• Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
  • default color

6 juni 2016 tot 12 juli 2016

Maandag 6 t/m woensdag 8 juni Luque S 25 14.713 W 57 29.098

Maandag gaan we naar de bandenboer om de banden erop te laten zetten, het zijn helaas de verkeerde banden. De maat is wel goed, maar het profiel is alleen voor de straat en wij willen snow/mud banden. De bandenboer gaat bellen en nadat Paul hem een naam heeft doorgegeven die wel de goede banden heeft lukt het om daadwerkelijk de goede te vinden. Morgen worden ze eronder gezet. Daarna rijden we naar een Mercedesgarage, we willen kijken of we hier dan eindelijk de kroon/pionwiel kunnen vervangen zodat we weer 4-wiel aandrijving hebben. Op de plaats aangekomen blijkt er geen Mercedesgarage te zijn. Het was vandaag een dag waar we veel gedaan hebben maar niets zijn opgeschoten.

P1050888P1050894

 

Deze banden waren niet de bedoeling

Dinsdag staan we al vroeg bij de bandenboer, de voorbanden worden naar achter verplaatst en de nieuwe Bridgestone, die dezelfde zijn als die erop zitten, worden voor geplaatst. Het gaat snel en professioneel, na anderhalf uur zit alles er weer keurig onder. We rijden weg met de bedoeling om naar een andere Mercedesgarage te rijden. Na 100 meter echter horen we een heel hard gesis, we denken dat er een band leegloopt en zetten snel de auto aan de kant. Het blijkt niet een van de banden te zijn, maar de stoel, die luchtvering heeft, loopt leeg. Nu kunnen we niet rijden omdat de luchtketels leeglopen en de remmen het dan niet doen. Paul vindt een slang, die als hij deze dichtdrukt, de lucht afsluit. Hij doet er een tij-rip op en zo is het probleem voor even verholpen. We besluiten om maar meteen naar de camping te rijden en daar proberen de stoel te repareren. De stoel wordt eruit gehaald, maar helaas we kunnen niets vinden, alle slangen zien er goed uit en de aansluitingen zitten waar ze horen, we denken dat de blaasbalg het heeft begeven. Aangezien ons merk stoelen hier niet worden verkocht, blijft er niets anders over om de stoel terug te plaatsen en voorlopig zonder geveerde stoelen te rijden.

P1050911P1050904

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We blijven nog een dagje op de camping staan, er staan hier ook Zwitsers, Lilo en Ralf die met een mooie camper Zuid-Amerika bezoeken. Ook staat er maar voor een nacht een stel Luxemburgse Belgen, die Nederlands spreken, zij reizen in een heel grote camper met drie kinderen. In de negen maanden dat ze onderweg zijn, hebben ze Azië, Nieuw Zeeland en nu dus Zuid-Amerika bereist, die houden dus wel van opschieten.

Donderdag 9 t/m maandag 13 juni Alto (Hasta la Pasta) S 25 15.644 W 57 16.873 (116 km)

Donderdag bezoeken we dan toch nog even een Mercedesgarage, helaas kunnen ze ons daar niet helpen en worden we doorgestuurd naar jawel de garage waar we een paar dagen geleden voor de deur stonden. Het blijkt geen echte Mercedesgarage te zijn, maar hier worden alle bussen en vrachtwagens van Mercedes gerepareerd. Het is een beetje lastig er spreekt niemand Engels, of Duits, wat hier veel gesproken wordt. Paul heeft een tekening gemaakt om uit te leggen wat de bedoeling is, het kost wat moeite maar het wordt dan toch begrepen. De monteurs gaan zoeken op internet of er een goede maat differentieel voor ons te verkrijgen is. Ondertussen staan wij op straat tussen veel rotzooi en krijgen geen goed gevoel over de garage. Als de monteurs terugkomen met de mededeling dat er geen passend differentieel te verkrijgen is, maar ze wel het differentieel eruit willen halen om zo te kijken of er ergens een passende te verkrijgen is, eventueel met wat extra aanpassingen. We moeten hier goed over nadenken. Het uit en in monteren van het differentieel kost $ 300,-- we weten dan nog niet of dat wat oplevert, we zijn dat bedrag zo en zo kwijt. Ondanks dat dit waarschijnlijk het laatste land is waar we de 4wheel er weer onder kunnen krijgen besluiten we om het niet te doen. De garage komt bij ons niet goed over, stel dat het differentieel verkeerd terug wordt gezet, hebben we nog een groter probleem, of dat er een verkeerd differentieel wordt geplaatst, je moet er niet aan denken wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Natuurlijk zou het ook helemaal goed kunnen gaan, maar wij durven het risico niet te nemen.

