rustige dagen. De tweede dag zien we veel rook in de verte, er staat duidelijk iets in de fik, het blijft de hele dag en nacht doorbranden. Later zien we ook een helikopter boven de rook hangen, daar is meer aan de hand dan een klein brandje.

Zaterdag 17 december Punta Arenas S 53 08.096 W 70 51.693 (102 km)

We rijden de RN 9 nog een paar km verder naar het zuiden, totdat we niet meer verder kunnen. Hier houdt de weg, voor het gemotoriseerde verkeer, van het vasteland echt op.

DSC9964 DSC9958

Wandelen kan je nog wel verder, er is een wandelpad van 32 km naar het zuidelijkste puntje van het vasteland. Maar dat gaat nu even niet, Paul heeft erg veel last van zijn heup, hij krijgt de volgende keer als we in Nederland zijn, een nieuwe. Tot die tijd kunnen we geen lange wandelingen meer maken. Vorige week heeft hij het met de wandeling naar de Torres, echt geforceerd, hij houdt het nu een halfuur tot een uur vol maar langer niet. Jammer maar het is niet anders, gelukkig is hier wat aan te doen en komt het allemaal weer goed.

We rijden terug naar Punta Arenas, kijken hoe duur het is om met de boot naar vuurland te gaan, maar dat valt erg tegen, we besluiten om de omweg over land te nemen, wat een stuk goedkoper uitkomt. Voor de nacht vinden we een mooi plaatsje langs de boulevard, met een mooi uitzicht op de Straat van Magelaen.

Zondag 18 december Punta Delgado S 52 30,557 W 69 30.633 (191 km)

De laatste dagen hebben we eigenlijk weinig last gehad van de harde winden die hier altijd zijn. Het is wel koud voor het begrip “zomer” maar dan kun je je tegen kleden. Vandaag laat de zon zich zelfs even zien en dan is het echt heerlijk weer. Het verhaal gaat dat als het stormt in Punta Arenas, je niet in de smalle straten rond het centrum moet komen, daar heb je het plaatselijke “Venturi effect”. Deze straten, vormen een smalle trechter, waar de wind dan doorheen jaagt, dan vliegen de dakpannen om je oren, worden mensen tegen de grond gesmeten en katten hoog de lucht in geblazen. Met de stormen die wij al hebben meegemaakt, kunnen we ons dat heel goed voorstellen.

We rijden alweer door een saai pampa gebied naar Punta Delgado, waar we zo de veer op kunnen rijden, zonder maar een minuut te hoeven wachten, om naar vuurland te varen. Het is een korte overvaart, maar toch zien we een zwart/wit gekleurde dolfijn vlak voor de pont voorbij zwemmen.

DSC9999Maandag 19 en dinsdag 20 december Pinguïns Rey S 53 27.644 W 69 18.362 (125 km)

We zijn al vroeg bij de koningspinguïns, die dus op maandag gesloten is. Natuurlijk blijven we staan en wachten geduldig op de dag van morgen. 's Middags zien we een pinguïn zo onze kant oplopen, de rancher is er snel bij, want hij mag natuurlijk niet op de weg komen. Hij houdt een paar meter voor het toegangshek halt en laat zich door ons mooi bewonderen. Het schijnt maar zelden voor te komen dat dit gebeurd, hebben wij even mazzel, dat we deze pinguïn van zo dichtbij kunnen zien. De de uitkijk naar de kolonie staat veel verder weg, zodat je de pinguïns in de verte ziet, nu staat er één bijna voor onze voeten!!

DSC0075De volgende dag lopen we de hele dag over het terrein en maken veel foto's en filmpjes, nu komt mijn telelens goed van pas, zodat ik de pinguïns toch redelijk dichtbij kan fotograferen. Pas 's middags wordt het druk op het terrein en komen er veel busjes met toeristen langs, het is bijna dringen geblazen rond de uitzichtpunten. Wij trekken ons maar even terug en wachten totdat het wat rustiger wordt, tenslotte blijven we hier nog een nachtje staan en wie weet zien we nog een pinguïn onze kant opkomen.