We rijden naar een andere camping, waar we pas in het donker aankomen. De laatste kilometers moeten we door het zand ploegen, waar we zeker niet blij mee zijn. Maar de ontvangst op Hasta la Pasta is bijzonder vriendelijk. Marion en René, de eigenaren, doen echt alles om het ons naar de zin te maken en zijn ondanks dat ze doodmoe zijn bereid om voor ons een maaltijd klaar te maken, wat bestaat uit eigengemaakte pasta met een heerlijke saus en een enorme salade.

Hier ontmoeten we Els en Gerrit, waar we een paar gezellige avonden mee doorbrengen.

De volgende dag komen Lilo en Ralf, de Zwitsers van de vorige camping, ook aan en worden het een paar gezellige dagen.

Zaterdag bezoeken we samen met Marion en René de wekelijkse markt in San Bernadino, wat maar een heel klein marktje blijkt te zijn. De uitbaters zijn allemaal Duitsers, waardoor we het gevoel hebben in Duitsland terecht te zijn gekomen.

Als Lilo en Ralf maandag weer verder willen rijden is dat voor hun onmogelijk, de weg wordt gerenoveerd. Dat houd in dat er een enorme laag zand over de weg wordt gegooid en dat de lokale bevolking, die hier als enige rijdt, het zelf moet platrijden. Aangezien ze zelf een gewone camper hebben en is het voor hun geen optie om hierdoor te komen en ze zijn dus genoodzaakt om hier te blijven. Helaas is het juist vandaag koud en iedereen trekt zich terug in de camper met de kachel aan.

P1050918DSC06022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De slechte weg                                                                                                  Heerlijke pasta's van Hans

Dinsdag 14 juni Aregua S 25 18.179 W 57 22.444 (42 km)

Dinsdag besluiten we om ook te vertrekken, onze voorraden zijn op en om “even” naar het dorp te gaan is er hier niet bij, nu al helemaal niet met al dat zand op de weg.

Het plan wordt geopperd dat Lilo en Ralf achter ons aan rijden en precies ons spoor volgen, zo hebben ze minder kans op vast te komen zitten. Toch komen ze nog twee keer vast te zitten, de eerste keer kunnen Lilo, Paul en ik met duwen, terwijl Ralf achter het stuur zit en rustig gas geeft eruit komen. De tweede keer is wat moeilijker, de wielen hebben zich al een beetje ingegraven. Maar er staan wat jongens langs de kant van de weg, die niet te beroerd zijn om een handje te helpen. Er worden planken onder de wielen gelegd en geprobeerd hem eruit te duwen, dat lukt gelukkig met de tweede poging. We zijn alle vier blij als onze wielen weer gewoon op het asfalt staan.

DSC06029DSC06030

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We nemen snel afscheid, morgen gaan we elkaar weer zien op de camping in Luque, daar willen we nog een paar dagen staan om wat speciale inkopen te doen in Luque zelf.

We rijden om het meer, om aan de andere kant neertestrijken, op de camping municipal, die prachtig aan het meer gelegen is. We genieten de verdere dag van de heerlijke rust, er staan zelfs lekkere luie banken langs het water, waar we uren zitten te lezen.

Woensdag 15 en donderdag 16 juni Luque S 25 14.713 W 57 29.098 (22 km)

Terug maar weer naar de camping in Luque, maar eerst doen we in het stadje boodschappen en kopen nog wat kleding voor Marita. Verder doen we niet zo veel, het wachten is op een mail van een garage die ons misschien kan helpen met de 4wheeldrive. We hebben dit adres gekregen van Gerrit, hij was heel tevreden over de reparaties die hij daar heeft laten uitvoeren. Later blijkt dat de garage onze mail niet heeft ontvangen en na een nieuwe mail krijgen we al heel snel een mail terug. We moeten maar even langs komen, zodat hij het een en ander kan bekijken. We besluiten om vrijdag langs de garage te rijden en dan eventueel een afspraak te maken.

DSC06046DSC06049

Donderdagavond brengen we gezellig door met Lilo en Ralf.

Vrijdag 17 en zaterdag 18 juni Aregua S 25 18.179 W 57 22.444

We nemen afscheid van Lilo en Ralf, we gaan elkaar zeker nog ergens tegenkomen, zij willen ook in december in Ushuaia zijn, dus dat moet lukken.

Bij de garage treffen we Roberto, de eigenaar, na een kleine inspectie maken we een afspraak voor maandag. Roberto verteld ons dat de werkzaamheden langer dan een dag gaan duren, maar we mogen gewoon in zijn garage overnachten.

We hebben nu dus weer een paar dagen van wachten voor ons en besluiten naar het mooie meer van Aregua te rijden en daar tot zondag te blijven. Het worden twee heerlijk rustige dagen, we kunnen lekker buiten zitten en genieten van de gezellige drukte om ons heen. Tenslotte is het weekend en de inwoners komen hier massaal heen met de hele familie en maken een rondje over het terrein eten wat en gaan dan weer weg. Aangezien het park na zonsondergang is gesloten, dat is nu halfzes, is het 's avonds en 's nachts heerlijk rustig.

P1050927P1050932

Zondag 19 juni Asunción S 25 15.169 W 57 34.153 (57 km)

We rijden naar Asunción en lopen nog even langs de rio Paraguay, waar het ook op zondag weer gezellig druk is. Daarna rijden we naar de Botanische-tuin, waar een “camping” is, maar die stelt weinig voor, eigenlijk alleen maar een parkeerplaats, maar voor ons perfect. Het ligt op nog geen 3 km van de garage, waar we morgen om acht uur moeten zijn, een betere plaats kunnen we ons niet wensen.

P1050950P1050956

Maandag 20 juni garage Mecanicar

Precies om acht uur staan we bij de garage en worden we door personeel naar een andere locatie gebracht, een paar straten verderop. Nu begint het wachten, wat altijd vervelend is, er wordt niet aan de auto gewerkt en dan ga je je toch afvragen waarom we zo vroeg hier moesten zijn. Om een uur of elf wordt de differentieel deksel eraf gehaald en de kroon en pignon wielen geteld, daarna gebeurd er weer niets. Pas na de lunch zien we Roberto verschijnen en die verteld ons dat de kroon-pignon wielen de originele verhoudingen hebben en dat de aandrijfas er gewoon onder kan worden gezet. Hij heeft dit allemaal uitgezocht terwijl we zaten te wachten, er werd dus achter de schermen hard gewerkt zonder dat wij dat wisten. De stang wordt eronder gezet en diverse testen uitgevoerd, volgens Roberto moet het nu in orde zijn, alles functioneert zoals het hoort. Morgen gaan ze nog een eindje test-rijden op de weg, vandaag gaat het niet meer lukken want het is al zes uur geweest. Tussendoor is ook de stoel weer gerepareerd, er bleek een lek in één van de slangen te zitten. De slang is iets ingekort en weer keurig terug gezet en nu functioneert weer alles.

Zoals is afgesproken mogen we de nacht doorbrengen in de garage.

Dinsdag 21 juni Luque S 25 14.713 W 57 29.098

Voordat we een testrit kunnen maken, moet het wat rustiger zijn op de weg, immers een testrit uitvoeren, met alleen maar in de file staan schiet ook niet op. De rit verloopt goed, we hebben weer 4wheeldrive en daar zijn we erg blij mee. We rijden nu constant als we op de weg zitten, met alleen de achterwielen aangedreven. We kunnen met een knop de 4wheeldrive inschakelen, als dat nodig mocht zijn, op de weg rijden ermee is geen optie. Het is ook beter, de banden slijten minder en de auto gebruikt minder diesel. Pas laat in de middag is alles geregeld en rijden we maar weer eens naar de camping in Luque.

P1050943P1050940

Woensdag 22 juni Asunción S 25 15.169 W 57 34.153

Het enige wat nu nog gedaan moet worden is de banden te balanceren en de auto te laten uitlijnen. We hebben van Roberto een adres opgekregen die dat allemaal voor ons kan regelen. Natuurlijk komen we weer eens precies in de lunchpauze aan en zullen moeten wachten tot de monteurs uitgegeten zijn. Maar dan gaat het snel en wordt alles netjes en vakkundig uitgevoerd.

P1050951P1050952

 

Daarna rijden we naar de Botanische tuin in Asunción en maken daar een wandeling door het park. Ook blijven we hier overnachten.

Donderdag 23 juni Caaguazu S 25.27 98 W 56 01.113 (233 km)

We rijden nog even langs de garage van Roberto, hij heeft 10 jaar bij de dam van Itaipu gewerkt, de één na grootste dam van de wereld, hij kan voor ons een privé rondleiding regelen. We moeten alleen even aangeven wanneer we daar zijn en hoe laat we die bezichtiging willen gaan doen. We besluiten dit maandag te doen en geven dat door aan Roberto.