DSC0102Woensdag 21 en donderdag 22 December Rio Grande S 53 47.662 W 67 41.136 (153 km)

We hebben geen pinguïns meer gezien en na een heel rustige nacht starten we de motor en rijden naar de grens. De hoofdweg daarnaar toe blijkt van gravel, maar is zeker goed te berijden. Bij de grens is het een gekkenhuis, lange rijden staan te wachten voor de immigratie, het is zelfs even zoeken voordat we het einde van de rij hebben gevonden. Hier is de zomervakantie van start gegaan en kan je eigenlijk deze drukte verwachten. Als we dan eindelijk aan de beurt zijn gaat alles snel en kunnen naar de Argentijnse kant rijden die zeker wel 10 km verderop ligt. Hier is het beduidend rustiger, hebben we binnen een half uur alles afgehandeld en kunnen we Argentinië weer in rijden.

Het is eigenlijk allemaal een beetje vreemd, we zitten hier op vuurland, wat een eiland is en toch houd de kant van Chili een voedsel controle, zelfs met honden. Terwijl de Argentijnse kant zich totaal niet druk maakt of je wat voedsel meeneemt. Je zou toch denken, sla de handen ineen en handel alles af bij de boot en je bent overal vanaf, de beestjes waar je zo bang voor bent, houdt je dan buiten de deur.

De volgende dag doen we boodschappen en de was wassen we zelfs bij een echte wasserette, waar we wel 20 wasmachines tot onze beschikking hebben, we gebruiken er echter maar vier. Daarna nog even naar de informatie waar super snelle WIFI is. Het weer is vandaag koud en regenachtig geweest, de kachel moest zelfs overdag aan.

Vrijdag 23 december Camino Playa Larga S 54 49.090 w 68 11.261 (215 km)

We rijden over een mooie weg met prachtige uitzichten naar Ushuaia, onderweg kunnen we bij een waterval zelfs onze watertank weer eens volgooien. De bewoners van Ushuaia komen hier ook naartoe met grote jerrycans voor fris drinkwater. Daarna rijden we bijna Ushuaia in, maar slaan net voor de stad links af en rijden naar een prachtig uitzichtpunt.

Hier is het druk met wandelaars, pas laat in de avond wordt het stil en staan we helemaal alleen op de parkeerplaats.

Zaterdag 24 en zondag 25 december Ushuaia S 54 49.666 W 68 21.682 (21 km)

Eerst doen we maar even wat boodschappen, in de winkels is het een gekkenhuis, we moeten weer zo'n apparaat activeren om te kunnen afrekenen bij de kassa, wachttijd 1 uur. Als we alles hebben ingeslagen moeten we een half uur wachten voordat we daadwerkelijk mogen afrekenen. Soms zit de kassière een paar minuten te wachten voordat het nummer wat aan de beurt is aankomt draven. Ach je hebt nu in ieder geval geen lange rijen bij de kassa en de klanten die klaar zijn lopen nog wat rond en stoppen nog wat extra's in hun wagentje.

We rijden naar een camping waar veel overlanders staan. De maaltijd wordt gezamenlijk in een soort kantine gebruikt, iedereen neemt gewoon zijn eigen voedsel mee, of bereid dat op de grote gril die hier staat. We zijn zeker met 50 mensen van diverse nationaliteiten, ook de avond brengen we gezamenlijk door, wat erg gezellig is. Een bijdehante Maleisische dame, getrouwd met een Engelsman, zorgde ervoor dat iedere Nationaliteit in zijn eigen taal een lied ter gehoren bracht. Wij doen dit ook samen met nog een jong Nederlands stel zingen we: ”Zie ginds komt de stoomboot”, met natuurlijk het verhaal van hoe de kinderen bij ons dit vieren. Daarna wordt er nog veel gezongen, de Engelsman heeft een prachtige stem, als de liedjes bekend zijn wordt er enthousiast meegezongen.