Gerrit en Els hun auto staat hier ook voor een reparatie, maar zij zijn de stad ingegaan, we wachten nog een uurtje maar houden het dan voor gezien. We sturen een email en verlaten dan eindelijk na 3 weken Asunción. We rijden een paar uur en stoppen voor de nacht op een rustig plein midden in Caaguazu.

Vrijdag 24 t/m woensdag 29 juni Tati Yupi (Itaipu Dam) S 25 22.129 W 54 34.842 (202 km)

We doen onderweg boodschappen, halen een Permit voor de camping waar we de komende dagen gaan staan en rijden naar een geweldig mooi terrein direct aan het meer.

Dit terrein is eigendom van de dam en een soort een beveiligingszone, hier kom je dus alleen binnen als je geregistreerd staat. Hier kan je niet alleen kamperen, maar ook paard rijden, fietsen en een rondtoer maken met een busje en dat is allemaal gratis.

Zondag komen Els en Gerrit ons ook gezelschap houden, het wordt weer eens gezellige aangelegenheid.

Maandag rijden we naar de dam, voor onze privé rondleiding, er staat een grote touringcar op ons te wachten helemaal alleen voor ons vieren. De gids, die goed Engels spreekt, neemt ons mee naar een uitzichtpunt, waar als het nodig is het water naar beneden komt razen. De rivieren rond de dam worden op 150 km afstand in de gaten gehouden, wordt de waterstand te hoog, dan worden de schuiven opengezet en kan het water weg. De Itaipudam is de een na grootste dam ter wereld (De Drie-klovendam in China is de grootste), maar deze dam levert wel de meeste energie. In de dam bevinden zich 20 turbines met generatoren de helft is van Paraguay en de andere helft behoort aan Brazilië. Elke turbine levert 715 Megawatt. Dit is voor Paraguay genoeg en wat zij over hebben verkopen ze aan Brazilië. Om de turbines te laten werken is er een reservoir van 29 biljoen m3 water waarvan 19 biljoen m3 gebruikt kan worden. Dit reservoir wordt gevoed uit een gebied van 820.000 km2. Tijdens de rondleiding komen we alle technische details te zien van zo'n energiestation, het is reuze indrukwekkend.

DSCN2615DSCN2609

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCN2624DSCN2633

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             Controlekamer rechts Paraguay links Brasilie 

De rest van de dagen doen we niet veel, ik (Marita) en Gerrit voelen ons niet lekker, hoesten, hoofd- en keelpijn en nog meer van dat ongein. Het enige wat helpt is het gewoon uitzieken en wat paracetamol slikken en je vooral niet vermoeien.

Donderdag 30 juni Puerto Iguazu Z 25 37.335 W 54 33.447 (86 km)

We nemen afscheid van Els en Gerrit, we gaan ze niet meer tegenkomen, zij reizen naar het noorden en wij naar het zuiden. We kunnen niet langer blijven, omdat ons visum morgen afloopt en willen vandaag het land uit.

We tanken ons dieseltank helemaal vol en kopen daarna van onze laatste Guarani doen we boodschappen en kopen alleen waren die we legaal de grens mee over kunnen nemen.

Paraguay verlaten gaat zeer soepel, binnen 5 minuten staan we aan de grens van Brazilië, waar de paspoorten snel zijn afgestempeld, maar dan moet de Tierelier nog worden geregistreerd en dat duurt weer eens lang. Ook al maken we de ambtenaar duidelijk dat we meteen doorgaan naar de grens van Argentinië, moet alles toch goed geregeld zijn. Als dan eindelijk al de papieren in orde zijn, wil de goede man nog even in de camper kijken of we geen verboden goederen smokkelen. Het blijkt weer alleen weer nieuwsgierigheid te zijn, hij kijkt in geen enkel kastje of lade en is al snel tevreden. Na nog een praatje pot mogen we dan eindelijk doorrijden naar de volgende grens, waar we al na 15 km voor staan. Nu moeten we de documenten, waar we net zolang op hebben moeten wachten, alweer inleveren, maar dat gaat gewoon snel. Ook aan de Argentijnse zijde doet men zijn best om het ons naar de zin te maken, we krijgen zelfs voor de Tierelier een vergunning voor 8 maanden. Ook de klok gaat weer eens een uur vooruit, waardoor de dag vandaag opeens een uur korter wordt.

DSC06135DSC06143

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hadden ergens gelezen dat je op het parkeerterrein van de watervallen van Iguazu de nacht kan doorbrengen, maar als dat ooit zo geweest is, nu dus niet meer. We moeten dus ergens anders een overnachtingsplaats vinden. We vinden een camping op 15 km afstand van de watervallen en dat is goed te doen.

Vrijdag 1 juli Puerto Libertad S 25 55.262 W 54 34.523 (65 km)

Vandaag staan de watervallen van Iguazu op het programma, de kant van Brazilië hebben we al in juli 2015 bewonderd, maar om een totale indruk te krijgen moet je ook de Argentijnse kant bezoeken. Met een treintje wordt je richting de watervallen gebracht, de laatste kilometer moet je lopen over een mooi aangelegd pad. De watervallen zijn prachtig, je komt er aan de Argentijnse zijde veel dichterbij, zodat we regelmatig helemaal nat worden van al het stuifwater. De hele dag brengen we door in het park en nog hebben we tijd tekort om echt alles te zien. Eigenlijk zou je twee dagen hier door moeten brengen, om alles goed in je op te kunnen nemen. Als we om vier uur dan het park verlaten, komen er nog steeds bezoekers binnen, die rennen naar het laatste treintje. Zij zullen maar weinig genieten van deze watervallen, de laatste trein terug gaat om 4.30 uur en het is zeker een half uur lopen naar de Garganta Del Diablo, de meest spectaculairste van allemaal.

DSC06274DSC06282

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P1060007P1060014

Zaterdag 2 juli San Alonso S 27 56.952 W 55 59.524 (335 km)

Er gebeurd weinig vandaag, hoewel we wel door een glooiend landschap rijden. De weg is goed, maar helemaal recht, de hele dag rijden we heuvel op en heuvel af. Het enige spannende is dat de wielen van de Tierelier moeten worden afgespoten, dit ter bestrijding tegen ongedierte of dit ook echt helpt blijft de vraag.

DSC06337DSC06338

Zondag 3 juli Mocoreta S 30 27.429 W 57 59.125 (394 km)

Vandaag was gewoon saai, niks geen heuvels, alles recht toe recht aan. Wel heel veel water, in de vorm van kleine stroompjes tot grote meren, het lijkt wel of we in Friesland rijden.

DSC06329DSC06331

Maandag 4 en dinsdag 5 juli Gualeguaychu S 33 00.906 W 58 30.223 (308 km)

Als we wakker worden hangt er dikke mist over het landschap. Later begint het te regenen en het houdt de eerste dagen niet meer op.

Het is tijd om de was naar de wasserette te brengen en daar moeten we een dag op wachten. Het stadje Gualeguaychu is zeker niet verkeerd, we staan er mooi aan de oude haven, waar het zomers zeker heel druk zal zijn. Nu is het koud en regenachtig en ziet alles er erg troosteloos uit. De hele dag zitten we binnen met de kachel aan, we lezen en puzzelen, ach zo komen we de dag wel door.

Woensdag 6 t/m maandag 11 juli Tigre S 34 27.051 W 58 40.921 (296 km)

We rijden richting Buenos Aires en weten een “camping” waar we een paar nachten willen doorbrengen. Hier is internet en kunnen we eindelijk na een kleine week onze mail weer eens ophalen.

Het is de bedoeling dat we 2 nachten hier blijven, om daarna weer verder naar het zuiden te rijden. Maar dat gaat even niet door, de koelkast houdt ermee op, deze moet natuurlijk gerepareerd worden en dat duurt weer even.

We zijn donderdag de hele dag bezig om de koelkast van zijn plaats te krijgen, er blijkt een schroef zeer goed verstopt te zitten, pas na de halve keuken te hebben gesloopt komen we erachter waar dat ding zich bevindt. Helaas is het vrijdag een feestdag, 200 jaar onafhankelijkheid van Argentinië. Zaterdag en zondag wordt er niet gewerkt, zodat we zullen moeten wachten tot maandag, voordat we bij een dealer terecht kunnen. Ach geduld is een schone zaak. Christiaan van Andean Roads biedt aan om ons maandag naar de dealer in Buenos Aires te rijden, hij moet daar toch zijn voor een paar boodschappen.

Het is nu maandagmiddag 15 uur en we zitten nog steeds te wachten tot Christiaan ons naar Buenos Aires brengt, het zal wel morgen worden, anders moeten we zelf wat verzinnen hoe we bij de dealer komen.